غلامحسین شافعی تاکید کرد:
سرعت حملونقل ریلی در شمال کشور فرقی با قاطر ندارد / کشاورزی نجاتدهنده شاخصهای اقتصادی کشور
رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که سرعت حملونقل ریلی در مناطق شمالی کشور تفاوتی با سرعت حملونقل با قاطر ندارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامحسین شافعی در نشست فعالان اقتصادی با سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در اتاق بازرگانی با اشاره به لزوم داشتن اهلیت برای گرفتن مسئولیت و پست گفت: ما هر چه مشکل در کشور داریم به خاطر این است که کسانی که مسئولیت میپذیرند اهلیت حرفهای ندارند اما خوشبختانه برای وزارت جهاد از معدود افرادی که اهلیت داشتند آقای کشاورز انتخاب شده که هم اهلیت لازم را دارد و هم شجاعت لازم را برای اینکه در این شرایط و با این ریسک بالا حاضر به قبول مسئولیت شدند.
وی با اشاره به شاخصهای اقتصادی گفت: اگر بخش کشاورزی نبود رشد منفی اقتصاد خیلی بیشتر از ارقام فعلی بود و باید از بخش دولتی و خصوصی فعال در این حوزه تشکر کرد که جلوی این سقوط منفی اقتصاد ایران را تا حدودی گرفته است.
شافعی ادامه داد: ما در بحث واردات و صادرات زیاد صحبت میکنیم و مرتب میگوییم برای حمایت از تولید داخل باید درب واردات را ببندیم اما برای این کار برنامه درستی نداریم. اگر بستن واردات به معنای این است که هر چه تولید میکنیم آش کشک خاله باشد و مصرفکننده باید آن را بخرد این امر باعث توسعه اقتصادی نخواهد شد. ما باید تا وقتی از یک تولیدی حمایت کنیم که به سن بلوغ برسد و باید با خود و دیگران رقابت کند.
وی افزود: ما این اتفاق را در تولیدات صنعتی شاهد هستیم. یک تولید صنعتی که 20 سال سابقه تولیدی دارد و هنوز هم دارد حمایت میشود اگر روزی این حمایتها قطع شود آن واحد تعطیل خواهد شد. سوال اینجاست که آیا حمایت از تولید داخلی باید مدامالعمر باشد؟
رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت بازار اوراسیا برای اقتصاد کشور گفت: یکماه پیش جلسهای با حضور رییسجمهور و وزرایی که با منطقه اوراسیا ارتباط داشتند تشکیل شد و آنجا به این نتیجه رسیدیم که سوگلی صادرات ما در این حوزه بخش کشاورزی است. سوالی که بنده در آن جلسه مطرح کردم این بود که اگر فردا صبح ظرفیت صادرات ما 10 برابر شود آقایان چگونه میخواهند این محصولات را حمل کنند. آیا ما ناوگان حملونقل سردخانهای به اندازه کافی داریم؟ در بحث حملونقل ریلی فکر کنم اصلا سردخانهای وجود ندارد. سرعت حملونقل ریلی ما در شهرهای شمالی ساعتی 10 تا 12 کیلومتر است یعنی فرق آنچنانی با قاطر ندارد. اگر قرار است کشاورزی ما بازارهای اوراسیا را فتح کند باید زیرساختهای لازم فراهم شود.
وی در پایان گفت: ما براین عقیدهایم که اگر امکانات ما با سایر کشورها برابر شود محصولات کشاورزی ما به مراتب کیفیت بالاتری خواهد داشت. ما این مساله را قبلا تجربه کردیم.