خبرگزاری کار ایران

همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان فارس:

عملیات اجرایی طرح استحصال اتان با حضور وزیر نفت آغاز شد

 عملیات اجرایی طرح استحصال اتان با حضور وزیر نفت آغاز شد
کد خبر : ۲۷۴۱۰۲

عملیات اجرایی طرح استحصال اتان پارسیان (استان فارس) عصر امروز (چهار شنبه ٩ اردیبهشت ماه) با دستور رئیس جمهوری و با حضور وزیر نفت آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا، همزمان با سفر دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به استان فارس، عملیات اجرایی طرح استحصال اتان پارسیان از طریق ویدیو کنفرانس و با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت در محل اجرای این پروژه آغاز شد.این طرح که هم اکنون در مرحله تحکیم زمین برای اجرای پروژه قرار دارد، طبق برنامه قرار است با سرمایه گذاری ٩٠٠ میلیون دلاری و در طول ٣٦ ماه راه اندازی شود.میزان خوراک روزانه این طرح ٨٠ میلیون مترمکعب گاز است که از میدانهای تابناک، شانول، وراوی و هما از طریق پالایشگاه پارسیان تامین می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش پارسیان تدبیر اظهار کرد: با بهره برداری طرح استحصال اتان پارسیان از سوختن اتان و گازهای سنگینتر در خط لوله شبکه سراسری جلوگیری می شود.

سید نظام الدین شمس عالم درباره هدف از اجرای این طرح گفت: طرح استحصال اتان پارسیان با هدف بازیابی گازهای ارزشمند اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی و جلوگیری از سوختن این محصولات در خط لوله شبکه سراسری اجرا می شود.

وی درباره این که خوراک روزانه این طرح چه میزان و قرار است از چه میدانهایی تأمین شود، اظهار کرد: خوراک روزانه این طرح قرار است از میدانهای تابناک، شانول، وراوی و هما و از طریق پالایشگاه پارسیان و به میزان روزانه بیش از ٨٠ میلیون مترمکعب دریافت شود.

شمس عالم در پاسخ به این که این طرح با چه میزان سرمایه گذاری و در چه مدت زمانی قرار است اجرا شود نیز گفت: طبق برنامه قرار است این طرح ظرف مدت ٣٦ ماه و با سرمایه گذاری ٩٠٠ میلیون دلار ا جراشود.

وی با بیان این که ٨٠ درصد میزان این سرمایه گذاری قرار است از طریق صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک پارسیان تأمین شود اظهار کرد: ٢٠ درصد این میزان سرمایه گذاری نیز آورده سهامدار خواهد بود.

به گفته وی ٨٠ درصد سهام این طرح مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شرکت انرژی تدبیر و ٢٠ درصد آن متعلق به شرکت ملی گاز ایران است.مدیرعامل پالایش پارسیان تدبیر درباره زمان بازپرداخت وام صندوق توسعه ملی نیز گفت: زمان بازپرداخت این وام ٥ ساله است که پرداخت آن بعد از پایان پروژه آغاز خواهد شد.

شمس عالم درباره محصولات این طرح نیز گفت: متان، اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی محصولات طرح استحصال اتان خواهند بود که از این محصولات متان به خط لوله سراسری تزریق و اتان نیز به پتروشیمی فیروز آباد که عملیات اجرایی آن نیز آغاز خواهدشد تحویل داده می شود.به گفته وی پتروشیمی فیروزآباد نیز در آینده تأمین کننده خوراک چهار پتروشیمی دیگر در استان فارس خواهد بود.

شمس عالم افزود: همچنین قرار است عمده پروپان، بوتان و میعانات گازی این طرح نیز به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادر شود.

مدیرعامل شرکت پالایش پارسیان تدبیر در باره میزان اشتغال این طرح نیز گفت: در این طرح در زمان اجرا یکهزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند بود؛ نیروی اشتغال به کار این طرح بعد از بهره برداری ٦٠٠ نفر به صورت مستقیم و حدود ٢ هزار نفر به صورت غیرمستقیم خواهند بود.وی افزود: این پروژه هم اکنون در مرحله تحکیم زمین برای اجراست.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز