خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

امضای قراردادهای 10 تا 20 ساله با ایتالیا /سکونت 18میلیون از جمعیت ایران در مناطق فاقد امکانات شهری مناسب

وزیر راه و شهرسازی گفت:امیدوارم با ایتالیا به یک توسعه گسترده و پایدار برسیم،ما صرفاً به دنبال شرکای تجاری نیستیم بلکه شرکایی می‌خواهیم که بلندمدت باشند بر همین اساس قراردادهایی با کشورایتالیا به امضا رسانده ایم که 10 تا 20 ساله است و این قراردادها بر پایه برد- برد است. این رویکرد دولت ایران نسبت به توسعه روابط خود با سایر کشورها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر راه و شهرسازی  در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا با تشکر از سفیر ایتالیا در تهران به خاطر برگزاری چنین همایشی و تشکر از مهمان‌نوازی ایتالیایی‌ها در سفر دو هفته پیش هیات ایرانی به این کشور اظهار داشت: ایران همواره نقطه تلاقی بین شرق و غرب آسیا بوده است. اگر جاده ابریشم را در اختیار داریم یک اتفاق تصادفی نیست؛ این تاریخ است که می‌گوید ایران نقطه تعادل در منطقه بوده است و در چندین سال گذشته برخی از کشورها تلاش کردند به صورت تصنعی این نقطه تعادل را تغییر دهند. البته بی‌تدبیری برخی از مقامات داخلی به این امر کمک کرد.

وی ادامه داد: نتیجه این جابجایی نقطه تعادل بروز جنگ‌ها و درگیری‌ها در منطقه است که ما آن را شاهد هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که نقطه تعادل در منطقه ایران است و ایران باید یک کشور قدرتمند باشد. بر همین اساس من این ملاقات‌ و سفرها را فقط تجاری نمی‌بینم بلکه از نظر سیاسی هم یک تغییر رویکرد نشان می دهد.

آخوندی افزود:  امیدوارم با ایتالیا به یک توسعه گسترده و پایدار برسیم چرا که صرفاً به دنبال شرکای تجاری نیستیم بلکه شرکایی می‌خواهیم که بلندمدت باشند بر همین اساس قراردادهایی  با ایتالیا امضا کرده ایم که 10 تا 20 ساله است و این قراردادها بر پایه برد- برد است. این رویکرد دولت ایران نسبت به توسعه روابط خود با سایر کشورها است.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر حمل و نقل ایتالیا در خصوص اتصال شرق و غرب از طریق ایران گفت:  امروز در پی آن هستیم که جاده ابریشم را دوباره به صورت مدرن در بخش‌های ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی احیا کنیم. خوشبختانه زمینه‌های خوبی را در این خصوص در کشور داریم و صحبت‌های مفیدی نیز با طرف‌های ایتالیایی انجام داده‌ایم.

آخوندی با اشاره به خرید هواپیما از ایتالیا گفت: دو قرارداد بزرگ در زمینه هوانوردی امضا کرده ایم که یکی از آنها خرید هواپیما از ایتالیا بود اما فقط محدود به خرید هواپیما از این کشور نیستیم و می خواهیم توسعه فرودگاه‌ها و ناوبری را نیز با این کشور آغاز کنیم.

آخوندی ادامه داد: در بحث توریسم  به دنبال نقاط مشترک هستیم و در زمینه حمل و نقل ریلی با توجه به پیشرفت ایتالیا مخصوصاً در حوزه قطارهای سریع‌السیر گفت‌وگوهای خوبی داشته‌ایم؛ به طوری که قرار شده یک شرکت ایتالیایی مسیر راه آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان و بالعکس را انجام دهد.

وی ادامه داد: عمده هدف ما در حوزه حمل و نقل ریلی چند موضوع است که یکی از آنها کامل کردن تمام خطوط ریلی است و دیگر آنکه با توجه به توسعه صنایع و معادن ایران می‌بایست برخی از ترابری جاده‌ای به بخش ریل جابجا شود. در زمینه حمل و نقل حومه‌ای نیز ما تاکنون هیچ کاری انجام نداده‌ایم به طور مثال در حومه تهران چهار میلیون نفر زندگی می‌کنند که هر روز به تهران در حال رفت و آمد هستند. برای حمل و نقل این افراد باید برنامه‌ریزی شود وباید با سیستم حمل و نقل درون شهری و مترو به صورت هماهنگ عمل کنند.

آخوندی ادامه داد: طرح جامعی را برای حمل و نقل جاده‌ای آغاز کرده‌ایم که مهم‌ترین بخش آن شناسایی 10 کریدور حمل و نقل است که این کریدورها دارای مشکلات متنوعی هستند به طور مثال در برخی از این کریدورها وضعیت جاده‌ها مناسب نیست و در برخی دیگر از آنها بخش‌های مفقوده داریم. ما به دنبال تکمیل سرویس و تامین بخش‌های مفقوده هستیم و آماده‌ایم که با کشورهایی که در این حوزه تمایل دارند همکاری کنیم.

وی افزود:در حوزه دریا بحث‌های بسیار مهمی داریم. با توجه به توسعه فاز 2 و 3 بندر شهید رجایی و بندرعباس و توسعه بندر چابهار که به منظور ایجاد کریدوری برای اتصال و تامین حمل و نقل دریایی کشورهای افغانستان و پاکستان است طرح های توسعه‌ای را در نظر گرفته‌ایم.

آخوندی تاکید کرد:در حوزه مسکن دارای مشکلات بسیار زیادی هستیم به طوری که 18 میلیون از جمعیت ایران در مناطقی زندگی می کنند که فاقد امکانات شهری مناسب هستند. برای همین مذاکراتی را برای توسعه امکانات شهری با طرف‌های خارجی آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به تامین مالی پروژه‌های وزارتخانه خود گفت: برخی از قراردادهای ما BOT است که می‌تواند در حوزه آزادراه‌ها اجرایی شود. در حوزه راه‌های جاده‌ای نیز ما مدل قراردادی BLT را مطرح کرده‌ایم که یک جور فاینانس است و در خصوص ارتقاء سطح سرویس کوریدورها تا سطح کمتر از آزادراه‌ها خواهد بود. در حوزه دریایی نیز طرح BLZ را مطرح کردیم که همان اجاره به شرط تملیک است.

آخوندی با اشاره به قطار سریع‌السیر تهران – مشهد گفت: برای خط راه‌آهن سریع‌السیر تهران – مشهد  یک سافتلون با چینی‌ها انجام داده‌ایم که مایل هستیم همان را با ایتالیایی‌ها نیز به مرحله اجرایی درآوریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ایتالیایی‌ها بسیار مصمم هستند که در روابط تجاری خود را ارتقا دهند که می‌توان به سطح پروژه‌های مشخص و سفر این هیات به ایران اشاره کرد.

 

 

کد خبر : ۳۴۵۶۶۸