عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری:
دامپینگ برندهای خارجی در قاچاق لوازم خانگی/ کاهش فروش به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری گفت: همین شرکتهایی که امروز با دامپینگ در مرزهای کردستان هزینه قاچاق را پایین میآورند تا کالای خود را به دست مشتری برسانند، آن زمان که 60 درصد بازار را در اختیار داشتند، با خروج ناگهانی خود بحران ملی به وجود آوردند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بابک ثقفی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در خصوص آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: سال گذشته با خروج ناگهانی شرکتهای خارجی فعال در این حوزه و سپس عرضه قطرهچکانی آنها بازار از تعادل خارج شد و شاهد ایجاد بازار سیاه در این صنف بودیم.
مدیرعامل مادیران ادامه داد: اما امروز بازار به تعادل رسیده است که دلایل آن متفاوت است اما مهمترین علت آن این بود که تولیدکنندگان ایرانی که تحت فشار برندهای خارجی و حضور آنها در ایران به مرز نابودی رسیده بودند دوباره احیا شدند، به طوری که هفته گذشته مدیرعامل یکی از شرکتهای یخچالسازی در جلسه انجمن به من گفت از 550 نفر کارگر اکنون به 750 نفر رسیدیم که نشان میدهد با افزایش ظرفیت تولید داخلی نیاز بازار تامین شده است.
وی ادامه داد: نکته دیگر کاهش مصرف نیز بود که با توجه به افزایش قیمتها مردم دیگر قدرت خرید سابق را ندارند. این در حالی است که جمعیت و ترکیب خانواده و مسائل فرهنگی ما بسیار شبیه به ترکیه است اما مصرف ترکیه امروز چهار میلیون تلویزیون دستگاه است که این رقم سه سال پیش نیز همین تعداد بود. این در حالی است که در کشور ما سه سال پیش مصرف تلویزیون دو میلیون دستگاه بود که اکنون به یک میلیون و 800 هزار دستگاه رسیده است که نزدیک به 200 هزار دستگاه آن به صورت قاچاق وارد میشود.
ثقفی با اشاره به حضور کالای قاچاق در بازار کشور گفت: در بازدید شخصی که از خیابان جمهوری داشتم متوجه شدم که مغازههایی که قبلا نمایندگی برندهای خارجی بودند اکنون تبدیل به فروشنده کالای قاچاق همان برندها شدند و اصطلاحا به آنها شرکتی میگویند. همین شرکتهایی که امروز با دامپینگ در مرزهای کردستان هزینه قاچاق را پایین میآورند تا کالای خود را به دست مشتری برسانند، آن زمان که 60 درصد بازار را در اختیار داشتند، با خروج ناگهانی خود بحران ملی به وجود آوردند.
وی افزود: اکنون باید شرکتهای ایرانی از فرصت پیشآمده استفاده کنند تا کیفیت تولید خود را بالا ببرند و دیگر این برندها نتوانند بازار را در اختیار بگیرند. مردم ما به کالای ایرانی علاقه دارند. ما سالهای پیش که مانیتور LG را تولید میکردیم تصمیم گرفتیم در کنار آن برند ایکس ویژن را تاسیس کنیم. اکنون ما دیگر اجازه تولید LG را نداریم اما ایکس ویژن را هیچ کس نمیتواند از ما بگیرد و ما به تولید خود ادامه میدهیم.
مدیرعامل مادیران با اشاره به بورسی شدن این شرکت گفت: در روز اول عرضه سهام مادیران 300 هزار نفر سهام آن را خریدند و ما توانستیم 80 میلیارد تومان نقدینگی دریافت کنیم که تمام آن مبلغ در صنعت لوازم خانگی سرمایهگذاری شد زیرا وام با بهره بیش از 20 درصد آفت تولید است که خوشبختانه ما آن را نگرفتیم. اکنون شرکتهایی که این وامها را میگیرند مجبورند 10 درصد حداقل برروی قیمت فروش خود اضافه کنند. در زمان عرضه، سهام این شرکت 365 تومان بود اما اکنون قیمت آن 2 هزار و 75 تومان است. این در حالی است که ما طرح توجیهی افزایش سرمایه را نیز به بورس اضافه کردیم و دو شرکت نیز برای تولید تلویزیون، لوازم خانگی و فروش اقساطی زیرمجموعه صنایع ماشینهای اداری ایران فعالیت میکنند.
وی در پاسخ به این سوال که نحوه دامپینگ برندهای خارجی چگونه است، گفت: با یکی شدن قیمت ارز آزاد و دولتی، قاچاق جذابتر شده است و امروز از کردستان تا تهران برای قاچاق هر کیلو کالا 35 هزار تومان میگیرند و در نهایت یک تلویزیون 10 کیلویی 350 هزار تومان هزینه دارد. از طرف دیگر این شرکتها قیمت تلویزیون 3 اینچ را پایینتر میدهند تا بتوانند دیگر برندهای خود همچون لباسشویی و یخچال را با قیمت بالاتر عرضه کنند و متاسفانه مسئولان ما هیچ توجهی به این امر ندارند و اجازه میدهند همین شرکتهایی که بحران برای ما به وجود آوردند به راحتی دامپینگ کنند.
وی افزود: این در حالی است که وزارت صنعت برای تامین نقدینگی تولیدکنندگان لوازم خانگی 20 میلیارد تومان در نظر گرفته که این رقم خندهدار است.