خبرگزاری کار ایران

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در پاسخ ایلنا:

5 آزادراه آماده واگذاری به سرمایه گذاران خارجی/ بدهی به پیمانکاران صفر شد

5 آزادراه آماده واگذاری به سرمایه گذاران خارجی/ بدهی به پیمانکاران صفر شد
کد خبر : ۳۳۹۸۰۹

معاون ساخت و توسعه آزادراه های کشور با بیان اینکه کشورهای آلمان، ایتالیا، روسیه، کره جنوبی و ترکیه آمادگی خود را برای ورود به پروژه های آزادراهی کشور اعلام کرده اند، گفت: در حال حاضر 5 پروژه آزادراهی آماده واگذاری به سرمایه گذاران خارجی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا حسن احمدی نوری در حاشیه بازدید از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نقطه شروع این آزادراه آبیک قزوین است و به آزادراه قم – گرمسار می‌رسد گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی و قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام می شود و میزان مشارکت دولت و بخش غیر دولتی 30 به 70 است.

وی با اشاره به هزینه انجام این پروژه گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه 2550 میلیارد تومان است که سهم دولت چیزی حدود 700 میلیارد تومان برآورد شده است.

احمدی‌نوری با بیان اینکه سهم خاتم‌الانبیا از سرمایه‌گذاری در این پروژه 1800 میلیارد تومان است گفت: کل اعتبار شرکت ساخت در سال 94 معادل 3300 میلیارد تومان بوده و این رقمی که خاتم‌الانبیا در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده معادل 80 درصد بودجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور است.

معاون ساخت آزادراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با تاکید بر اینکه با توجه به تگناهای مالی و محدود بودن بودجه‌ها باید سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی و عمرانی جمع کنیم گفت: دولت باید مشوق‌های مالیاتی و بیمه‌ای را برای سرمایه‌گذاران تامین کند.

وی با بیان اینکه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در کریدور شرق به غرب واقع شده و می‌تواند راه ابریشم را احیا کند گفت: این آزادراه چندین شبکه آزادراهی را به هم متصل می‌کند.

احمدی‌نوری با اشاره به ورود سالانه 520 میلیون خودرو در سال به تهران گفت: سالانه تعداد قابل توجهی خودرو وارد تهران می شود که تنها 20 درصد از این رقم قصد تردد از استان تهران را دارند و مابقی به استان‌های دیگر می‌روند. از سوی دیگر میزان بار و کالایی که به تهران وارد می‌شود حدود 35 میلیون تن در سال است.بنابراین با ساخت این آزادراه نیازی نیست این تعداد خودرو وارد تهران شود و می‌تواند از میزان آلودگی و ترافیک تهران بکاهد.

وی با بیان اینکه بازه زمانی بهره‌برداری خاتم‌الانبیا از این آزادراه 20 سال تعیین شده است گفت: ساخت این آزادراه 4ساله به اتمام می‌رسد و مدت زمان بهره‌برداری خاتم‌الانبیا برای بازگشت سرمایه از این آزادراه 20 سال تعیین شده است.

معاون ساخت آزادراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با بیان اینکه کنارگذر جنوبی تهران از چهار استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی عبور می‌کند ادامه داد: این آزادراه نقش پدافند غیر عامل را هم دارد و برای مثال در زمان زلزله تهران با راه بندان مواجه نخواهیم شد.

احمدی‌نوری ادامه داد: با تکمیل آزادراه قم – گرمسار، آزاددراه کنار گذر جنوبی تهران به مشهد هم می‌رسد.

 

2350 کیلومتر آزادراه در دست بهره برداری

وی با بیان اینکه 2350 کیلومتر آزادراه در دست بهره‌برداری است گفت: درحال حاضر علاوه بر این حجم از آزادراه‌های در دست بهره‌برداری، 1350 کیلومتر آزادراه هم در دست ساخت و اجرا است و در هفته آینده 28 کیلومتر از آزادراه ساوه - همدان هم بهره‌برداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق سند چشم‌انداز باید 10هزار کیلومتر آزادراه در کشور ساخته شود گفت: با وجود اینکه در چند سال اخیر با خشکسالی منابع مالی مواجه بودیم اما با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی میزان قابل توجهی آزادراه در کشور ساخته شد.

معاون ساخت آزادراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با تاکید بر اینکه در آزادراه کنار گذر جنوبی تهران چیزی حدود هزار نفر مشغول به کار هستند گفت: در حال حاضر در این آزادراه 500 دستگاه ماشین‌آلات سنگین فعال هستند و 25 کیلومتر از این آزادراه آماده آسفالت است.

وی با بیان اینکه 14 کیلومتر از این آزادراه در قطعه دیگر در حال دکوپاژ شدن است گفت: کنار گذر جنوبی چند آزادراه مانند قم- تهران، ساوه- تهران، قم- گرمسار و همچنین سه خط راه‌آهن قطع می‌کند و یکی از آزادراه‌های استراتژیک کشور است.

 

اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به پروژه های آزادراهی  

احمدی‌نوری با تاکید بر اینکه با توجه به انرژی ارزان در کشورمان سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند گفت: وزن اقتصادی ایران بسیار بالا است و سرمایه‌گذاران زیادی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سیاست ما مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های ایرانی است گفت: در یک سال اخیر با کشورهای ترکیه، ایتالیا، روسیه، آلمان، کره جنوبی برای مشارکت در ساخت آزادراه‌های کشورمان مذاکره کرده‌ایم.

احمدی نوری با اشاره به آزادراه تبریز – بازرگان که توسط سرمایه‌گذاران ترکیه ساخته خواهد شد اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای ساخت این پروژه 5600 میلیارد تومان برآورد شده است که قرار است 223 کیلومتر این آزادراه توسط ترک‌ها ساخته شود و مراحل آخر انعقاد قرارداد را طی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سیاست ما تنها سرمایه‌گذاری نیست و شرکت‌های خارجی علی‌رغم سرمایه‌گذاری باید تکنولوژی‌های روز را هم وارد کشورمان کنند.

وی با اشاره به پروژه آزادراه قائمشهر – ساری گفت:مطالعات فاز 2 این آزادراه هم انجام شده است اما مسائل زیست‌محیطی برای ما بسیار اهمیت دارد. البته مجوزهای محیط زیست را هم گرفته‌ایم و قرار است این آزادراه با مشارکت 50-50 دولتی و بخش خصوصی ساخته شود و در حال حاضر چیزی حدود 4.5 کیلومتر از اراضی این آزادراه هم آزادسازی شده است.

معاون ساخت آزادراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه پروژه‌ای برای واگذاری به سرمایه‌گذار خارجی در دوران پساتحریم مطرح است گفت: در اولین همایش سرمایه‌گذاری که با حضور سرمایه‌گذاران چندین کشور خارجی برگزار شد چند پروژه آزادراهی به سرمایه‌گذاران معرفی کردیم که آزادراه بندرعباس – سیرجان و چهار مورد پروژه آزادراهی دیگر به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شد و این پروژه‌ها در صف واگذاری هستند.

بدهی به پیمانکاران آزادراهی صفر شد

وی همچنین درباره بدهی‌های این شرکت به سرمایه‌گذاران بخش آزادراهی گفت: خوشبختانه در این بخش هیچ بدهی به پیمانکاران نداریم و 1800 میلیارد تومان اوراق مشارکت و خزانه اسلامی برای پرداخت بدهی سایر بخش‌ها در نظر گرفته شده است.

احمدی‌نوری با تاکید بر اینکه مدیریت زمان در احداث پروژه‌های عمرانی  بسیار مهم است اظهار کرد: بابت هر روز توقف مگاپروژه‌ها خسارت‌های زیادی وارد می‌شود بنابراین مدیریت زمان برای دولت در ساخت پروژه‌ها بسیار مهم است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز