هفت درصد تولید ناخالص داخلی بر اثر سوانح جادهای از بین میرود/ جلوگیری از سونامی تصادفات جادهای با توسعه خطوط ریلی
در شرایطی که پنج تا هفت درصد تولید ناخالص داخلی بر اثر تصادفات جادهای از بین میرود و در صورت توقف روند توسعه شبکه ریلی در آینده با سونامی تصادفات و مصرف سوخت مواجه میشویم، شاهد کاهش بودجه راه آهن در سال ۹۸ هستیم.
به گزارش ایلنا، تجربه کشورهای دنیا نشان میدهد توسعه حملونقل ریلی با افزایش رشد اقتصادی در کشورها برابری می کند بنابراین کاملا منطقی است که در ایران هم برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد کشور گزینه توسعه حمل و نقل ریلی دنبال شود.
در عین حال با مدنظر قرار دادن اهداف تدوین شده در برنامههای توسعهای مبنی بر تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی اگر نرخ رشد کنونی اقتصاد را ۳ درصد در نظر بگیریم و در سالهای پیشرو تمامی شرایط برای رشد مهیا باشد برای رسیدن به این مهم در سال ۱۴۰۴ نیازمند ۵ درصد رشد اقتصادی (به طور متوسط سالانه یک درصد) هستیم.
با این تفاسیر بد نیست نگاهی به آمار تصادفات جادهای داشته باشیم. طبق آمار منتشر شده ۵ تا ۷ درصد تولید ناخالص کشور بر اثر تصادفات جادهای از بین میرود، به این ترتیب اگر بنا داریم پنج درصد بر رشد اقتصاد کنونی که متولیان آن را سه درصد اعلام می کنند بدون ایجاد رونق در حوزه تولید و تزریق نقدینگی سرگردان موجود در جامعه بیافزاییم؛ کافی است نسبت به تامین منابع مالی برای توسعه خطوط ریلی اقدام کنیم که تجربه جهانی نشان میدهد که ارزانتر و ایمنتر از سایر مدهای حمل و نقل است.
اگرچه متولیان تدوین بودجه براین اعتقادند که نباید ریالی از بودجه های جاری و خرج دولت در سال ۹۸ کم نشود و در مقابل نیز اقدامی برای جلوگیری از رشد تصادفات جاده ای و کاهش مرگ و میر هموطنان نمی کنند حداقل نمایندگان مجلس به عنوان نماینده مردم ایران در بهارستان با در نظر گر فتن آسایش، آرامش و رفاه مردم و همچنین ارتقا سطح خدمات به هموطنان فکری به حال بودجه ناچیز حوزه ریلی در سال ۹۸ کنند و در مقابل این امیدواری نیز وجود دارد که متولیان دولتی تدوین بودجه نیز حتی اگر نمی توانند دراین مسیر کمکی کنند نسبت به سنگاندازی دراین مسیر اقدام نکنند.
طبق گفته مدیرعامل شرکت راهآهن، در حال حاضر یک میلیارد نفر سفر حومهای وجود دارد که چهل میلیارد نفر سفر آن در کریدورهایی که ریل وجود دارد قابل انجام است حال اینکه سهم ریل از سفرهای حومهای متاسفانه زیر پنج درصد است. همچنین ۳۰ درصد ورود و خروج خودروها به تهران متعلق به آمار خودروهای حومهای هستند که اگر موفق شویم این میزان را به ریل منتقل کنیم سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت. در ۱۰ سال گذشته دو هزار کیلومتر ریل به شبکه راهآهن کشور اضافه شده است که روند افزایش شبکه ریلی میتواند در کاهش تصادفات بسیار موثر باشد.
با توجه به افزایش حمل بار از طریق جاده، به طور قطع در آینده با دو سونامی افزایش تصادفات جادهای و افزایش مصرف سوخت در کشور مواجه خواهیم شد.