خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی :

افتتاح راه آهن ارومیه؛ هفته بعد / ساخت راه آهن رشت – انزلی در کمتر از سه سال/ پیشانی سرمایه گذارانی که مشارکت بی.او.تی داشته باشند، می‌بوسیم

افتتاح راه آهن ارومیه؛ هفته بعد / ساخت راه آهن رشت – انزلی در کمتر از سه سال/ پیشانی سرمایه گذارانی که مشارکت بی.او.تی داشته باشند، می‌بوسیم
کد خبر : ۶۹۰۴۹۵

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته آینده راه آهن ارومیه با حضور رییس جمهوری به افتتاح می رسد گفت: تا پایان امسال راه آهن رشت و راه آهن ایران – افغانستان و راه آهن تبریز از مسیر جدید به افتتاح خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خیراله خادمی در نشست خبری امروز با بیان اینکه احتمالا هفته آینده راه آهن ارومیه به افتتاح می‌رسد، اظهار داشت: اتصال مرکز پنج استان به شبکه ریلی جزو تعهدات ما بوده است. سال گذشته همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی متصل شدند، هفته راه‌آهن ارومیه و بعد از آن راه‌آهن رشت به افتتاح می‌رسد.

خادمی با بیان اینکه اتصال مرکز استان‌ها به راه‌آهن در راستای توسعه عدالت اجتماعی بوده است، گفت:‌ تا پایان سال راه‌آهن تبریز از مسیر دیگر ارومیه و رشت به افتتاح می‌رسند.

وی با بیان اینکه ایستگاه ارومیه یکی از زیباترین راه آهن‌های کشور است، گفت: سیستم ارتباطی در این مسیر برقرار شده و خطوط کاملا نصب شده است و با احداث  این راه آهن دو مرز مهم تمرچین و سرو در مجاورت راه آهن قرار می گیرند که با فاصله 60 کیلومتر می توان بار را از این نقاط مرزی مهم به شبکه ریلی منتقل کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با بیان اینکه فاصله ایستگاه تا مرکز شهر چیزی حدود شش کیلومتر است گفت: مهمترین وضعیت ساخت این راه آهن جدید بخش حمل ونقل باری آن است، آنجایی که آذربایجان غربی از استان های صنعتی محسوب می شود می‌تواند در جابجایی بار بسیار موثر عمل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مسیر این راه آهن 183 کیلومتر است، گفت: 85 کیلومتر آن حد فاصل مراغه – مهاباد در سال 92 به بهره برداری رسید اما مابقی آن به طول 98 کیلومتر از مهاباد به ارومیه در طول دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شد .

خادمی با اشاره به ارزش این پرژوه گفت: ارزش ریالی 98 کیلومتر ساخته شده در پنج سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان بوده که ارزش آن به روز به هزار میلیارد تومان می‌رسد .

خادمی با بیان اینکه ریل گذاری و روسازی این پروژه در سال 96 و 97 انجام شده است، گفت: حدود 40 درصد  زیر سازی در سال 92 انجام شده بود، مابقی پس از سال 92 به اجرا رسید .

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت 10هزار و 85 کیلومتر ریل در قالب 33 طرح در دستور کار داریم گفت: از این رقم حدود 3هزار و 300 کیلومتر در حال اجرا و ساخت 5 هزار و 252 کیلومتر در حال مطالعه است و برای هزار و 539 کیلومتر هنوز اقدامی نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت 970 کیلومتر از مسیرهای ریلی یعنی اتصال مرکز 5 استان به شبکه ریلی در اولویت ما بوده است، گفت: اتصال مرکز 5 استان از جمله رشت – همدان – کرمانشاه – تبریز از مسیر دیگر و ارومیه را در اولویت قرار دادیم همچنین اتصال ریلی ایران به افغانستان از مسیر خواف – هرات جزو تعهداتی بوده که باید تا پایان امسال اجرا برسند.

وی گفت: سال گذشته 2 استان همدان و کرمانشاه با ساخت 440 کیلومتر ریل به شبکه ریلی متصل شدند و تا پایان سال 970 کیلومتر تعهد شده در اولویت به پایان خواهند رسید.

خادمی با تاکید بر اینکه تمام ادوات مورد نیاز برای ساخت این پروژه‌ها بجز ریل از داخل کشور تامین شده است گفت: برای ساخت این 5 پروژه ریلی 139 میلیون متر مربع خاکبرداری و خاکریزی شده است که این مقدار چندین برابر بزرگترین پروژه سد سازی کشور محسوب می‌شود. همچنین 37 کیلومتر تونل و 17 کیلومتر پل بزرگ بالای 20 متر در این پروژه ها ساخته شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتمام ساخت پروژه ریلی خواف – هرات و اتصال ایران  به افغانستان از طریق شبکه ریلی گفت: ریل گذاری این پروژه تا مرز ایران اتجام شده است همچنین 62 کیلومتر اول خاک افغانستان جزو تعهدات ایران است و باید ریل گذاری شود که از این میزان زیرکوبی 32کیلومتر آن به اجرا رسیده و 30 کیلومتر ریل گذاری شده است.این پروژه هم تا پایان امسال به افتتاح خواهد رسید .

مدیرعامل شرکت ساخت و زیربناهای توسعه حمل ونقل با اشاره به استفاده از توان داخل برای ساخت پرژوه‌های عمرانی گفت: اولویت ما استفاده از ریل ملی است اما مشکلی که در این پروژه وجود دارد تامین مالی ساخت ریل مورد نیاز است که پیشنهاد ما استفاده از فاینانس‌های داخلی و استفاده از تسهیلات بانکی است که بتوانیم در مرور زمان هزینه ریل خریداری شده از ذوب آهن را بپردازیم.

خادمی ادامه داد: تاکنون چیزی حدود هزار تن ریل UIC60  در ذوب آهن تولید شده ولی هنوز به تولید انبوه نرسیده است و این محصول باید مورد تایید ناظران بین المللی قرار بگیرد.

وی گفت: شرکت راه آهن قراردادی با ذوب آهن برای خرید محصولات از جمله ریل ملی منعقد کرده است اخیرا ذوب آهن توانست در مناقصه تامین ریل خط دوم راه آهن میانه – تبریز برنده شود که در صورت تامین منابع مالی از طریق مکانیزم اسناد خزانه و اوراق مشارکت می‌توانیم از ریل ملی در پروژه ها استفاده کنیم.

وی همچنین در باره آخرین وضعیت پروژه راه آهن چابهار اظهار داشت : در طول 3 سال گذشته توانستیم هزار و 100 میلیارد تومان منابع اعتباری از داخل کشور برای این پروژه تامین کنیم. طول کل راه آهن چابهار 610 کیلومتر است که قطعات مختلف آن اولویت بندی شده است پیشرفت فیزیکی کل مسیر 35 درصد است که میزان زیرسازی‌ها در این پروژه به 50 درصد رسیده و زیرسازی چابهار تا ایران شهر چیزی حدود 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دست و پیشانی هر سرمایه گذاری که بخواهد به صورت بی.او.تی با ما در پروژه های عمرانی مشارکت کند می‌بوسیم، گفت: بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال مشارکت از طریق فاینانس هستند اما برای تامین فاینانس نیاز به ضمانت بانک مرکزی داریم که پروسه کار را طولانی می کند بنابراین از سرمایه گذارانی استقبال می کنیم که بخواهند به صورت بی او تی در پروژه ها با ما مشارکت کنند.

وی افزود : برخی از پیمانکاران به دنبال این هستند که در پروژه ها با شریک خارجی وارد شوند که آن هم برای تامین تعهد بانک مرکزی نیاز به تامین منابع مالی 15 درصد اول را دارد که سرمایه گذاران از این موضوع استقبال نمی کنند.

وی افزود: طبق مصوبه اخیر مجلس قرار بر این شده است که برای تامین 15 درصد اولیه از منابع صندوق توسعه ملی فقط برای پروژه های ریلی بهره مند شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آخرین تصمیم گیری ها برای ادامه مسیر ریلی رشت به انزلی و آستارا چه بوده است و به چه حجم از منابع مالی برای ساخت مابقی مسیر نیاز داریم گفت: ساخت مسیر ریلی تا رشت و بندرانزلی برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل بوده اما ادامه آن تا آستارا بر عهده شرکت راه آهن است .

خادمی ادامه داد: آخرین تصمیم گیری ها این بوده است که پس از رشت یک شاخه مسیر ریلی به سمت انزلی و یک شاخه به سمت آستارا ادامه پیدا کند که ساخت آن در مسیر انزلی را شروع کرده ایم و در دو قطعه به طول 44 کیلومتر پروژه در دست احداث است اگر منابع مالی برای ساخت به میزان 200 میلیارد تومان و برای تملک اراضی به میزان 50 میلیارد تومان تامین شود در کمتر از سه سال مسیر ریلی رشت – انزلی افتتاح خواهد رسید.

وی همچنین درباره میزان بدهی به پیمانکاران گفت: سرجمع بدهی به پیمانکاران در بخش زیرساخت ها حدود 10 هزار میلیارد تومان است که 2 هزار میلیارد تومان آن مطالبات ثبت شده و 2 هزار میلیارد توما مطالباتی که هنوز ثبت نشده و 3 هزار میلیارد تومان هم مربوط به پروژه های راه های روستایی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز