خبرگزاری کار ایران

بازار پرداخت خُرد در انتظار عرضه گسترده کارتخوان‌های موبایلی

بازار پرداخت خُرد در انتظار عرضه گسترده کارتخوان‌های موبایلی
کد خبر : ۵۱۹۰۸۶

پیش‌بینی می‌شود که استقبال از کارتخوان‌های موبایلی به ویژه در بازار پرداخت‌های خُرد بسیار مطلوب باشد که این امر سبب شده که شرکت‌های خدمات پرداخت برای ارایه این محصول رقابت کنند.

  به گزارش ایلنا؛ فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در کشورمان موجب شده تا نقش تلفن همراه در بانکداری نوین بیش از هر چیز دیگر محسوس باشد و بانک‌ها و شرکت‌های خدمات پرداخت بخش عمده‌ای از توجه خود را به این بخش معطوف کنند.

یکی از ابزارهایی که این روزها در صنعت پرداخت بحث در مورد آن داغ است و بانک‌ها و پی‌اس‌پی‌ها به سمت ارایه آن حرکت کرده‌اند MPOS یا کارتخوان موبایلی است؛ ابزاری که اجازه می دهد تا یک دستگاه تلفن همراه را به عنوان یک POS استفاده کرد.

کارت‌خوان موبایلی ترکیب ابزاری مانند تلفن همراه هوشمند یا تبلت، دستگاه کارت‌خوان موبایلی و برنامه نرم‌افزاری نصب‌شده بر روی تلفن همراه است. این دستگاه از سال‌ ۲۰۱۴ باهدف پوشش‌دهی سیستم پرداخت در بازارهای خرد، به بازار وارد شد و پس از مدت‌زمان کوتاهی تحت عنوان کارتخوان شخصی به همه معرفی شد.

MPOS با توجه به امکان اتصال به تلفن همراه و قابلیت‌های یک اپلیکیشن جامع و قدرتمند می‌تواند به سیستمی کامل و یکپارچه از مدیریت حساب‌ها گرفته تا پرداخت در سطح خُرد در هر زمان و هر مکان تبدیل شود. همچنین قابلیت و انعطاف بسیار بالای موبایل پوز برای توسعه نرم افزارهای ویژه بر بستر تلفن هوشمند و یا تبلت آن را به فناوری ایده آل برای بسیاری از مشاغل تبدیل می کند.

از دید شرکت‌های پرداخت الکترونیک نیز ارایه چنین ابزاری بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از دستگاه کارت‌خوان سنتی است. در کشورهایی که شرکت‌های پرداخت الکترونیک به‌طور رایگان کارت‌خوان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، این موضوع باعث کاهش حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز شده و در کشورهای دیگری که کارت‌خوان فروخته می‌شود، نیز این ابزار باعث کاهش زیاد قیمت و حجم فروش بسیار زیاد می‌شود.

مردم نیز با استفاده از کارتخوان موبایلی در مقایسه با انجام تراکنش به‌ صورت بدون حضور کارت روی درگاه پرداخت اینترنتی کارمزد کمتری می‌پردازند. در واقع این تکنیکی است که از سوی برخی از شرکت‌ها که هر دو آنها را ارایه می‌کنند به کار گرفته می‌شود تا مردم به خرید این دستگاه تمایل بیشتری نشان دهند.

این دستگاه نه تنها از نظر زیست محیطی با ارایه رسید ایمیلی و یا پیامکی مصرف کاغذ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، بلکه همزمان امکان دسترسی پذیرندگان به مشتریانشان و تکمیل اطلاعات مدیریت ارتباط با مشتریان را آسان‌تر می‌کند.

شرکت شاپرک در آبان ماه سال ۹۴ دستورالعمل کارتخوان‌های موبایلی را ابلاغ کرد و از آن زمان تاکنون دو شرکت کارت اعتباری ایران ایران کیش و فن آوا کارت توانسته‌اند از شاپرک تایید نهایی بگیرند. اما آنچه از شواهد امر پیداست و در الکامپ ۹۶ که به تازگی برگزار شد نیز مشهود بود برنامه‌ریزی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت برای حضور در بازار رقابت است.

اما آنچه در این زمینه مهم است مدیریت عرضه موبایل‌ پوز است و باید دید که آیا اتفاقی که برای دستگاه‌های ‌پوز افتاد و شاهد رقابت بانک‌ها و شرکت‌ها برای عرضه رایگان پوز به پذیرندگان بودیم این بار نیز برای موبایل پوز رخ خواهد داد یا خیر؟

عرضه رایگان دستگاه‌های پوز به فروشندگان نه تنها هزینه گزافی را به بانک‌ها تحمیل کرد بلکه باعث شد دارندگان دستگاه پوز اهتمامی به نگهداری مناسب آن نداشته باشند و اتلاف منابع زیادی در این بخش صورت گیرد.

مهمترین راهبرد برای جلوگیری از این اتفاق، فروش موبایل پوز به پذیرندگان است که برای این منظور باید دستگاه‌ها دارای قابلیت‌های کاربردی باشند تا صاحبان کسب و کار را برای خرید ترغیب کنند. افزودن قابلیت‌هایی مانند سرویس‌های بانکی انتقال وجه یا کنترل سقف تراکنش‌ها و... به این دستگاه‌ها می‌تواند تاثیر بسیاری در انگیزش مشتریان برای خرید موبایل‌ پوز داشته باشد.

اتفاق مهم دیگری که باید در این حوزه بیفتد اصلاح نظام کارمزد است چرا که در صورتی که نظام کارمزد اصلاح نشود و هزینه کارمزدها همچنان بر دوش بانک‌ها باشد نمی‌توان به آینده این حوزه خوشبین بود.

 

 
انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز