مطالبات بخش خصوصی از وزیر راه و شهرسازی
عصر امروز در حاشیه نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی با حضور وزیر راه وشهرسازی و جمعی از نمایندگان شرکت های بخش خصوصی فعال در حوزه حمل ونقل فعالان این حوزه مطالباتشان را با وزیر راه وشهرسازی در میان گذاشتند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالرضا موسوینژاد رییس انجمن شرکت حمل ونقل ریلی با بیان اینکه حال حمل ونقل ریلی این روزها خوب نیست گفت: در این روزها فعالان حمل و نقل ریلی شاهد وقوع سانحه دلخراشان قطار مشهد و استیفای یکی از کارآمدترین مدیران ریلی بودند.
وی افزود: حال حمل و نقل ریلی این روزها خوب نیست. هرچند در جهت توسعه و کاهش سوانح ریلی اقدامات بسیار موثری انجام شده اما تمام این اقدامات تحت تاثیر سانحه اخیر قرار گرفت.
موسوینژاد با بیان اینکه عدهای ناجوانمردانه و به دور از صداقت عملکرد راه آهن را وقوع این سانحه زیر سوال بردند، گفت: به عنوان کسی که سالها در این حوزه فعالیت کردم گواهی میدهم ورود تکنولوژیهای جدید به این حوزه نه تنها باعث ایجاد سوانح نمیشود بلکه از حوادث متعددی جلوگیری کرده است.
وی با اشاره به اهمیت حمایت دولت از بخش حمل ونقل ریلی اظهار کرد: اینکه بخش خصوصی وارد حوزه حمل ونقل ریلی شود به این معنا نیست که دولت حمایت خود را از این حوزه قطع کند و هزینهها بر دوش استفاده کنندگان گذاشته شود.
رییس انجمن شرکتهای حمل ونقل ریلی با تاکید بر بازنگری در ساختار تجاری حمل ونقل ریلی گفت: معتقدم یارانههای این بخش باید پرداخت شود و کاهش منابع در این حوزه، فشار مضاعفی را بر روی شرکتهای فعال ریلی وارد میآورد.
وی تاکید کرد: وقتی تکنولوژی جدیدی وارد یک حوزه میشود باید نرمافزارهای حوزه هم متناسب با آن تغییر کند و راه آهن به شدت نیازمند تحول در این حوزهها است.
موسوینژاد گفت: در برخی از شرایط سوانح به سرعت تحولات کمک میکنند و ساختار حمل ونقل ریلی باید تحولی جدی داشته باشد.
وی با بیان اینکه ناوگان حمل ونقل ریلی به نوع سازی جدی نیاز دارد، ادامه داد: باید تا دو هزار واگن مسافری نوسازی و حداقل ۵ هزار واگن باری جدید وارد ناوگان شود.
رییس انجمن شرکتهای حمل ونقل ریلی با اشاره به قوانین سقف گمرکی برای ورود واگنهای ریلی گفت: برخی از صنایع میخوهند مشکلات خود را به صنعت حمل و نقل ریلی منتقل کنند و در حالی با ورود واگنهای جدید از خارج کشور مخالفت میشود که در داخل توان تولید تمام ناوگان مورد نیاز وجود ندارد و حتی شرکتهای تولید کننده داخلی توان ارایه ضمانت تحویل سفارشات را ندارند.
وی تاکید کرد: تولید داخل نباید مانع از توسعه حمل ونقل شود.
*ضرورت ایجاد بسترمناسب برای خرید هواپیما برای سایر ایرلاینها
همچنین مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه آزادسازی نرخ بلیط هواپیما میتواند الگویی برای آزادسازی قیمتها در سایر بخشهای حمل ونقل شود گفت: باید به تجاری سازی شقوق مختلف حمل و نقل توجه جدی شود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در وزارت راه و شهرسازی شاهد عملکردهای مثبت در حوزه حمل و نقل هوایی هستیم گفت: عمد مشکلات این حوزه به سازمانهای خارج از وزارت راه و شهرسازی بر میگردد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به تعرفههای سنگین گمرکی برای ورود قطعات هواپیما و بالگرد گفت: در حالی که ورود هواپیما به کشور معاف از تعرفههای گمرکی است اما امروز تعرفههای سنگینی برای ورود قطعات هواپیما و بالگرد اخذ میشود.
وی با اشاره به بحث اخذ مالیات بر ارزش افزوده گفت: در حالی شهرداریها پنج درصد عوارض ارزش افزوده از ما دریافت میکنند که هیچ نقشی در صنعت حمل ونقل هوایی ندارد از سوی دیگر شهرداریهای مبدا و مقصد هر دو این عوارضی را از ما مطالبه میکند.
اسعدی سامانی همچنین با بیان اینکه خرید هواپیما برای ایران ایر یک نقطه قوت محسوب میشود گفت: انتظار داریم وزارت راه وشهرسازی بستری را فراهم کند تا سایر ایر لاین هم بتوانند از فرصت برجام استفاده و برای نوسازی ناوگان خود اقدام کنند.
* دخالت سازمانهای متعدد در مدیریت حمل ونقل
در ادامه این جلسه محمد احمدیزاده رییس کانون انجمن صنفی کارفرمایان حمل ونقل کالاهای کشور گفت: بیش از ۹۳ درصد از شرکتهای موجود در بخش حمل ونقل متعلق به بخش خصوصی است اما به اندازه مدیریتی که از سوی بخش خصوصی در این حوزه انجام میشود اختیارات برای مدیران وجود ندارد.
وی با تاکید بر دخالت سایر ارگانها در بخش حمل ونقل ادامه داد: دخالت سازمانها در امور حمل و نقل به حدی است که نقش سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای در این امر کمرنگ شده است.
رییس کانون انجمن صنفی کارفرمایان حمل ونقل کالاهای کشور با اشاره بر ضرورت واگذاری بخشی از اختیارات به شرکتهای خصوصی حمل ونقلی گفت: در حالی که تمام مسوولیت با شرکتهای خصوصی است اما در قبال ان هیچ اختیاراتی ندارند و همواره باید به سازمانهای متعددی درباره عملکرد خود پاسخگو باشند.
*مدیران دولتی بخش خصوصی را از خود بدانند
همچنین در ادامه این مراسم مسعود پل مه با اشاره به صحبتهای وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه اقتصاد نیازمند تغییرنگرش است اظهار داشت: معتقدیم این تغییر رویکرد و نگرش باید از وزارت راه وشهرسازی انجام شود.
رییس هیات مدیره فدراسیون حمل ونقل و لجستیک دریایی تاکید کرد: از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در طول سه سال گذشته حمایت میکنیم اما در قبال این حمایت انتظاراتی هم داریم.
وی افزود: مدیران دولتی باید بخش خصوصی را از خود بدانند و بخشی از اختیارات بخش خصوصی واگذار شود.
پل مه ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم بسیاری از افرادی که در سالهای گذشته از مدیران دولتی بودند امروز از همکاران ما در بخش خصوصی هستند بنابراین انتظار داریم امور مدیریتی تصدیگری و تصمیم سازی با توجه به اینکه بخش خصوصی شایستگی خود را اثبات کرده به شرکتها واگذار شود.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی نباید فقط وظیفه سربازان پیاده را داشته باشد گفت: امروز ما با مشکلات متعددی در حوزه تامین مالی مواجه هستیم در انتظار حمایت دولت را داریم.
*قرارگاه خاتم بخش خصوصی را ناتوان کرده است
علی آزاد در ادامه این جلسه با اشاره به طول راههای کشورمان و اهمیت نگهداری از آنها گفت: در حال حاضربیش از ۲۵۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه، ۳۵ هزار کیلومتر راه اصلی، ۴۵ هزار کیلومتر راه فرعی، ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی و ۱۱ هزار کیلومتر راه اهن و ۷۰ فرودگاه در کشورمان وجود دارد که میتوانیم با این اعداد و ارقام در مقام استانداردهای جهانی وارد عرصه بین المللی شویم.
دبیر انجمن راهسازان کشور با اشاره به تخصیص ۱۰ درصدی بودجه عمرانی گفت: در حالی که بودجه وزارت راه و شهرسازی تنها ۳۰ درصد محقق میشود امروز نیازمند اعتبارات قابل توجهی برای نگهداری از راهها هستیم.
وی ادامه داد: در حالی که طبق استانداردهای جهانی باید سه درصد از هزینههای ساخت راهها باید صرف نگهداری از آنها شود امروز حتی نیم درصد آن هم محقق نمیشود.
آزاد تاکید کرد: حال باید ببینیم مجلس چه امکاناتی در اختیار دولت قرار داده است و چه انتظاراتی از آن دارد.
وی همچنین با حضور قرارگاه خاتم الانبیا در پروژههای بخش خصوصی گفت: زمانی مقرر بود در شرایط صلح برای استفاده از توانمندی نیروهای نظامی در سازندگی کشور استفاده شود اما امروز در شرایطی نیروهای نظامی مانند قرارگاه خاتم الانبیا وارد پروژههای عمرانی شده است که بخش خصوصی توان اجرای آن پروژهها را دارد.
دبیر انجمن شرکتهای راه سازی ادامه داد: سالها است که کشور قطر دهها برابر منابع مشترک نفتی ایران استفاده میکند حال اینکه توانمندسازیهای قرارگاه خاتم الانبیاء به این حد رسیده است که در پروژههای نفت و گاز پتروشیمی ورود کند.
آزاد ادامه داد: ما بخش خصوصی از دولت هویت میخواهد.
وی ادامه داد: در حالی که امروز قرارگاه خاتم الانبیا رقیب بخش خصوصی شده است که در بخش خصوصی ناتوان ایران همواره در هر شرایطی همراه و هنگام دولت بوده است.