خبرگزاری کار ایران

در نشست مشترک قطعه‌سازان و خودروسازان مطرح شد:

خودروسازان هیچ پیش پرداختی برای قطعات پژو ۳۰۱ ندادند/ برخی از مدیران نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد

خودروسازان هیچ پیش پرداختی برای قطعات پژو ۳۰۱ ندادند/ برخی از مدیران  نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد
کد خبر : ۸۲۵۳۳۳

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان گفت: اگر دولت صنعت خودروسازی را نمی‌خواهد اعلام کند اما اگر خواهان ادامه فعالیت آن است این راهی که مدیران و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند اشتباه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در نشست مشترک انجمن خودروسازان و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو که در حال برگزاری است، مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات با پراهمیت دانستن شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: برگزاری این نشست مشترک نشان می‌دهد که در این برهه زمانی که چه مقدار نیازمند هماهنگی و همدلی هستیم زیرا علاوه بر تحریم‌های خارجی تحریم‌های داخلی و سوء مدیریت و غرض‌ورزی برخی مدیران باعث شده که مشکلاتی بر سر راه تولیدکنندگان به وجود آید.

وی ادامه داد: تحریم‌ها باعث بروز مشکلات زیادی شده است به طوری که امروز اگر پول نقد هم داشته باشیم نمی‌توانیم بسیاری از قطعات که عمدتا الکترونیکی هستند را وارد کشور کنیم و بخش اعظمی از کاهش تولید مربوط به تحریم‌ها هستند.

در ادامه این نشست‌ بهنیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به صحبت‌های روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر مدیران این صنعت را نمی‌خواهند بدون رودربایستی آن را اعلام کنند تا ما تکلیف سرمایه خود را بدانیم. اکنون بیش از 700 هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت دوم کشور مشغول به کار هستند که به ازای هر نفر 400 میلیون تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. اگر اکنون با تمام این ویژگی‌ها دولت این صنعت را نمی‌خواهد اعلام کند اما اگر خواهان ادامه فعالیت آن است این راهی که مدیران و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند اشتباه است.

سخنگوی انجمن با بیان برخی از آمارها گفت:‌ در سال 92 نقدینگی کشور شش هزار میلیارد تومان بود اما در نیمه اول سال 97 به دو هزار هزار میلیارد تومان رسید و بدهی دولت در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم 113 هزار میلیارد بود که در پایان سال 97 به 313 هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در این مدت شاهد کاهش شدید ارزش پول ملی، افزایش تورم، نوسان بازار ارز و مشکلات موسسات اعتباری و ناهماهنگی تراز بانک‌ها بودیم شایسته است که آقای همتی پاسخگوی این موارد باشد که در حوزه مسئولیت ایشان است نه اینکه در مورد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی صحبت کنند که اطلاعات حداقلی دارند.

وی سپس با بیان انتصاب‌های صورت گرفته در مدیریت خودروسازی گفت: در چند ماه اخیر کاملا برای همگان مشخص شد که خودروسازی ما کاملا دولتی است و مدیران آن گوش به فرمان وزیر صمت و ایشان نیز کاملا گوش به فرمان رئیس‌جمهور است اما قطعه‌سازی کاملا خصوصی است و حالا دولتی‌ها از آنها می‌خواهند که افزایش قیمت نداشته باشند و قیمت‌ها را سرکوب کنند.

بهنیا در پاسخ به اظهارات روز گذشته همتی در خصوص تسهیلات اعطایی به قطعه‌سازان گفت: اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید ما خودمان نیامدیم که مصوبه ارزی را بگیریم کاملا غلط است خوشبختانه تمام جلساتی که در این خصوص برگزار شده ثبت و ضبط شده است و نشان می‌دهد که ما چقدر برای گرفتن این تسهیلات تلاش کردیم.

وی ادامه داد: یکی از اعتراضات به حق مردم این است که چرا هنوز پراید تولید می‌شود و هیچ گونه نوآوری در خودروسازی صورت نمی‌گیرد. زمانی که مقرر شد پژو 301 ساخته شود قطعه‌سازان قابلیت‌های خود را نشان دادند و بخش اعظمی از ساخت قطعات را به عهده گرفتند قرار شد خودروسازان هزینه قالب‌ها را متحمل شوند اما هنوز مطالبات روزانه ما را نتوانستند بدهند برخی از مدیران و مسئولین از جمله بانک مرکزی نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد در غیر اینصورت تسهیلات 24 درصد آن هم با گرفتن سفته و سند با تولیدکنندگان رفتار نمی‌کردند در حالی که در کشور همسایه ما ترکیه به قطعه سازان تسهیلات شش درصد می‌دهند مطمئن باشید به این صورت تولید داخلی شکل نمی‌گیرد.

وی ضمن قدردانی از رئیس قوه قضائیه در برخورد با فساد اقتصادی و اداری گفت: از زمانی که آقای رئیسی مسئولیت را به عهده گرفتند فضای کسب و کار شفاف شده اما یک عدم امنیت در برخی از مدیران مشاهده شده و آنها ابتکار عمل و شهامت را کنار گذاشتند که لازم است در این خصوص رسیدگی صورت گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز