تجارت الکترونیکی؛راه حلی برای حفظ منابع طبیعی است
معیار مناسب برای اندازه گیری و ارزش گذاری خدمات تجارت الکترونیکی در حفظ محیط زیست،آمارگیری از برخی سایت های تجارت الکترونیکی است که با حسابی سرانگشتی به می گوید که تا چه اندازه از طریق این تجارت در مصرف کاغذ صرفه جویی شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا،در ماه اسفند یک روز به عنوان روز درخت کاری انتخاب شده است؛اما علاوه بر کاشت نهال و درخت کاری، جلوگیری از قطع درختان و حفظ جنگل ها نیز یکی از مسائل مهم در حفظ محیط زیست میباشد؛ البته راه های متفاوتی برای حفظ درختان وجود دارد ولی یکی از روش هایی که با ورود تکنولوژی های جدید و استفاده از فضای مجازی ایجاد شده، بکارگیری تجارت الکترونیکی در انجام مراودات و مبادلات تجاری است.
معیار مناسب برای اندازه گیری و ارزش گذاری این خدمات در حفظ محیط زیست،آمارگیری از برخی سایت های تجارت الکترونیکی است که با حسابی سرانگشتی به ما می گوید که تا چه اندازه از طریق این تجارت در مصرف کاغذ صرفه جویی شده است.
بطور مثال پرتال جامع خودرو کشور که رکورد دار حجم مبادلات تجارت الکترونیکی کشور در بستر اینترنتی است، در یک بازه زمانی 7ساله، توانسته است حدود 1.5 میلیون دستگاه خودرو را به روش اینترنتی به فروش برساند.
طبق بررسی های و آمار بدست آمده از فعالیت های انجام شده، طی فرآیند خرید اینترنتی خودرو ، کاغذبازی های مرسوم حذف گردیده و در مصرف کاغذ صرفه جویی به عمل می آید؛بر اساس استاندارد تولید کاغذThe international standard، کاغذهای 210 تایی A4 برابر با یک کیلوگرم کاغذ بوده و برای تولید 1000کیلوگرم کاغذ با مصرف اداری و چاپی، نیاز به قطع 25 درخت تنومند(طبق آمار سایت Conservatree.org) است، بر این اساس و طبق آمار فروش اینترنتی انجام شده توسط پرتال، در مصرف 60.000.000 برگ کاغذ A4 حدودا 300.000 کیلوگرم کاغذ(طبق - ISO 216 وزن هر برگA4 4.9896 گرم) صرفه جویی شده و معادل آن از قطع 7500 درخت تنومند و تخریب جنگل جلوگیری گردیده است.
با بهرهبرداری از این پرتال و حذف کاغذ از فرآیند خرید، 600.000.000 لیتر در مصرف آب صرفه جویی بعمل آمده است. با توجه به متوسط سرانه مصرف جهانی آب برای هر انسان در سال 2014-که توسط سازمان جهانی بهداشت WHO، نزدیک به 150 لیتر آب به صورت روزانه تعیین شده است این میزان آب صرفه جویی شده برابر با مصرف سالانه آب 11000 نفر در جهان است.
بر این اساس گویا زمان آن فرا رسیده است که به راه های دیگری که باعث حفظ محیط زیست می شود بهای بیشتری دهیم؛ تجارت الکترونیکی نیاز به تلاش و حمایت بیشتری دارد.