معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:
رفع گلوگاههای ترافیکی مسیرهای منتهی به شمال تا پایان سال/ جاده منجیل–رودبار دهه فجر به افتتاح میرسد
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزییات وضعیت پروژههای رفع گلوگاههای ترافیکی به سمت استانهای شمالی گفت: جاده فیروزکوه تا پایان سال 4 خطه میشود و منجیل به رودبار را بهمن ماه به افتتاح میرسانیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خیرالله خادمی در نشست خبری حاشیه نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات اخیر در هیات مدیره شرکت ساخت زیربنای حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر هیات مدیره شرکت، تخصصی ترین دوره کاری خود را میگذراند و تمام اعضای هیات رییسه مرتبط با وظیفه خود بر سر کار هستند.
وی با بیان اینکه این شرکت تعهدات توسعهای در بخش ریلی، آزادراهی و بزرگراهی را دارد و پس از ساخت، پروژه را در اختیار بهرهبردار میگذارد، گفت: بودجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل سالانه چیزی حدود 4000 میلیارد تومان است که تمام این نقدینگیها صرف ساخت و ساز در پروژههای عمرانی میشود.
وی با اشاره به بکارگیری از پتانسیلهای شرکتهای داخلی و استفاده از ظرفیتهای مشاوران داخلی برای اجرای پروژههای عمرانی گفت: متخصصین و مشاوران داخلی بازوی توانمند ما در پیشبرد اهداف هستند.
خادمی با اشاره به پروژههای نیمه تمام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: با توجه به منابع محدود مالی، پروژهها اولویت بندی میشود و اتمام عملیات اجرایی تمام پروژهها نیازمند بودجه 140 هزار میلیارد تومانی است که تامین این عدد بسیار سخت است.
وی افزود: منابع دولت سالانه چیزی حدود 4 الی 5 هزار میلیارد تومان است که با این بودجه اجرای تمام پروژههای عمرانی مربوط به شرکت ما 35 سال طول میکشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر تعداد طرحهای شرکت ساخت 112 طرح است و تعداد پروژهها به 600 پروژه میرسد که از این تعداد 450 پروژه فعال است که برای باقیمانده پروژهها باید قرارداد امضا شود.
مدیرعامل شرکت ساخت توسعههای زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اجرای کریدورهای ترانزیتی اظهار داشت: به دنبال این هستیم که شبکه حمل و نقل جادهای و ریلی و شبکهای از کریدورها را به طور مصوب داشته باشیم.
خادمی ادامه داد: 10 ساخت کریدور جادهای به طور مصوب ابلاغ شده است و توانستهایم دو ردیف اعتباری برای ساخت کریدورهای شماره 1 و شماره 10 داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت ساخت با بیان اینکه کریدور شماره 1 حد فاصل سواحل خلیج فارس بین شلمچه تا بندر گوادر است که با ساخت این کریدور توسعه متوازن در سواحل خلیج فارس ایجاد میشود.
وی همچنین با اشاره به ساخت کریدور شماره 10 گفت: این کریدور حد فاصل بندرعباس تا بازرگان است و باعث ترانزیت راحتتر به عراق و اتصال خلیج فارس به اروپا میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای کاهش ترافیک شبکه راهی منتهی به استانهای شمالی کشور انجام دادهاید اظهار داشت: علی رغم تنگناهای مالی پروژه برای کاهش ترافیک 7 مسیر منتهی به استانهای شمالی تعریف کردهایم که برای این تعداد پروژه 1000 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین پروژهها برای کاهش ترافیکهای منتهی به استانهای شمالی ساخت آزادراه تهران – شمال است که قطعه یک آن بهار سال آینده افتتاح میرسد.
خادمی ادامه داد: همچنین مزیت این پروژه این است که آزادراه کرج خلوت میشود ترافیک قزوین – رشت تخلیه میشود. این پروژه باعث کاهش مسافت 60 کیلومتری خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از دیگر پروژهها تبدیل جاده فیروزکوه به بزرگراه است که تا پایان سال به اتمام میرسد که تنها 3 کیلومتر از آن باقی میماند. بنا بر این بخش عمده جاده فیروزکوه تا پایان سال 4 خطه میشود.
وی همچنین درباره پروژه 4 خطه شدن جاده هراز گفت: این پروژه هم با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال اجرا است و پیش بینی میکنیم که تا آخر سال 30 کیلومتر از مسیر 4 خطه شود.
خادمی ادامه داد: همچنین از مهمترین پروژههای ما در بخش کاهش ترافیک مسیرهای منتهی به استانهای شمالی افتتاح 11 کیلومتر از پروژه منجیل - رودبار است که این مسیر گلوگاه محور قزوین – رشت محسوب میشود. این محور هم در ایام دهه فجر در بهمن ماه به افتتاح خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین ساخت مسیر قزوین-الموت-تنکابن را در دستور کار داریم و کارگاههای آن فعال است. مسیر هفتم هم پروژه جاده قزوین به کلایچای به سمت تنکابن است که البته نسبت به سایر پروژهها از اولویت کمتری برخوردار است.