دبیر انجمن شرکت های راهساز در گفت وگو با ایلنا:
ورود پیمانکاران خارجی برای داخلیها تهدید است / مردم توان پرداخت نرخ عوارضی واقعی را ندارند
دبیر انجمن شرکت های راهساز با بیان اینکه ورود پیمانکاران خارجی به بازار ایران پس از تحریم برای شرکت های داخلی تهدید است، گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت های پیمانکاری داخلی بیکار و آماده به کار در پروژه های عمرانی هستند.
علی آزاد در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شرایط بازار ایران در حوزه راهسازی پس از تحریم اظهار کرد: همین تعداد شرکت راهساز و پیمانکار داخلی توانمندیها و ظرفیتهای بسیاری دارند و توانمندیهای داخلیها هم در بخش طراحی و هم در بخش اجرا هم سطح پیمانکاران خارجی است.
وی ادامه داد: در صورت توافق در مذاکرات و لغو تحریمها و بهبود شرایط اقتصاد کشور قطعا شرکت های داخلی میتوانند در راستای خواسته های نظام اشتغال در کشور ایجاد کنند و از این شرایط رکود خارج شوند.
آزاد با بیان اینکه اوراق مشارکتی بابت بدهیها دولت به شرکتهای راهساز و پیمانکار دریافت نکردهایم، گفت: از آبان ماه سال گذشته تا کنون هنوز اقدامی از سوی دولت برای پرداخت بدهی های بخش خصوصی انجام نشده است و این در حالی است که شرکت های پیمانکاری با کمبود نقدینگی برای اجرای پروژه ها مواجهاند.
دبیر انجمن شرکت های راهساز با تاکید بر اینکه توقع پراخت 5 هزار میلیارد تومان تمام رقم بدهی را نداریم، گفت: تنها اگر هزار و 500 میلیارد تومان از این رقم بدهی پرداخت شود بسیاری از مشکلات شرکت های راهساز رفع می شود و1500 میلیارد تومان یک سوم رقم پرداخت یارانه نقدی در ماه است و رقمی نیست که دولت بخواهد با آن تورم را کنترل کند.
وی درباره سهم کم آزادراه ها در شبکه جاده ای اظهار کرد: واقعیت این است که نرخ عوارض آزادراهی واقعی نیست و مردم هم توان پرداخت این مبالغ را ندارند و در حال حاضر هم هیچ برنامه برای جذابیت سرمایه گذاری در آزادراه ها وجود ندارد طبیعی است که در این شرایط شرکت ها هم به دنبال ساخت آزادراهها نباشند هر چند که معتقدم سیاست دولت ساخت آزادراه نیست.