پایداری ارتباطات در زمان بحران بار روانی مثبت دارد
بیگپور درباره اهمیت بالای ارتباطات در زمان بحران خاطرنشان کرد: ایجاد پایداری ارتباطات در میان عموم مردم باعث آرامش و ایجاد بار مثبت روانی میشود و در صورت نبود ارتباطات مناسب چالشهای جدید و بیشتری ایجاد میشود.
صادق بیگپور رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مشاور وزیر در همایش سراسری مدیران وزارت ارتباطات و شرکتهای تابع با اشاره به زلزلههای اخیر در کرمانشاه، کرمان و تهران گفت: مهمترین مشکلی که در حوزه ارتباطات در زمان بحران مانند زلزله ایجاد میشود ترافیک بالای شبکه و وابستگی شبکه ارتباطات به برق است که باعث میوشد تا در مناطقی اختلال در ارتباطها ایجاد شود و برخی از سایتهای ارتباطی از مدار خارج شوند.
بیگپور با بیان اینکه غافلگیری مهمترین نقطه ضعف دستگاهها در حوادث است، گفت: سالهای بسیار زیادی است که در ارتباط با بحران صحبت میشود و مانور اجرا میشود اما در زمان حادثه آمادگی لازم را نداریم که باعث میشود تا غافگیری ایجاد میشود و همین مساله غیرقابل قبول است.
وی تاکید کرد: یکی از ضرورتهای مهم استفاده از تجهیزات باکیفیت است برخی از تجهیزات و امکانات فرسوده هستند و یا قابلیت تحمل شوکی همچون حادثه زلزله را ندارد.
رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات اظهار داشت: در حوادثی همچون زلزله باید آرامش حفظ شود و نباید مدیران به موضوع حادثه دامن بزنند تا در محیطی منطقی و با آرامش تصمیم گیری بکنند.
بیگپور درباره اهمیت بالای ارتباطات در زمان بحران خاطرنشان کرد: ایجاد پایداری ارتباطات در میان عموم مردم باعث آرامش و ایجاد بار مثبت روانی میشود و در صورت نبود ارتباطات مناسب چالشهای جدید و بیشتری ایجاد میشود.
بیگپور نسبت به مدیریتهای جزیرهای مانند زلزلههای اخیر کرمان و کرمانشاه گفت: استفاده از امکانات و تمام ظرفیتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید تحت مدیریت و هماهنگی اداره کل آی سی تی استانها انجام شود و دستگاههای مستقل از اقدامات مستقل و بدون هماهنگی جلوگیری کنند.
وی درباره آزمایش بالن سیار مخابراتی در زلزله کرمانشاه و اربعین اظهار داشت: بر اساس دستور وزیر قرار است این بالن در تمامی استانها تهیه شود تا در مواقع بحران به ارتباطات پایدار کمک کند. از مدیران استانی درخواست می شود تا در مواقع بحران با هماهنگی ستاد مدیریت بحران به مردم پیامکهایی را به منظور اطلاعرسانی ارسال کنند و نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه نیز برای اطلاع رسانی به مردم با ستاد مدیریت بحران هماهنگی داشته باشند و از ارسال هر گونه پیامک تبلیغاتی در زمان بحران همچون زلزله اکیدا جلوگیری شود.