رییس کل بیمه مرکزی:
بدون تحول ضریب نفوذ 7 درصدی محقق نخواهد شد/ دیگر تبلیغات معمولی جواب نمیدهد/ قانون 80 درصد محصولات بیمهای در جهان را داریم
رییس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: بر اساس برنامهریزیها میزان پرتفوی بیمهای برای سال 1400، 100هزار میلیارد تومان خواهد بود که با استفاده از شرکتهای دانشبنیان قطعا به بالاتر از این رقم نیز دست خواهیم یافت
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا سلیمانی در مراسم بازدید از شبکه نوآفرینی در صنعت بیمه و مالی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در صنعت بیمه گفت: اگر این تحول صورت نگیرد ضریب نفوذ 7 درصدی که مورد انتظار ما محقق نخواهد شد. در حال حاضر ضریب نفوذ ما 3/2 درصد است و برای رسیدن به 7 درصد با روش خطی امکانپذیر نیست مگر اینکه تحولی ایجاد شود و حتی پارادایمها عوض شوند.
وی ادامه داد: اگر صنعت بیمه با روش فعلی پیش رود به رشد 25 تا 30 درصدی که البته رشد خوبی است، دست خواهد یافت اما وزن آن در سطح اقتصاد ملی پایین و قابل ارائه نیست.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به میزان پرتفوی بیمهای گفت: این رقم در سال 97 حدود 45 هزار میلیارد تومان بود و پیشبینی میشود در سال 98 به 60 هزار میلیارد تومان برسد. البته اگر از برنامه و طرح جدید و نوآوری استفاده شود از این رقم نیز فراتر خواهد رفت. بر اساس برنامهها این رقم برای سال 1400، 100هزار میلیارد تومان است که با استفاده از شرکتهای دانشبنیان قطعا به بالاتر از این رقم نیز دست خواهیم یافت و آن موقع میتوان ادعا کرد صنعت بیمه در اقتصاد ملی وزن بالایی دارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر بیمه در متن زندگی مردم وارد شود و خانوارها و مردم احساس کنند که آن بخشی از زندگیشان است، آن موقع میتوانیم به ضریب نفوذ 7 درصد و حتی بالاتر دست یابیم.
وی متذکر شد: دیگر تبلیغات معمولی مانند صداوسیما و ظرفیت مدارس در گسترش این موضوع امکانپذیر نیست و باید از استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان استفاده کنیم. از همین روی از زمانی که بنده قبول مسئولیت کردم، از کاربرد روشهای جدید خوشحال هستم و آن را یک مزیت برای صنعت بیمه میدانم.
رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: صنعت بیمه و البته قانونگذار از شرکتهای استارتاپی حمایت میکنند، به طوری که همه شرکتهای استارتاپی میتوانند مانند شرکتهای کارگزاری مجوز بگیرند. ما از همه شرکتهای بیمهای و انجمنهای صنفی درخواست داریم تا در برابر این شرکتها مقاومت نکنند چون آنها زمینهساز رشد هستند.
وی ادامه داد: تجربه شرکتهای حمل و نقل در تهران یک تجربه خوبی است تا به جای مقاومت در برابر شرکتهای استارتاپی با آنها همراه شد و شرکتهای بیمه نیز باید آمادگی جذب و حتی خرید نرمافزارهای این شرکتها را داشته باشد تا پرتفوی بیمهای خود را افزایش دهند.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه شرکتهای استارتاپی و دانشبنیان در بخش خدمات موفقتر عمل میکنند، گفت: این شرکتها میتوانند به تولید و اشتغال کشور کمک کنند. باید بپذیریم که جوانان امروزی نگاه و بینش جدیدی دارند و نمیخواهند روش پدران خود در شغل را ادامه دهند و به دنبال حرکت صعودی به جای خطی هستند. بنابراین ما باید از آنها حمایت کنیم. البته مقام رهبری، دولت، مجلس، بیمه مرکزی و بانک مرکزی به دنبال حمایت از آنها هستند.
سلیمانی متذکر شد: ما باید چارچوب قانونی را اصلاح کرده تا این شرکتها رشد بهتری داشته باشند. طبیعتا انتظار میرود که این جوانان و شرکتها نیز در چارچوب قانون حرکت کنند.
رئیس کل بیمه مرکزی یادآور شد: میخواستیم بدانیم تا چه میزان از محصولات بیمهای در سطح جهان در کشور ما استفاده میشود و بررسیهای ما نشان داد که بیش از 80 درصد محصولات بیمهای که در جهان معمول است، قوانینشان در کشور وجود دارد اما مردم شرکتهای بیمهای را به محصولاتی مانند بیمه شخص ثالث، مسئولیت یا آتشسوزی و غیره میشناسند در حالی که بسیاری از محصولات وجود دارند که شرکتهای بیمه به کمک استارتاپها میتوانند از آنها درآمدزایی کنند.
وی افزود: ما در بخشهایی مانند بیمه شخص ثالث یا مسئولیت با برخی از مشکلات در زمینه فروش، ارزیابی خسارت یا پرداخت خسارت،.. روبهرو هستیم و میتوان به کمک روشهای جدید به ارزیابی منصفانه و پرداخت خسارت دست یافت.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در مورد بیمه درمان تکمیلی اطلاعات ما اندک است، گفت: با وجود ارتباط با وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی، اطلاعات ما کافی نیست و با توجه به ضریب خسارت بالا در این بخش که حتی در حال فزونی گرفتن از بیمه ثالث است و این شرکتهای استارتاپی و دانش بنیان میتوانند در این موضوع کمک کنند