موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو:
کسانی که خودرو را پیش خرید میکنند در اکثر موارد متضرر میشوند/ معضل اصلی ما جمعه بازار است/ احتکار خودرو واقعیت ندارد
خودرو یک قیمت مصوبه دارد ولی متاسفانه در کشور ما علاوه بر قیمت مصوبه، قیمت بازار هم از دیگر عوامل تعیین کننده نرخ خودرو است/برای صدور کارت بازرگانی باید سختگیری شود
موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص وضعیت خودرو گفت: امسال بازار معاملات خودرو خیلی ضعیف است. همکاران بنده در بخش واردات زیاد فعال نبودند و کسانی که واردات انجام میدادند به صورت متفرقه عمل میکردند که مشکلاتی برای مردم و مصرف کنندگان به وجود آوردند.
موتمنی اظهار داشت: در پی توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی اکثر خودروها 20 الی 35 درصد افزایش قیمت داشت که مشکلاتی را برای خریداران به وجود آورده و قیمت خودروهای وارداتی آن قدر بالارفته که رغبت خرید از بین رفته است . این در حالی است که در دو سال گذشته ما در بازار خودرو های وارداتی تعادل قیمت داشتیم.
وی ضمن بیان این مسئله که بسته شدن یک شبه ثبت سفارش باعث شده برخی از وارد کنندگان، خودروهایشان را با سود صد در صد به فروش برسانند، افزود: در خصوص مشکلات پیش فروش خودرو مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند خودرو را از واحد صنفی خریداری کنند و نماینده رسمی شرکتهایی باشند که مجوز فروش از سازمان صنعت، معدن و تجارت گرفته باشند و داشتن پروانه کسب به منزله پیش فروش خودرو نیست.
وی افزود: به علت بالا رفتن قیمت خودرو، فعالان صنف دست نگه داشتهاند. از سال 92 دولت یازدهم کار بزرگی که انجام داد این بود که در بخش خودرو بازار را طوری نگه داشت که خودرو از کالای سرمایهای خارج شد.
وی گفت: هر کسی با توجه به نیاز و بودجهاش خودرویی تهیه میکند. طی چهار ماه گذشته اختلاف قیمت بالا رفته و همکاران بنده مثل سابق سرمایهگذاری نمیکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: موسسات غیرمجاز که فعالیتشان بیشتر شد با 31 درصد سود باعث شدند تا کسی خودرو خریداری نکند. بانکهای غیرمجاز کاری کردند که اقتصاد کشور تعطیل شود. بزرگترین ضربه را از بانکهای غیرمجاز دیدیم.
وی تشریح کرد: همکاران بنده احتکار نکردند. من به عنوان رئیس اتحادیه باید از حقوق اعضای اتحادیه دفاع کنم. ما باید قبول کنیم که خودرو یک کالای اساسی است و هر شهروندی طبق بودجه خود خودرویی تهیه میکند. زمانی که سایت ثبت سفارش خودرو بسته شد شرکتهایی که سرمایه کافی ندارند وارد عمل شدند و با پیش فروش خودروها به صورت واسطه ماشین خریداری میکنند و با سود چند درصدی به مشتریان میفروشند.
وی تاکید کرد: پیش فروش یعنی تقلب، یعنی دروغ که با هدف سود بیشتر با تامین منابع شرکت وارد کننده است، کسانی که خودرو را به صورت پیش فروش خریداری میکنند همیشه متضرر میشوند چون موعد یک ماهه به چند ماه طول میکشد.
موتمنی گفت: بسته شدن سامانه خودرو باعث رانت شد در حالی که اگر در بازار رقابتی وجود نداشته باشد مصرف کننده متضرر میشود.
وی افزود: طی 2 سال گذشته شرکتهای وارد کننده با هم در حال رقابت و مقابل هم بودند. شرکتهای خودروساز به جای اینکه به فکر تولید باشند به صورت تکی خودرو را میفروشند.
وی خاطرنشان کرد: خودرو یک قیمت مصوبه دارد ولی متاسفانه در کشور ما علاوه بر قیمت مصوبه، قیمت بازار هم از دیگر عوامل تعیین کننده نرخ خودرو است. اگر خودرو سازان به اندازه کافی خودرو به بازار عرضه کنند با توجه به شرایط فعلی بازار ما دو نرخی قیمت خودرو در بازار نخواهیم داشت
موتمنی در ادامه گفت: از سال 72 تولید پراید آغاز شد ولی متاسفانه تغییری در کیفیت تولید آن نداشتیم در حالی که کارخانه بنز در هر دقیقه یک قطعه را عوض میشود ولی طی این 30 سال یک قطعه نتوانستند تولید کنند که اکثرا قطعات را از چین وارد میکردند.
وی افزود: مشکل سوءمدیریت اصلیترین مشکل خودروسازی ماست. مشکل ما رانت است و قانون پیشفروش باید اصلاح شود.
مؤتمنی تاکید کرد: برای صدور کارت بازرگانی باید سختگیری شود. ارائه بیرویه صدور کارت بازرگانی به افراد غیرواجد شرایط و غیرمتخصص از مشکلات عدیده این صنف است. در دنیا به دلیل وجود رقابت سود اقساط را شرکت متولی متقبل میشود به طوری که شرایط فروش به صورت تمام قسط و بدون سود به فروش میرسد.
وی ضمن اشاره به اینکه اتحادیه وظیفه اطلاعرسانی را دارد و تاجر باید صداقت داشته باشد، افزود: اعضای اتحادیه بیش از هزار نفر میباشد. معضل اصلی ما جمعه بازار است. در دنیا معاملات خودرو طبق قوانین مشخصی صورت میگیرد ولی در ایران معاملات سنتی بوده و طبق مصوبه سال 1310 میباشد که پیرو سنتی بودن این مصوبات در سال 1385 طرحی مبنی بر مکانیزه کردن معاملات صورت گرفت که در سال 1387 تصویب شد.
وی گفت: همه اعضای اتحادیه منتظر راهاندازی سامانه خودرو هستیم. این سامانه امکاناتی در اختیار مشتریان قرار میدهد. از جمله اطلاع از سرقتی بودن خودرو و یا هر مشکل دیگر و تا زمانی که این سامانه راهاندازی نشود با مشکلات زیادی روبه رو خواهیم بود.
موتمنی ضمن بیان این مسئله که شغل من مظلوم واقع شده است، افزود: حرفهایی که پشت سر صنف نمایشگاهداران زده میشود دور از واقعیت است. مطبوعات نیز باید آگهی دفاتری که مجوز رسمی دارند را چاپ کنند و اتحادیه پیگیر این موارد نیز میباشد. مجوز اتحادیه قبلا فقط برای مالک صادر میشد ولی از سال 91 به بعد کسانی که اجارهدار هستند نیز میتوانند مجوز نمایشگاه را بگیرند.
وی در پایان گفت: کسانی که در عبدلآباد معامله میکند هیچ ارتباطی با اتحادیه نمایشگاهداران ندارند و به صورت غیرقانونی فعالیت میکنند. کسانی باید اجازه واردات خودرو داشته باشند که از توانایی مالی بالایی برخوردار و با سرمایه خود خودرو وارد کرده و بعد اقدام به فروش خودرو کنند.