/یادداشت/
یک پیشنهاد به دولت و مجلس
دیگر چارهای نیست هر چه سریعتر شرایط و فرصت را برای سرمایه گذاری و مشارکت بخشی خصوصی فراهم کنید.
خدایار خاشع-دبیر کمیته شرکتهای سرمایه گذار در آزادراهها- وجود هزاران طرح نیمه تمام عمرانی که به بودجهای بیش از پانصد هزار میلیارد تومان نیاز دارد و اثرات تشدید کننده تحریمها و حادثه ناگوار سیل که به گفته مقامات برای ترمیم آن به بودجهای بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان نیاز دارد با درآمد دولت دیگر قابل انجام و جربان نیست و باید از سرمایه و همیاری بخش خصوصی امداد طلبید و این امر میسر نیست مگر شرایط و فرصت مناسب برای سرمایه گذار بخش خصوصی را فراهم آوریم.
در حادثه ناگوار سیل آزاد راههای کشور سربلند بیرون آمدند و اگر نبود آزادراه خرم آباد پل زال با توجه به قطع ارتباط ریلی جنوب و از بین رفتن قسمت قابل توجهی از جاده قدیم خرم آباد اندیشکن معلوم نبود چگونه امکان ارتباط با خوزستان و شهرهای آسیب دیده معمولان و پلدختر برقرار میشد هم اکنون 22 محوز آزادراهی به طول 2.300 کیلومتر در کشور حال بهره برداری است که حدود 85 درصد آن با سرمایه گذاری و مشارکت بخش غیر دولتی احداث شدهاند از یک سو و با توجه به خسارت حدود چهارهزار میلیارد تومانی راههای کشور در حادثه سیل و از سوی دیگر وجود صدها شرکت بزرگ راهسازی در کشور که در کار مناسب ندارند این فرصت را فراهم میکند که اگر شرایط مهیا شود میتوان کشور را به یک کارگاه راهسازی تبدیل کرد و تجربه سایر کشورهای پیشرفته را برای رهایی از رکود تکرار کرد و در این راستا پیشنهادات زیر برای جلب مشارکت بخش خصوصی به این امر ارائه میکند.
1-الزام دولت به انجام تعهدات مربوطه
در اولین گام دولت باید ملزم شود که تعهدات قراردادی و قانونی خود را نسبت به سرمایه گذارانی که مبادرت به سرمایه گذاری و احداث آزاد راه کرده و در حال بهره برداری هستند انجام دهد زیرا گذشته چراغ راه آینده است در این ارتباط میتوان به تعهداتی نظیر حل مشکل مالیاتی، ابلاغ به موقع افزایش نرخ عوارض سالانه آزادراهها ، پرداخت تبصره 5 قانونی مشارکت و پرداخت سهم جرایم رانندگی اشاره کرد.
2-تقبل هزینه تامین منابع مالی لازم
باید در عقد قراردادهای سرمایه گذاری هزینه تامین منابع مالی لازم برای سرمایه گذاری پرداخت شود تا امکان تامین منابع مالی لازم برای مشارکت کنندگان میسر شود هم اکنون شش محور آزاد راهی به طول 570 کیلومتر که مقرر بوده در سالهای گذشته به بهره برداری برسند به علت عدم توان سرمایه گذاران در تامین منابع مالی آن به کندی پیش میرود.
3-کاهش هزینه احداث آزادرراهها
هزینه احداث آزادراهها زیاد است و برای امکانپذیر شدن تامین منابع مالی لازم آن و توجیه پذیر بودن سرمایه گذاری در احداث آن هزینه ساخت را باید کاهش داد و واگذاری طرحهای به صورت طرح و اجرا تجدید نظر در قوانین مالیات ، مالیات ارزش افزوده و بیمه از راهکارهای آن است.
4-توجیه پذیر نمودن سرمایه گذاری در آزادراهها
با توجه به اینکه جامعه ما را از لحاظ مالی و فرهنگی پذیرش پرداخت نرخ عوارض معادل سرمایه گذاری صددرصد ندارد بهتر است با توجه به ظرفیت پذیرش جامعه میزان مشارکت و سرمایه گذاری هر محور آزادراهی با شرایط خاص آن محور تعیین شود و البته میتوان سهم دولت را به صورت تهاتر و اوراق و با سایر امکانات غیر نقدی تامین کرد.
در انتها لازم به ذکر است که آزاد راه قزوین زنجان که اولین آزادراه مشارکتی بود که هزینهای معادل یکصد میلیون تومان به ازای هر کیلومتر در سال 75 به بهره برداری رسید و هم اکنون معادل آن با هزینهای حدود بیست میلیارد تومان در کیلومتر یعنی بیش از دویست برابر افزایش قیمت ساخته خواهد شد. بنابراین اگر دولت و نمایندگان محترم مجلس هر چه سریعتر راهکاری نیابند در آینده جبران آن بسیار سخت خواهد بود.