وزارت جهاد نقش حاکمیتی در رابطه با جذب دانش آموختگان ندارد
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما باید همه به کشاورزی و هم به کشاورزان بپردازیم، ارتقای دانش و اطلاعات کشاورزان حال و آموزش کشاورزان آینده از سیاستهای وزارتخانه است و من برای کشاورزان آینده و آموزش آنها نگران هستم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، معرفی برترینهای دانش آموختگان حوزه کشاورزی امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت با حضور اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و جمعی از مسئولین و دانش آموختگان دانشگاههای کشاورزی و علمی – کاربردی در سالن خوشه وزارت جهاد و کشاورزی برگزار شد.
در این مراسم اسکندر زند، معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از محورهای اصلی در توسعه، آموزش است، هر کشوری که توسعه پیدا میکند یک موتور محرک دارد که در برخی کشورها این موتور آموزش و توسعه نیروی انسانی بوده است.
وی افزود: رویکردهای ما در کشاورزی رویکرد آب محوری به جای زمین محوری، کیفیت تولید به جای کمیت، توجه به پس از تولید، تولید برای صادرات و توجه به کشاورزان و کشاورز زادگان است.
زند در ادامه تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به توجه به ابعاد نرمافزاری داریم که همان تحقیقات، ترویج و آموزش است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ۳۰ تا ۳۵ هزار دانشجو در مقاطع مختلف و در رشتههای مختلف معرفی میشوند که پیشبینی میشود با همین روند بیکاری در بخش کشاورزی مدیریت شود. در حوزه حاکمیتی کار دیگر ما با وزارت آموزش و پرورش است که حدود ۱۰۸ هنرستان در حوزه کشاورزی جذب نیرو دارد.
زند با اشاره به عدم موفقیت در حوز فنی و حرفهای تصریح کرد: در حوزه آموزشهای فنی و حرفهای و کارو دانش موفق بودهایم دولت باید فکری برای آن کند، سیاستهای ما به سمت جذب کشاورز زادگان است اما جذب آنها بسیار سخت است آموزشهای علمی و کاربردی به دوش وزارتخانه است که این آموزشها باید پررنگتر شود ما در وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با آموزش، نقش حاکمیتی نداریم و نقش ما تنها کمکی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما باید همه به کشاورزی و هم به کشاورزان بپردازیم، ارتقای دانش و اطلاعات کشاورزان حال و آموزش کشاورزان آینده از سیاستهای وزارتخانه است و من برای کشاورزان آینده و آموزش آنها نگران هستم.
زند تشریح کرد: آموزش و پرورش دانشگاهها و مراکز علمی و کاربردی ما برای کشاورزان آینده با جهتگیریهایی برای دغدغههای آنها باید همراه باشد، ما دانشجوی جدید علمی و کاربردی نمیپذیریم و از ظرفیتهای موجود استفاده خواهیم کرد.