خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه در گفت‌وگو با ایلنا :

راه آهن تا پایان دولت یازدهم به کرمانشاه می‌رسد/ ساخت راه آهن خسروی تا ۴ سال آینده

راه آهن تا پایان دولت یازدهم به کرمانشاه می‌رسد/ ساخت راه آهن خسروی تا ۴ سال آینده
کد خبر : ۴۵۸۲۲۸

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 110 کیلومتر راه آهن تا کرمانشاه باقی مانده است که زیرسازی آن پیشرفت فیزیکی 98 درصدی دارد، گفت: تا پایان دولت یازدهم راه آهن کرمانشاه به بهره برداری می‌رسد.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان یکی از خطوط راه آهن که برای اتصال به شبکه ریلی سراسری در اولویت قراردارد، راه آهن غرب کشور است، اظهار داشت: مهم‌ترین خط آهن غرب کشور؛  راه آهن ملایر به کرمانشاه و خط آهن کرمانشاه به مرز خسروی است که  اگر خط ریلی عراق به راه آهن خسروی متصل شود، از این طریق می‌توان به شبکه ریلی سوریه و از آنجا به بندر لاذقیه در سوریه دسترسی پیدا کرد.

وی افزود: راه آهن کرمانشاه و ادامه مسیر مذکور، از محورهایی است که احداث آن در برنامه های اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده است و ساخت این خط  در اولویت دولت یازدهم قرار دارد و کرمانشاه از مراکز 5 استانی است که باید به شبکه ریلی سراسری متصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ساخت این مسیر در سه اولویت در دست اجرا است، گفت: اولین اولویت این است که خط آهن را از ملایر به سمت کرمانشاه پیش ببریم. خط آهن از ملایر تا ایستگاه فیروزان ساخته شده است.

خادمی ادامه داد: راه آهن ملایر تا کرمانشاه حدود 175 کیلومتر است که ساخت  65 کیلومتر آن حد فاصل ملایر تا ایستگاه فیروزان به اتمام رسیده و ایستگاه فیروزان هم ساخته شده است.

وی با بیان اینکه 110  کیلومتر راه آهن تا کرمانشاه باقی مانده است که زیرسازی آن پیشرفت فیزیکی  98 درصدی دارد، اظهار داشت: پنجشنبه گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی  ریل گذاری این محور از سمت کرمانشاه شروع شد و امیدواریم  تا پایان دولت یازدهم ریل گذاری این 110 کیلومتر را هم به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به تامین اعتبارات ساخت این محور ریلی گفت: خوشبختانه اعتبارات لازم برای ساخت 110 کیلومتر راه آهن باقی مانده این محور – ملایر تا کرمانشاه- تامین شده است. این اعتبارات هم از محل اوراق مشارکت، هم از محل اسناد خزانه اسلامی، هم از محل اعتبارات نقدی و اعتبارات مصوب قانون بودجه تامین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مجموع برای ساخت این محور تا خسروی 390 میلیارد تومان اعتبارات تامین شده است. بخش اسناد خزانه و اوراق مشارکت به ارزش 280 میلیارد تومان تامین شده و اخیرا که بخشی از اعتبارات نقدی هم پرداخت شد. امیدواریم با توجه به فعالیت مطلوب سیستم اجرایی بتوانیم این پروژه را طبق برنامه زمانبدی شده پیش ببریم.

خادمی با اشاره به ساخت ایستگاه راه آهن گفت: ایستگاه راه آهن کرمانشاه که  یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های ریلی کشورمان است، پیشرفت فیزیکی 60 درصدی دارد و در این ایستگاه ترمینال های مسافری و باری به صورت مجزا در حال ساخت است. 

وی افزود: خوشبختانه ایستگاه راه آهن کرمانشاه  فاصله‌ای از شهر ندارد و فاصله آن از اولین بلوار شهر حدود 500 متر است بنابراین شبکه حمل و نقل شهری به ایستگاه متصل می شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: اولویت دوم ما در ساخت این راه آهن، احداث مسیر ریلی کرمانشاه به سمت مرز خسروی است که روز گذشته هم با حضور وزیر راه و شهرسازی  از این مسیر بازدید به عمل آمد.

وی با بیان اینکه  طول این مسیر تا اسلام آباد 110 کیلومتر است  که پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن حدودا 55 درصد است، تاکید کرد: از اوایل سال آینده ریل گذاری در این محور را شروع می کنیم .

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدواریم در یک برنامه زمانبدی شده 3 ساله بتوانیم زیرسازی این مسیر  تا خسروی را عملیاتی سازیم و همچنین امیدوارم بتوانیم در بازه زمانی 4 ساله روسازی این خط آهن را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به بازدید از شبکه جاده ای کرمانشاه در پنجشنبه گذشته، اظهار داشت: کمربندی غربی کرمانشاه به صورت بزرگراه چهار خطه به طول 24 کیلومتر در حال ساخت است. این مسیر  سه تقاطع غیر همسطح دارد که برای احداث آن  120 میلیارد تومان در هزینه شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم قبل از اتمام امسال این  کنارگذر کنار چهار خطه به صورت بزرگراهی را هم زیر بار ترافیک ببریم، افزود: به این ترتیب ترافیک شمال جنوبی که از شهر کرمانشاه عبور می کند را به بیرون از شهر منتقل کنیم و و ترافیک شهری و عبوری از هم تفکیک شوند.

معاون وزیرراه و شهرسازی گفت:با ساخت این مسیر جاده ای هم رینگ کمربندی کرمانشاه که دورتادور شهر کرمانشاه تکمیل می شود. همچنین  سه سال گذشته کنارگذر شرقی کرمانشاه را به طول 36 کیلومتر به احداث رساندیم. بنابراین با احداث این 24 کیلومتر، 60 کیلومتر طول این رینگ کمربندی کرمنشاه تکمیل می شود و ترافیک سنگین وارد شهر نخواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز