سخنگوی انجمن قطعهسازان:
انجمن خودروسازی آدرس غلط به مردم ندهد
سخنگوی انجمن قطعه سازان گفت: من از انجمن خودروسازان و شرکتهای خودروسازی میخواهم جهت شفافیت اعلام کنند که کدام قطعات را اکنون کمبود دارند و چه شرکتی به آنها قطعه نمیدهند و نهادهای نظارتی و امنیتی تحقیق کنند که آیا شرکت قطعه در انبار دارد و یا نقدینگی لازم را در اختیار دارد اما باز هم از دادن قطعه خودداری میکند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری هیات رئیسه انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، بهنیا سخنگوی این انجمن با انتقاد از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان گفت: این انجمن و خودروسازان بهتر است در این شرایط آدرس غلط به مردم و نمایندگان مجلس ندهند. بنا بر اظهارات آقایان 160 هزار خودرویی که کمبود قطعه دارند و در کف انبارها خوابیده به علت عدم تامین از سوی قطعهسازان است.
وی ادامه داد: آقایان بهتر است اعلام کنند که کدام قطعهساز که اتفاقا بیشترین ارز دولتی را گرفته بیشترین تسهیلات را در اسفندماه گرفت و خودروسازها نیز بیشترین حجم مطالبات را به آنها پرداخت کردهاند چرا قطعه نمیدهد.
بهنیا تصریح کرد: جالب اینجاست این قطعهساز شروع به خریدن کارخانههای تعطیل شده قطعهسازی کرده اگر پول ندارد که قطعه بدهد چطور میتواند کارخانه بخرد. من از انجمن خودروسازان و شرکتهای خودروسازی میخواهم جهت شفافیت اعلام کنند که کدام قطعات را اکنون کمبود دارند و چه شرکتی به آنها قطعه نمیدهند و نهادهای نظارتی و امنیتی تحقیق کنند که آیا شرکت قطعه در انبار دارد و یا نقدینگی لازم را در اختیار دارد اما باز هم از دادن قطعه خودداری میکند.
سخنگوی انجمن قطعهسازان تصریح کرد: این یک نوع انحصارگرایی است بر همین اساس است که ما بارها اعلام کردیم اگر قرار است دو خودروساز اصلی کشور خصوصی سازی شوند باید به کنسرسیومی از بخش خصوصی داده شود تا این شائبههای انحصارگرایی به وجود نیاید. اکنون با این وضعیت ما تنها برای 20 روز توان فعالیت داریم و بعد از آن قطعهسازان کشور زمینگیر خواهند شد.
در ادامه این نشست خبری مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرویی با اشاره به نامهنگاریهای انجام شده این انجمن با رئیس بانک مرکزی گفت: در 14 اردیبهشت نامهای به آقای همتی ارسال شد و به رشد سه برابری تهیه مواد اولیه و زمان کم قطعهسازان و خودروسازان در تامین مواد مواردی مطرح و از ایشان درخواست کردیم تا تدبیری اتخاذ شود که تسهیلات 7000 میلیارد تومانی به صورت اضطرار در اختیار این صنعت قرار گیرد اما در نهایت در 25 اردیبهشت نامهای از اداره اعتبارات بانک مرکزی به این انجمن ارسال شد که باعث تعجب و بهت ما گردید.
بیگلو ادامه داد: در این نامه آمده است که براساس ماده 6 آییننامه تسهیلات و تعهدات کلان، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات و هر ذینفع نباید از 20 درصد سرمایه پایه تجاوز کند فلذا اعطای تسهیلات به مجموعههای قطعهسازی و خودروسازی در همین چارچوب صورت خواهد گرفت. بنابراین متقاضیان باید تقاضای خود را همراه با توجیهات فنی، مالی و اقتصادی کافی نزد بانکهای عامل مطرح و از آن طریق پیگیری کنند.
بیگلو با انتقاد شدید از رویکرد بانک مرکزی آن هم پس از شش ماه از مصوبه دولت مبنی بر پرداخت تسهیلات به قطعهسازان گفت: ما در جنگ اقتصادی به عنوان سرباز جلو رفتهایم اما سیستم حاضر به همکاری نیست و نمیتوانیم هیچ کار مثبتی انجام دهیم. این در حالی است که تمامی خرید مواد اولیه به صورت نقدی شده است و با وجود نبودِ تسهیلات و عدم پرداخت مطالباتمان از سوی خودروسازها دیگر چیزی به اسم قطعه نمیتوانیم تولید کنیم.
وی تصریح کرد: نهادهایی که عدم حمایت از این صنعت به اثبات رسانده و همچنان در حال کارشکنی هستند باید در آیندهای نزدیک مسئولیت بیکاری 750 هزار کارگر را برعهده بگیرند. قطعهسازان برادری خود را به اثبات رساندهاند به طوری که با آغاز پرداخت اولین بخش از تسهیلات ظرف چهار هفته تولید قطعات و در نهایت خودرو افزایش چند برابری داشت.
دبیر انجمن سازندگان قطعات در پایان گفت: ما به عنوان صنعتگر و سربازان نظام وظیفه خود را انجام دادیم و تا جایی که توانستیم به چرخیدن چرخ این صنعت کمک کردیم اما اکنون این کارشکنیها و تعللها باعث شده که در این نشست خبری اعلام کنیم که دیگر با ادامه وضعیت موجود نمیتوانیم.