وزیر راه و شهرسازی:
صنعت دریایی ایران در مسیر توسعه است/ عمر جوانترین بناهای تاریخی ایران از تمدن آمریکا بیشتر است/ توسعه بدون بخش خصوصی و فعالان اقتصادی امکانپذیر نیست
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آمریکا نمیتواند در مقابل یک کشور با تمدن و قدمت تاریخی بایستند گفت: صنعت دریایی ایران در مسیر توسعه قرار دارد اما توسعه بدون حضور فعالان اقتصادی محقق نمیشود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد اسلامی در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی با اشاره به اعمال تحریمهای ضد ایرانی از سوی دولت آمریکا اظهار داشت: پیام مشخص این برنامهها و همایش و نمایشگاهها این است که ایران در مسیر توسعه قرار دارد و خروجی آن یک میثاق مجدد و همدلی گسترده برای طی کردن مسیر پیشرفت و شتاب بخشیدن به برنامههای توسعهای است.
وی با بیان اینکه صحبتهایی که در این همایش شد بیانگر پویایی در حوزه دریانوردی است، ادامه داد: ایران با برخورداری از دستیابی به دریای آزاد که به عنوان یکی از بزرگترین موهبتهای الهی و قرار گرفتن در نقطه استراتژیک است باید به موضوع اقتصاد دریامحور بسیار توجه داشته باشد و استفاده از ظرفیتهای دریایی را در دستور کار خود قرار بدهد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه البته نسبت به ظرفیتها و پتانسیلهایی که در این حوزه وجود دارد به صورت شایسته و بایسته نتوانستهایم رشد داشته باشیم، اظهار داشت: امروز باید شاکر باشیم که به یک فهم مشترک در حوزه استفاده از اقتصاد دریامحور رسیدهایم و همه دستگاهها توسعه دریایی را یکی از مزیتهای جدی برای شکوفایی اقتصاد و دانش میدانند. باید برای استحکام بخشی در صنعت دریانوردی توجه ویژه داشته باشیم.
اسلامی تاکید کرد: امروز که در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم مورد اعمال شدیدترین تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی قرار گرفتهایم اما دشمن باید بداند که عمر جوانترین بناهای تاریخی ایران از عمر تمدن کشور آمریکا بیشتر است و نمیتواند در مقابل کشوری با این قدمت قرار بگیرد.
وی ادامه داد: قبل از تولد مسیح، ایرانیان بودند که کانال سوئز را ایجاد کردند و آمریکا با یک کشور تاریخی مواجه است و ایران ظرفیتها و سرمایههای انسانی بسیار زیادی دارد که همواره به عنوان یک قدرت در منطقه مطرح بوده است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران در برابر این رفتارهای آمریکا منفعل نخواهد بود، ادامه داد: با اعتماد بیشتر مسیر توسعه را به سمت شکوفایی خواهیم پیمود.
وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه ظرفیتها در بنادر کشور اظهار داشت: باید به تمام ظرفیتهای موجود در صنایع دریایی توجه داشته باشیم و مهمترین آن موضوع شرکتهای لجستیکی است که در نهایت باعث رشد ترانزیت در کشور میشود.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید نسبت به موضوع ترانزیت اهتمام ویژه داشته باشیم، گفت: امروز کشورهای منطقه آسیای میانه به موضوع توسعه کریدور شمال – جنوب از مسیر ایران علاقمند هستند و ایران میتواند نقش بسیار موثر در پاسخگویی به نیاز کشورهای منطقه از طریق کریدور شمال – جنوب را داشته باشد.
وی اظهار داشت: کشورهای منطقه به ویژه هندوستان نیاز جدی به فعالسازی کریدور شمال – جنوب از مسیر ایران دارند و این کریدور میتواند به یک تعهد چندجانبه و یک پروتکل بینالمللی تبدیل شود.
اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه بنادر در حوزه دریای عمان گفت: شرکتهایی که اقدامات و فعالیتهای لجستیکی انجام میدهند باید نقش پررنگتری در پروژههای توسعهای داشته باشند و توسعه خطوط ریلی و توسعه کریدورها برای اتصال ایران به کشورهای منطقه از جمله ظرفیتهای مکمل هستند که میتوانند نقش کریدورهای حمل و نقلی را در توسعه بنادر اقیانوسی پررنگتر کنند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بدون حضور فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران طرحهای توسعهای محقق نمیشود، گفت: از سرمایهگذاران درخواست داریم که اهتمام نشان دهند و با حمایتهای دولت وارد پروژههای توسعهای در بخش دریایی شوند و امیدواریم شاهد حضور فعالان اقتصادی برای شکلگیری و بهرهبرداری از این ظرفیتها باشیم.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی در ایران یک ثروت ملی محسوب میشود، گفت: باید برای افزایش نیروی انسانی کارآمد در حوزه دریانوردی زیرساختها و بسترهای تربیت نیروی انسانی در رشتههای تخصصی را فراهم آوریم تا نیروهای متخصص در مدار فعالیت در این شرایط تحریمی قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: در این شرایط تحریم با حضور فعالان اقتصادی و نیروهای متخصص میتوانیم حرکت قاطع و پرسرعت به سوی توسعه داشته باشیم و سهم خود را از توسعه افزایش دهیم.