معاون وزیر راه و شهرسازی:
فرودگاه امام تنها فرودگاه سودده کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچ یک از فرودگاههای کشور به غیر از فرودگاه حضرت امام سودده نیستند گفت: تمام فرودگاههای کشور اقتصادی اما فقط فرودگاه حضرت امام سودده است.
رئیس شرکت فرودگاههای کشور با تاکید بر اینکه فرودگاههای بینالمللی به ویژه فرودگاه مشهد، مهرآباد وحضرتامام در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارند گفت: اگر تصمیمهای درستی گرفته نشود وضعیت سه فرودگاه مشهد، مهرآباد و حضرت امام قرمز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمتاله مهآبادی با بیان اینکه در این دوره از مدیریت، تمرکز بر تقویت و توسعه منابع انسانی، خدمترسانی به مردم و همچنین توسعه ایمنی و کیفیت بر ارائه خدمات است، اظهار کرد: بنا داریم 250 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات کمک ناوبری و ارتباطی در جهت ارتقای ایمنی در فرودگاهها اختصاص دهیم.
وی ادامه داد: امسال با صرف 390 میلیارد تومان بنا داریم بیش از 60 طرح مهم فرودگاهی را به اجرا دربیاوریم.
رئیس شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه با بودجه 130 میلیارد تومانی قرار است تجهیزات فرودگاهی نوسازی، بهسازی و بخشی از آنها خریداری شوند گفت: یکی از طرحهای مهم اجرایی در تفکر مدیریتی خدماترسانی به مردم است.
وی ادامه داد: در دهههای گذشته تمام تمرکز بر ساخت و ساز و افتتاحها بوده و در طول بیش از سه دهه گذشته تفکر مدیران در این حوزه ساخت و تجهیز بوده است. این در حالی است که از دو مقوله تقویت نیروی انسانی، کارآمد و غفلت از خدماترسانی به مردم غافل بودهایم.
اعلام جزئیات وضعیت قرمز، زرد و سبز فرودگاههای کشور
مهآبادی با بیان اینکه شرایط بحرانی امروز فرودگاههای کشور نتیجه اتخاذ سیاستهای غلط و عدم حمایت دولت از این زیرساختها بوده است.
وی ادامه داد: بجای اینکه بر روی فرودگاههای بزرگ و مهم سرمایهگذاری کنیم سرمایهها به سمت فرودگاههای کوچک و اقماری سرازیر شدند.
رئیس شرکت فرودگاههای کشور با تاکید بر اینکه فرودگاههای بینالمللی به ویژه فرودگاه مشهد، مهرآباد وحضرتامام در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارند گفت: اگر تصمیمهای درستی گرفته نشود وضعیت سه فرودگاه مشهد، مهرآباد و حضرت امام قرمز خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت سرمایه گذاری در فرودگاه های مرکز استان نزدیک به زرد و احتیاطی است گفت: اگر سیاستها را تغییر ندهیم وضعیت در این فرودگاهها هم دشوارتر خواهد شد.
معاون وزیر راه وشهر سازی ادامه داد: درحالی که فرودگاههای مهم و بینالمللی کشور از لحاظ سرمایه گذاری در وضعیت قرمز ، زرد و احتیاطی قرار دارند می بینیم که وضعیت فرودگاههای اقماری و کوچک سبز است این درحالی است که اغلب این فرودگاهها غیر اقتصادی و فرودگاههای مازاد هستند.
حمله دستگاهها به در آمدهای شرکت فرودگاهی
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به منابع محدود شرکت فرودگاههای کشور گفت: بسیاری از فرودگاهها غیر اقتصادی هستند و این فرودگاهها تحت فشار مقامات محلی ساخته شدهاند.
مهآبادی گفت: در حال حاضر در منابع شرکت فرودگاهها بسیار محدود است و ضریب استهلاک زیر ساختهای موجود در این حوزه بسیار بالاست که این هزینهها را افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه هزینههای جاری نفس منابع توسعه ای را بریده است گفت: اگر نجنبیم این صنعت به گلوگاه توسعهای پساتحریم تبدیل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکیدکرد: همه دستگاهها به دنبال استفاده از منابع شرکت فرودگاهی هستند این درحالی است که شرکت فرودگاهها یک شرکت هزینه درآمدی است و منابع بسیار محدودی را دارد.
پر ترافیکترین فروگاههای کشور
معاون وزیر راه با بیان اینکه فرودگاه امام پرترافیکترین فرودگاه کشور است گفت: سه فرودگاه امام، مهر آباد و مشهد از پرترافیک ترین فرودگاه های کشورهستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به یک و نیم میلیارد تومان برای افزایش فضای ترمینالی فرودگاه حضرت امام هزینه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچ یک از فرودگاههای کشور به غیر از فرودگاه حضرت امام سودده نیستند گفت: تمام فرودگاههای کشور اقتصادی اما فقط فرودگاه حضرت امام سودده است.
فرودگاه امام تنها فرودگاه سودده کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچ یک از فرودگاههای کشور به غیر از فرودگاه حضرت امام سودده نیستند گفت: تمام فرودگاههای کشور اقتصادی اما فقط فرودگاه حضرت امام سودده است.
وی با اشاره به 54 فرودگاه فعال در کشور تاکید کرد: هیچ قانونی مبنی بر منع ساخت فرودگاه نداریم و هیچ قانونی برای عدم اجرای طرحهای غیر اقتصادی نداریم.
وی افزود: شرکت فرودگاههای کشور یک شرکت درآمدهزینهای است و حق ورود به بازارهای مختلف را ندارد. ما نمیتوانیم مانند سایر دستگاهها وارد خرید و فروش املاک شویم یا درآمد خود را به سهام تبدیل کنیم.
مهابادی ادامه داد: در حالی که زمینهای اطراف فرودگاه در حال افزایش نرخ هستند و حقوق تشرف را افراد دیگری میگیرند هیچ سودی به شرکت فرودگاه ها نمیرسد.
وی ادامه داد: درآمد فرودگاه امام سودده است و به اندازه 54 فرودگاه دیگر درآمدزایی دارد.
رئیس شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به درآمد فرودگاه حضرت امام و سایر شرکتها و نهادها در این فرودگاه گفت: درآمد فرودگاه حضرت امام در سال گذشته 250 میلیارد تومان بوده که پیشبینی میکنیم امسال به 300 میلیارد تومان برسد اما فقط درآمد گمرک در فضای فرودگاه حضرت امام چیزی حدود 300 میلیارد تومان بوده است و یکی از شرکتهای غیر دولتی هم به اندازه فرودگاه حضرت امام از این فضا درآمد داشته است.
وی با تاکید بر اینکه نیاید انتظار بهبود و ارتقای خدمات را در فرودگاه حضرت امام داشت گفت: ترمینالهای فرودگاه حضرت امام برای جابجایی 4.5 میلیون نفر ظرفیت دارد اما امروز این فرودگاه چیزی حدود 7 میلیون نفر جابجا می شوند و بیش از 2 برابر ظرفیت این فرودگاه را اشغال کردهایم بنابراین نباید انتظار ارتقای کیفیت را داشته باشیم.
بدهی 650 میلیارد تومانی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتفاقات اخیر و اعتراض ایرلاینها به افزایش نرخ عوارض فرودگاهی گفت: طبق قانون شرکت فرودگاهها حق دریافت مبلغی به عنوان عوارض استفاده از خدمات فرودگاهی از ایرلاینها را دارد که در سال 91 نرخ عوارض برای پروازهای داخلی 5 هزار تومان و برای پروازهای خارجی 25 هزار تومان بوده است.
وی ادامه داد: در حالی که برابر قانون به صورت سالانه حق افزایش این نرخها را داشتیم اما با توجه به افزایش نرخ ارز در سال 91 و افزایش هزینه ایرلاینها اقدام به افزایش نرخ عوارض فرودگاهها نکردهایم. اما بعد از 3 سال حق این را داشتیم که نرخ عوارض فرودگاهی را تا دو برابر افزایش دهیم که این نرخ ها تا 40 درصد افزایش یابد و نرخ عوارض فرودگاهی برای پروازهای داخلی به 7 هزار تومان و برای پروازهای خارجی به 35 هزار تومان رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حال حاضر مجموع بدهیهای ایرلاینها به شرکت فرودگاهی 650 میلیارد تومان است که برخی از ایرلاینها با وجود منابع کافی اقدام به پرداخت بدهی خود نمیکند.
وی افزود: بیش از چند سال از عدم پرداخت بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها گذشته است و ما هم درآمدی جز دریافت این عوارضها نداریم.
مهابادی تاکید کرد: حق این را داشتیم که به این ایرلاینها تایم پروازی و اجازه نشست و برخاست و اجازه فروش بلیت را ندهیم اما هیچ یک از این اقدامات را تاکنون انجام ندادهایم.
رئیس شرکت فرودگاههای کشور ادامه داد: از این پس برای منطقی کردن برخوردها و دریافت طلبهای خود اقدام به این برخوردها خواهیم کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه عزم جدی در دریافت طلبهای خود داریم گفت: برخی از ایرلاینها توانایی پرداخت بدهیهای خود را دارند چنانکه ناوگان خود و پرسنل و نیروی انسانی خود را اخیراً افزایش داده اند.
وی با بیان اینکه ایرلاینهای بزرگ مانند هما بیشترین بدهی را به شرکت فرودگاههای کشور دارند اظهار کرد: البته هما متعلق به دولت است و مجبور به برقراری پروازهای غیر اقتصادی است و در حال حاضر این ایرلاین بایت از دست دادن پروازهای حاج میلیاردها تومان به طور ماهیانه خسارت میدهد. همچنین ماهان هم به دلیل لغو پروازهای حج دچار خسارتهای قابل توجهی شده است.
رئیس شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به برنامه های دولت در فرودگاهها در هفته دولت گفت: در این برنامه ها طرح تحول خدماترسانی به مسافران به صورت پایلوت اجرا می شود همچنین از اتاق تعویض پوشک اطفال، سرویس بهداشتیهای جدید، اتاق شیردهی مادران مجهز به تلوزیون، افزایش تعداد ناوگان تاکسیرانی بهره برداری خواهد شد که احتمال حضور وزیر راه و شهرسازی در این برنامه ها وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح تحول خدمات به مسافران در هفته دولت به صورت پایلوت در فرودگاهها به انجام میرسد گفت: مهمترین هدف از اجرای این طرح کاهش استرس سفر و پاسخگویی مناسب به مسافران است.
رحمتالله مهابادی اظهار کرد: 35 پرسنل آموزش دیده با اصول مهارت ارتباطی برای راهنمایی مسافران و اتباع خارجی در فرودگاه مهرآباد مستقر میشوند.
معاون رئیس راه و شهرسازی با اشاره به فرم لباس راهنمایان مسافر در فرودگاهها گفت: هریک از این راهنماها فرم مخصوص به خود را دارند که برای بانوان از حجاب چادر استفاده شده است.
وی با اشاره به افزایش تابلوهای راهنما در فرودگاهها گفت: 132 میلیون تومان برای نصب تابلوهای راهنما هزینه شده است. همچنین در حال راهاندازی سیستم پیامکی هستیم تا مسافران ارزیابی خود را از اجرای این طرحها به اطلاع مسئولان برسانند.
وی با اشاره به آغاز رتبهبندی فرودگاه های کشور گفت: اخطارها، تذکرات را به تمام فرودگاههای کشور دادهایم و از این پس یکی از محورهای ارزیابی فرودگاه ها کیفیت عملکرد آنها و نحوه خدمات رسانی به مردم خواهد بود.
وی با اشاره به اجرای طرحهایی که افزایش خدماترسانی به مردم را به دنبال دارد گفت: برای راحتی حال بانوان محل تعویض پوشک اطفال در فرودگاه مهرآباد در نظر گرفتهایم که 30 میلیون تومان برای تعبیه 14 میز تعویض پوشک خردسالان اختصاص دادهایم.
وی افزود: همچنین برای تکریم مادران مسافر و اتاقهایی برای شیردهی در نظر گرفتهایم که این اتاقها مجهز به تلویزیون هستند.
وی با اشاره به دیگر برنامههای این حوزه در هفته دولت گفت: نوسازی 44 چشمه سرویس بهداشتی در مهرآباد از دیگر برنامههای شرکت فرودگاهی کشور است.
مهابادی ادامه داد: جالب است بدانید که در فرودگاههای ژاپن سمتی با عنوان مدیر سرویس بهداشتی وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساماندهی تاکسیهای فرودگاه مهرآباد گفت: متاسفانه یکی از مهمترین بزههای فرودگاهی مربوط به بخش تاکسیهای فرودگاه است که در حال حاضر اقداماتی برای متحدالشکل کردن لباس رانندگان انجام دادهایم و برنامههایی برای ساماندهی نظام حمل و نقل عمومی فرودگاه مهرآباد انجام دادهایم. در این طرح 1200 تاکسی به این ناوگان اضافه خواهد شد که 70 دستگاه آن تویوتا کمری است که این خودروها مجهز به سیستم صدور قبض هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از دیگر طرح های پروژه ها در هفته دولت به افتتاح می رسد پارکینگ طبقاتی با ظرفیت 2500 خودرو در چهار طبقه است که برای ساخت آن 31 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با اشاره به راه اندازی سیستم پیامکی مخصوص مسافران حج گفت: در نظر داریم سیستم پیامکی برای مسافرین حج راه اندازی کنیم تا به تمام سوالات مسافران، مدیران کاروان وبستگان مسافران حج پاسخ دهیم.
وی همچنین با اشاره به افزایش باند اینترنت وای فای فرودگاه مهرآباد گفت: اقداماتی هم در جهت افزایش باند اینترنت وای فای فرودگاه شده است همچنین 400 میلیارد تومان برای نوسازی نماز خانه فرودگاه مهرآباد هزینه کرده ایم.
مهآبادی همچنین از اجرای طرح قرآن خوانی قبل از سفر در فرودگاه مهرآباد خبر داد و گفت: یکی از اقدامات ما در طرح تحول ارائه خدمات به مسافران قرائت قرآن قبل از سفر است تا مسافران از برکات این اقدام بهره مند شوند.