خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاددان در گفتگو با ایلنا:

کاهش فروش خودرو ارتباطی با کمپین نخریدن خودروی داخلی ندارد

کاهش فروش خودرو ارتباطی با کمپین نخریدن خودروی داخلی ندارد
کد خبر : ۳۰۲۳۷۱

کمپین‌هایی مانند نخریدن خودروی داخلی، موضوع عمده‌ای نیست و مشکلات صنعت و اقتصاد ایران ارتباطی با بحث‌های فرعی ندارد.

رشد منفی اقتصادی و تورم فزاینده در سال‌های گذشته به کاهش قدرت خرید و کاهش تقاضای کل منجر شد. بسیاری از اقتصاددانان، بخشی از رکود اقتصادی در حوزه‌های مختلف به خصوص در بخش خودرو را به کاهش تقاضا مربوط می‌دانند. 
محمدقلی یوسفی، اقتصاددان، اما ارتباط دادن مشکلات به کاهش تقاضا را درست نمی داند. وی در گفتگو با ایلنا گفت: کسانی که چنین ایده‌ای را رواج می‌دهند، اهدافی خاص را دنبال می‌کنند. مشکل اقتصاد ما، رکود تورمی حاکم بر کشور است. در شرایط رکود تورمی هزینه تولید بالا است. بالا بودن قیمت کالاهای واسطه‌ای وارداتی و هزینه سود بالای بانکی، مشکلات عدیده و پیچیده‌ای ایجاد کرده است.

یوسفی افزود: مشکل صنایع ما و مثلا مشکلات بخش خودرو را نباید به کمپین نخریدن خودرو یا کاهش قدرت خرید مردم نسبت داد. خودروسازان اگر محصولات‌شان کیفیت داشت می‌توانستند به خارج از کشور صادرات داشته باشند و مشکل کاهش تقاضا در داخل را این گونه حل کنند. این روزها برخی تلاش دارند بگویند در سمت عرضه مشکلی وجود ندارد و همه مشکلات به تقاضا برمی‌گردد.

این اقتصاددان ادامه داد: واقعیت این است که سیاست‌های دولت در بخش صنعت بسیار ناامید کننده است و کشور را دچار مشکل کرده است. مشکل تولیدکنندگان فقط فروش نیست، بلکه در تولید هم مشکل دارند. هزینه و قیمت تولید در حال حاضر بالا است.
در حال حاضر به جای این که سیاست سیاست خروج از رکود را جدی گرفته شود، سیاست‌های غلط را در پیش گرفته شده و به جای خروج از رکود ، آنرا تشدید کرده‌ایم. دولت نیز در تغییر سیاست‌هایش ناتوان است زیرا تصمیم گیری منوط به نظر گروه‌های ذی نفع است.

یوسفی در انتها تاکید کرد: کمپین‌هایی مانند نخریدن خودروی داخلی، موضوع عمده‌ای نیست و مشکلات صنعت و اقتصاد ایران ارتباطی با بحث‌های فرعی ندارد.

پیشنهاد امروز