فروشگاه های زنجیره ای والمارت عامل کاهش تورم
کارشناس طراحی سیستمهای شناسایی و ردیابی خودکار گفت: قدرت اقتصادی فروشگاههای زنجیرهای والمارت به قدری زیاد است که در کاهش تورم کشور ایالات متحده تاثیرگذار بوده است.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، میلاد نوراله زاده کارشناس طراحی سیستمهای شناسایی و ردیابی خودکار در سخنرانی با عنوان "اسرار خرده فروشی مدرن (فروشگاههای زنجیرهای والمارت)" که با حضور اعضای هیئت علمی موسسه و نمایندگان مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات برگزار شد، به تشریح تاریخچه و تجربیات و رویکردهای شرکت والمارت در حوزه زنجیره تامین و لجستیک پرداخت.
وی با اشاره به تاریخچه و وضعیت فعلی شرکت والمارت گفت: شرکت والمارت بزرگترین مجموعه فروشگاههای زنجیرهای در دنیاست که در حال حاضر دارای 8 هزار و 500 شعبه در آمریکا و سرتاسر جهان است. والمارت در 25 کشور دنیا دارای فروشگاه است که 20 درصد از درآمد کل شرکت را به خود اختصاص دادهاند. این فروشگاه ها در لیست 500 شرکت پردرآمد دنیا، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: شرکت والمارت کسبوکار خرده فروشی خود را در پنج بخش انجام می دهد: نخست فروشگاههای discount store که بزرگترین بخش کسبوکار شرکت را شامل میشوند و اساس فعالیت آنها همان فروشگاههای سنتی است که طیف بسیار وسیعی از کالاها را ارائه میکنند؛ دوم Super centerها یا بازارهای میوه و سبزی که خدمات کامل یک سوپرمارکت شامل انواع گوشتهای منجمد و تازه و نیز امکاناتی از قبیل سالنهای آرایش، مراکز اجاره فیلم و غیره را ارائه میدهند؛ سوم neighborhoodها یا بازارهای محلی که عرضه کننده سبزیجات، کالاهای عمومی و دارویی هستند؛ چهارم کلوپهای مشتریان یا sam's clubها که در واقع شریک بسیاری از کسبوکارهای کوچک هستند و به صورت انبارهای کالا در سراسر آمریکا در ارتباط و کمک با خردهفروشیها و کسبوکارهای کوچک، رستورانها، دفاتر، اغذیه فروشیها، تعمیرات، مدارس، کلیساها، آرایشگاهها، شرکتهای فروش و... قرار دارند؛ و پنجم فروشگاههای بین المللی شرکت که در دیگر کشورها واقع هستند.
نوراله زاده افزود: حدود 70 درصد مشتریان والمارت دارای کارت عضویت عنوان هستند و توسط آن خرید کالا و دریافت دیگر خدمات را انجام می دهند. وی با اشاره به مفهوم باشگاه مشتریان، اظهار کرد که دارنده این کارتها همچنین میتوانند از مراکزی خارج از مجموعه والمارت نظیر مراکز تفریحی بزرگ و آموشگاهها خدماتی را دریافت کنند.
وی ادامه داد: شرکت والمارت با بیش از 27 هزار تامین کننده در سرتاسر جهان همکاری می کند. همچنین وی افزود، یکی از اتفاقاتی که این شرکت در دهه 80 میلادی رقم خورد، تشکیل گروه شرکتها توسط تامین کنندگانش بود تا بدین ترتیب به جای چندین شرکت، با یک شرکت تعامل داشته باشد. بعنوان مثال شرکت پروکتر اند گمبل P&G که هم اکنون یکی از شرکتهای مطرح دنیاست، در همین راستا تشکیل شد.
وی تاکید کرد: والمارت با فلسفه "هر روز قیمت کمتر" یا Every Day Lower Price شروع بکار کرد. در واقع فلسفه خود را کاهش قیمتها برای جذب مشتریان بیشتر قرار داده است. زیرا والمارت تامینکنندگان را شریک تجاری خود میداند و با همین رویکرد موفق به کاهش هزینهها میشود. در واقع والمارت قیمت ها را نه فقط برای سود خود بلکه برای رضایت بیشتر مصرف کننده کاهش میدهد. طبق آمارها هر خانواده آمریکایی در سال 2060 دلار برای خرید از والمارت صرف می کنند.
به گفته وی، والمارت تامین کنندگان خود را در منافع حاصل از کاهش هزینه تمام شده کالاها بواسطه بهبودهای ایجاد شده و صرفههای ایجاد شده سهیم میکند تا آنها را تشویق کند. طبق قاعدهای که به قاعده یک سوم معروف است، والمارت یک سوم کاهش هزینه ایجاد شده را به صورت کاهش قیمت به مشتری، یک سوم عنوان سود به تامین کننده و بخش دیگر آنرا به عنوان سود به خود تخصیص میدهد. همچنین ممکن است شرکت از یک سوم سهم خود نیز چشم پوشی کند.
این کارشناس طراحی سیستمهای شناسایی و ردیابی خودکار اظهار کرد: والمارت با شرکتهای حملونقل طرف قرارداد خود نیز برای کاهش هزینهها همکاری میکند، بگونهای که با برنامهریزی دقیق، فضای خالی وسایل نقلیه خود را به دیگر مشتریان همان شرکت حملونقل تخصیص میدهد. والمارت حتی محمولههای در حال حرکت در کامیونها را نیز جزو مجموعه انبارها در نظر میگیرد و طبق برآوردها 27 درصد کل موجودی این شرکت در هر لحظه در حال حمل توسط این وسایل است.
وی افزود: قدرت اقتصادی والمارت بقدری زیاد است که طبق نتایج تحقیقات انجام شده در سال 2011، اجرای استراتژی کاهش قیمت توسط این شرکت موجب کاهش 11 درصدی تورم در کشور آمریکا شده که این موضوع به اثر والمارت معروف است. در واقع والمارت این قدرت را دارد که در قیمتها به شدت تاثیرگذار باشد و از سال 1995 این شرکت بر اساس قانون ضدانحصار آمریکا متعهد شده است که بیش از 40 درصد خرید خود را از یک تامین کننده انجام ندهد.
به گفته وی، تاکنون تحقیقات زیادی برای بررسی تاثیر حضور والمارت در شهرهای کوچک بر از بین رفتن خردهفروشیهای سنتی انجام شده، اما تاکنون هیچ یک به پاسخ قطعی برای این سوال دست نیافتهاند.
نوراله زاده خاطر نشان کرد: والمارت یکی از بزرگترین مشتریان GS1 در دنیاست که از استانداردهای شناسایی و ردگیری این موسسه پیروی میکند و در واقع نخستین شرکتی بوده که در فروشگاههای زنجیره ای از بارکد برای محصولات استفاده کرده است.
وی با اشاره به اینکه والمارت از یک نرم افزار اختصاصی با نام retail link برای تمام برنامهریزیها و عملیات خود بهره می گیرد، تصریح کرد: این سیستم فوقالعاده پیچیده و کارآمد بوده و بر مبنای JIT یا تحوی بهنگام کار میکند. بیش از 700 مجموعه آموزشی در دنیا این نرم افزار را به 8 میلیون نفری که در بخش های مختلف اعم از تامین کنندگان، شرکتهای لجستیکی و سایر شرکتها با والمارت همکاری می کنند، آموزش می دهند. این سیستم تمامی اطلاعات فروش کالا را به همراه اطلاعات بازه های زمانی آنها که توسط مشتریان دارنده کارتهای اعتباری wal point انجام می شود، جمعبندی نموده و پس از تحلیل آن به کمک هوش تجاری، در یک سیستم تحت وب در اختیار تامین کنندگان قرار می دهد. در این سیستم حتی فرمول تولید تامین کنندگان نیز برای مقاصد برنامهریزی نگهداری می شود.
وی گفت: والمارت از سال 2001 میلادی روی فناوری RFID (شناسایی خودکار با امواج رادیویی) کار میکرده و تنها مجموعه دنیاست که از سال 2005 به بعد خود را متعهد به استفاده از این سیستم کرده است. بگونه ای که تمامی پالت های جابجا شده در این شرکت دارای برچسب های RFID هستند. والمارت برای این سیستم حدود 27 میلیارد دلار هزینه کرد، از قبل این سیستم موفق شد سالانه 109 میلیارد دلار کاهش هزینه داشته باشد.
به گفته وی، والمارت دارای سومین پایگاه داده بزرگ دنیا بوده و بعلاوه یک فیبر نوری مستقل در دنیا دارد که تمام ارتباطات بین المللی خود را از این طریق برقرار می کند.
وی افزود: والمارت علاوه بر دارا بودن دو دانشگاه برای مقاصد آموزش و تحقیقات، از یک مجموعه حقوقی نیز برخوردار است که در آن بر روی قوانین کار مطالعه میشود. والمارت با 1.8 میلیون نفر پرسنل یکی از بزرگترین کارفرمایان دنیاست و بیش از 8 میلیون نفر از سرتاسر جهان نیز با این شرکت همکاری می کنند.
اکارشناس طراحی سیستمهای شناسایی و ردیابی خودکار با اشاره به اینکه مشتری مداری در والمارت بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: بر اساس قاعده ای با عنوان ten foot، برای هر 60 تا 80 نفر مشتری یک نفر پرسنل در فروشگاه در نظر گرفته شده است تا تعامل صمیمانه ای با آنها داشته باشد. حتی این امکان وجود دارد که مشتری کالاهای مورد نیاز خود را سفارش داده و با مراجعه به پارکینگ فروشگاه خرید خود را دریافت کنند.
به گفته وی، طبق یکی از قواعدی که در والمارت و از سال 1995 برقرار است، تمامی کسانی که برای والمارت کار می کنند باید سه مشاور داشته باشند؛ یک نفر مشاور شغلی با سابقه بالاتر، یک نفر مشاور حقوقی و یک نفر مشاور روانشناسی و خانواده. مشاوران شغلی از پرسنل والمارت هستند که باید طبق دستورالعملها، به میزان معینی از سابقه کار بیشتری نسبت به فرد مورد نظر برخوردار باشند و حتی بازنشستگان این شرکت نیز به عنوان مشاور فعالیت می کنند. والمارت سالانه 312 دلار فروش و فقط 2.11 میلیارد دلار سود خالص داشته است. با این حال والمارت شرکت پرسودی در دنیا نیست و در واقع پر سود بودن رویکرد این شرکت نیست. همچنین والمارت یکی از بزرگترین شرکتهای فراملیتی جهان است.
وی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تشریح گوشههایی از مشکلات نظام تامین و نگهداری داروها در بیمارستانهای کشور، توضیحاتی را در خصوص اهمیت بکارگیری استانداردهای GS1 برای مدیریت یکپارچه زنجیره تامین در بخش دارویی ارائه کرد و عدم وجود یکپارچگی و تصمیمات جزیرهای نهادهای متولی را یکی از مشکلات موجود در این زمینه دانست.