خبرگزاری کار ایران

محمد فاضلی:

مسئله آب به اندازه پرونده هسته‌ای اهمیت دارد

مسئله آب به اندازه پرونده هسته‌ای اهمیت دارد
کد خبر : ۲۸۱۶۱۱

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوی گفت: اقتصاد سیاسی در مقوله آب سبب شده که گروه‌هایی که منافع انباشته‌ای دارند در مسایل آب دخالت کنند و فرهنگ بومی به دست فراموشی سپرده شود. قنات به‌رغم آنکه در زیر زمین است، در روی زمین مقوله‌ای سیاسی است.

به گزارش ایلنا، محمد فاضلی در دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های آب، فرهنگ و جامعه با اشاره به اهمیت حفظ حریم قنات گفت: برای حل این مشکل باید در قوانین کشور بازنگری انجام شود.

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک گفت: در دهه‌های اخیر برای احیای قنوات اعتبارات کمی از سوی دولت هزینه شده است. در حالی که برای سد گتوند با تمام فجایعی که برای کشور به همراه داشته‌است، حدود پنج هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

وی از تجاوز دولتی‌ها به حریم قنات‌ها انتقاد کرد و افزود: باید برای حفظ حریم قنات‌ها و اصلاح قوانین مرتبط برنامه داشته باشیم.

فاضلی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح سیاست‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از برگزاری 12 نشستی که با همکاری سه نهاد اندیشکده تدبیر آب، انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن مطالعات فرهنگی از مهرماه سال 93 آغاز شده‌است، گفت: مسئله آب به اندازه پرونده هسته‌ای در سیاست خارجی برای کشور اهمیت دارد.

وی افزود: همانگونه که غربی‌ها در پرونده هسته‌ای این جمله بد که همه گزینه‌ها روی میز است را مطرح می‌کنند، باید بگویم که در مسئله آب هم همه گزینه‌ها روی میز است.

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک تاکید کرد: بحران آب مهم است زیرا زیست‌پذیری در ایران را در معرض تهدید قرار می‌دهد. بنابراین باید از همه گزینه‌ها برای مدیریت بهتر منابع استفاده کنیم.

وی گفت: گزینه قنات یکی از گزینه‌هایی است که تاریخ در اختیار ما قرار داده‌است. مسئله قنات به خصوص برای استان‌های مرکزی کشور اهمیتی راهبردی دارد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز