معاون وزیر راه و شهرسازی:
عربستانیها برای انجام پروازهای حج همکاری نمیکنند/ رشد 9 درصدی حمل و نقل هوایی در سال
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که نرخ رشد حمل و نقل هوایی سالانه به 9 درصد رسیده است، گفت: احتمال کارشکنی مقامات عربستانی برای انجام پروازهای حج وجود دارد بنا بر این حج امسال باید به صورت ویژه مدیریت شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی عابدزاده در مراسم تودیع مدیرعامل سابق شرکت شهر فرودگاهی و معارفه سرپرست این شرکت ضمن تشکر از تلاشهای محمود نویدی مدیرعامل پیشین این شرکت برای توسعه فرودگاه حضرت امام اظهار داشت: خوشبختانه با توسعه صنعت هوانوردی، استفاده از حمل و نقل هوایی دیگر به یک قشر خاصی تعلق ندارد و حمل و نقل جزئی از حمل و نقل عمومی شده است.
وی ادامه داد: امروز با پیشرفت و توسعه صنعت هوانوردی، این بخش از حمل و نقل سهم بسیار زیادی در جابجایی مسافران داشته و توانسته سهم قابل توجهی در حمل و نقل عمومی داشته باشد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در حالی که سایر شقوق حمل و نقل هزینههای بسیار زیادی را از اعتبارات دولت صرف توسعه خود میکنند اما صنعت هوانوردی هیچ سهمی از بودجه عمومی ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد صنعت هوانوردی سالانه به 9 درصد رسیده است، گفت: با تمام موانعی که بر سر راه این صنعت وجود داشت خوشبختانه رشد حمل و نقل هوایی به عدد قابل قبولی رسیده است.
وی با اشاره به مشکلات این صنعت و این بخش از حمل و نقل اظهار داشت: در سالهای گذشته حمل و نقل هوایی کشورمان با تحریمهای شدید غربیها مواجه بود و اساسا اولویت کشور توسعه حمل و نقل هوایی نبود برای اولویتها در جای دیگری هزینه میشد.
عابدزاده گفت: از سوی دیگر ساختار اقتصادی کشورمان دچار بحرانهای غیرقابل انکاری بود و در حالی که ایرلاینها هزینههای زیادی برای انجام پروازها انجام میدادند اما اجازه نداشتند قیمتها را واقعی کنند بنا بر این امروز همه مدیران بخش حمل و نقل راه سختی را در پیش دارند تا این صنعت به توسعه برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما برای این صنعت نیاز به مقررات و ضوابط جدید داریم و میتوانیم از عهده این کار بربیاییم چرا که از بودجه عمومی استفاده نمیکنیم و ثابت شده است که استفاده از بودجه عمومی هم نمیتواند به ما کمکی کند.
عابدزاده تاکید کرد: متاسفانه اساسنامههای شرکت فرودگاهها و شرکتهای فعال در صنعت هوانوردی را محدود کردهاند که از قوه مقننه و قانون گذاران میخواهیم که این موانع را برطرف سازند. بنا بر این راه بسیار سختی را در پیش داریم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: حمل و نقل هوایی در خاورمیانه بیشترین نرخ رشد را در میان سایر مناطق دارد و رشد آن چیزی حدود 4 درصد بالاتر از رشد جهانی است و ایران در کنار مناطقی فعال است که 25 درصد جابجایی مسافر در منطقه خاورمیانه و چیزی حدود 20 درصد از این جابجاییها در منطقه اروپا انجام میشود که ایران هم میتواند سهم بسزایی در این جابجاییها داشته باشد.
عابدزاده با اشاره به بهبود شرایط پس از اجرای برجام اظهار داشت: خوشبختانه امروز در شرایطی قرار داریم که دیپلماسی کشور به صنعت هوایی کمک کرده است و خطوط هوایی و شرکتهای سازنده هواپیما در دنیا جواب ما را میدهند بنا بر این این شرکت میتواند به توسعه صنعت هوانوردی کمک کند.
عابدزاده با بیان اینکه مدلهای مدیریتی پیشین دیگر پاسخگو نیست و کارآیی ندارد، اظهار داشت: در تمام دنیا مدلهای کسب و کار به سمتی پیش میروند که هزینهها را کاهش دهند و ما هم باید بتوانیم از مدلهای اقتصادی جدید برای رونق صنعت هوانوردی استفاده کنیم.
وی با اشاره به نقاط قوت صنعت هوانوردی در ایران گفت: جمعیت 80 میلیونی کشورمان یک بازار باثبات برای حمل و نقل هوایی ایجاد کرده و میتوانیم بگوییم که تا هشت سال آینده تداوم این بازار ادامه خواهد داشت. همچنین در حوزه بین المللی هم در شرایطی قرار داریم که جزو نقاط استراتژیک دنیا محسوب میشویم و میتوانیم سهم بسیار زیادی از جابجاییهای مسافر را داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت پروازهای حج ادامه داد: امسال انجام پروازهای حج از یک اهمیت ویژهای برخوردار هستند چرا که طرف عربستانی قرار نیست در انجام این پروازها با ایران همکاری کند. اساسا نمیخواهد مسافران و حجاج ایرانی از انجام این پروازها رضایت داشته باشند.
وی افزود: ازسوی دیگر پروازهای حج همزمان با انجام پروازهای تابستانی انجام میشود و ممکن است پیک پروازی در فرودگاهها ایجاد شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: از سوی دیگر ظرفیت هتلهای عربستان کاهش یافته است. بنا بر این تعداد پروازها به این مقصد افزایش مییابد به طوری که ممکن است روزانه پنج ، شش برابر بیشتر پرواز انجام دهیم، بنا بر این پروازهای حج امسال نیاز به مدیریت بیشتری دارند.