وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:
راهآهن رشت - آستارا تعیین پیمانکار شد/ پیش بینی منابع مالی برای ساخت راه آهن آستارا / از ظرفیت کریدور شمال - جنوب استفاده نکردیم
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راهآهن رشت – آستارا تعیین پیمانکار شده است گفت: تمام منابع مالی برای این خط ریلی را پیش بینی کردیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد اسلامی در حاشیه هفتمین اجلاس شورای هماهگی و هشتمین اجلاس نشستهای کارشناسی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب با بیان اینکه امروز پس از وقفه 5 ساله شورای هماهنگی ترانزیت کریدور شمال – جنوب با حضور 12 کشور عضو در تهران برگزار شد، گفت: امروز با حضور کشورهای عضو مسائل تسریعکننده فعالیت در حوزه ترانزیت را بررسی میکنیم و درباره آن به گفتوگو مینشینیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر به میزان ظرفیت کریدور شمال – جنوب از آن بهرهبرداری نمیشود و تمام کشورهای عضو حضور موثری در این اجلاس داشتند و نمایندگان در سطح معاونین وزیر و سایر مقامات به این اجلاس آمدند تا مشکلات این کریدور و راهکارهای افزایش ترانزیت از این مسیر بررسی شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برگزای این اجلاس با افتتاح راهآهن قزوین – رشت مقارن شده است گفت: راه آهن قزوین – رشت بخشی از کریدور شمال – جنوب است که تا چند روز آینده با حضور رئیس جمهوری به افتتاح میرسد.
اسلامی درباره احداث راهآهن رشت – آستارا که بخشی از کریدور شمال – جنوب است اظهار داشت: پروژه راه آهن رشت – آستارا تعیین پیمانکار شده است و احداث آن هم طی برنامهای با حضور رئیس جمهوری آغاز میشود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر چگونگی تامین مالی پروژه راه آهن رشت – آستارا اظهار داشت: تمام منابع تامین مالی برای اجرای این پروژه پیش بینی شده است و یک کریدور از سه بخش زیرساختی آغاز میشود.
وزیر راه و شهرسازی با یبان اینکه کریدور شمال – جنوب دارای زیرساختهای عبور ترانزیت را دارد که به صورت سنتی از سالهای گذشته بار از این مسیر به آسیای میانه و قفقاز عبور داده میشد.
وی با بیان اینکه به دنبال افزایش و گسترش زیرساختها در کریدور شمال - جنوب هستیم اظهار داشت: توسعه بنادر شمالی ، ساخت راهآهن چابهار - زاهدان، راه آهن بافق - بندرعباس تا سرخس، راه آهن قزوین - رشت و ادامه آن تا آستارا از جمله اقدامات دولت در جهت تکمیل کریدور شمال - جنوب و افزایش زیرساختها است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مهمترین موضوع ایجاد قابلیت برای مدیریت بار در کریدورها است و معتقدم باید پتانسیل لجستیک در این مسیر ایجاد کنیم و از ظرفیت شرکتهای احمل و نقل ترکیبی استفاده کنیم.