معاون وزیر راه و شهرسازی:
نگران ترک خطوط کشتیرانی خارجی از بنادر ایران نیستیم/ غرامت کشتی سانچی پرداخت میشود / رشد ۷۰ درصدی تخلیه و بارگیری بنادر شمالی در سه ماه اول سال
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خطوط کشتی رانی که میخواهند بنادر ایران را ترک کنند سهم ناچیزی در تردد بین بنادر کشورمان دارند و نگران خروج این لاینرها نیستیم گفت: پیگیریهای حقوقی برای بحثهای تامین و پرداخت غرامت کشتی سانچی در حال پیگیری است و در چهارچوب قوانین این غرامت پرداخت میشود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد راستاد در مراسم روز هیدروگرافی با بیان اینکه خوشبختانه ایران توانسته دستاوردهای خوبی در زمینه تولید و انتشار اطلاعات بر مبنای هیدروگرافیها به دست آورد، گفت: این اطلاعات نه تنها در کشور بلکه برای منطقه قابل استفاده و تامین است و ضرورت دارد که این دستاوردها در حوزه هیدروگرافی ارتقا داده شود.
وی با بیان اینکه باید در پروژههای ظرفیتسازی IHO فعال باشیم ادامه داد: یکی از اعضای فعال شورای IHO هستیم و با توجه به ظرفیت ناوگان که در اختیار داریم ایران از اعضای مهم این شورا محسوب میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تولید و انتشار نقشههای هیدروگرافی برای ایمنی ناوگان بسیار اهمیت دارد ادامه داد: باید این نقشهها در قالب اعلامیههای دریایی منتشر شوند و اهمیت و به روز بودن این نقشهها بسیار مهم است.
وی همچنین درباره بحث اعمال تحریمها از سوی آمریکا و تاثیرگذاری آن در بخش حمل و نقل دریایی گفت: قاعدتا فضای فعالیت دریایی و تجارت دریایی بین المللی است و دوران پر نوسانی را در حوزه فعالیتهای دریایی پشت سر گذاشتهایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات از طریق دریا انجام میشود ادامه داد: قطعا این فعالیتها با تعامل شرکتهای کشتیرانی و راینرها به دست میآید اما اتکای ما به توانمندیهای داخل است و در تمام دوران نوسانها توانستیم با اتکا به توانمندیهای داخل نیازهای خود را برطرف سازیم و تامین کنیم.
راستاد تاکید کرد: در سه ماه امسال در بسیاری از بخشهای صنعت دریایی و حمل و نقل دریایی رویه روبه رشد را حفظ کردیم و در زمینه صادرات غیرنفتی توانستیم ۱۴ درصد رشد را تجربه کنیم.
معاون زیر راه و شهرسازی ادامه داد: این انتظار وجود دارد که بدون هیچ گونه خلل و مانعی بتوانیم این شرایط را سامان دهیم.
وی با بیان اینکه برخی از خطوط نسبت به محدود کردن تردد به بنادر ایران اقدام کردند و تلویحا این محدودیتها را به ما اعلام کردند گفت: خوشبختانه خطوطی که قصد ترک بنادر ایران را دارند سهم بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی در تردد را دارند و با رفتن آنها مشکلی برای حمل و نقل دریایی کشورمان ایجاد نمیشود.
وی با بیان اینکه بنادر ایران برای خطوط کشتیرانی خارجی و سرمایهگذاران جاذبههای زیادی دارد گفت: در بخش توانمندیهای صادراتی ترانزیت و ترانشیت جاذبههای بسیار زیادی برای اپراتورهای خارجی و سرمایهگذاران بین المللی وجود دارد و ترک چند شرکت کشتی رانی خارجی ما را نگران نمیکند چراکه سهمی در اقتصاد دریایی ما نداشتند.
وی درباره موضوع غرامت سانچی گفت: پرونده سانحه سانچی پس از ارائه گزارشهای رسمی بسته شده میدانیم و گزارشها را به صورت رسمی و نهایی منتشر کردیم.
وی افزود: در ورود این سوانح نقاط مشترکی بین کشورهای ذینفع وجود دارد که البته اختلاف نظرهایی هم بایکدیگر داریم.
راستاد ادامه داد: از نظر کشور چین و هنگکنگ مسیر متقاطع علت سانحه است اما از نظر کشورهای ایران، پاناما و بنگلادش تغییر مسیر کشتی چینی کریستال دلیل تصادف کشتیهاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیگیریهای حقوق و جبران خسارت و پرداخت بیمه توسط شرکت نفتی در حال انجام است گفت: قطعا در چهارچوبها بررسی شده شرکت ملی نفتکش میتواند خسارت وارد شده را دریافت و تامین کند.
راستاد همچنین درباره اهمیت توسعه صادرات از بنادر شمالی کشورمان گفت: راهبرد توسعهای بنادر شمالی کشورمان تمرکز در ترانزیت و صادرات است که در این راستا به زودی همایش توسعه صادرات از طریق مسیر دریای خزر در بندر امیرآباد برگزار میشود.
وی افزود: هدف از برگزاری این همایش توانمندیهای بنادر حاشیه خزر و اعلام مکانیزمهای تشویقی برای جذب سرمایهگذاران است که در این همایش چهار کشور همسایه دریای خزر حضور دارند.
وی افزود: طی سه ماه اول سال جاری شاهد رشد ۳۰ تا ۷۰ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی کشور بودیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت بنادر شمالی تاکید کرد: به غیر از بندر کاسپین ظرفیت نادر کشورمان به ۳۰ میلیون تن میرسد که از ۶ میلیون تن آن استفاده میکنیم.