پیش بینی واردات ۳ میلیارد دلار بنزین تا پایان امسال/روند معکوس سهم سیانجی در سبد سوخت

رییس هیات مدیره انجمن سی ان جی گفت: کاهش مصرف سیانجی و افزایش وابستگی به بنزین مستقیماً باعث افزایش نیاز به واردات سوخت شده است. اگر دولت بهجای حمایت از سیانجی، میلیاردها دلار صرف واردات بنزین کند، نهتنها هزینههای کشور افزایش مییابد، بلکه امنیت انرژی کشور نیز به خطر خواهد افتاد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن جوهری در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برآوردها نشان میدهد که میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۲ که بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده، در سال جاری به حدود ۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. یکی از مهمترین دلایل این وابستگی به واردات، بیتوجهی به صنعت سیانجی و کاهش مصرف این سوخت پاک است.
وی افزود: در دهه ۸۰، سیاستهای کلان کشور بر افزایش سهم سیانجی در سبد سوخت خودروهای سبک متمرکز بود و این سیاست توانست رشد افسارگسیخته مصرف بنزین را کنترل کند. اما طی سالهای اخیر، این روند معکوس شده و هر سال شاهد کاهش سهم سیانجی در سبد سوخت خودروها هستیم.
رییس هیات مدیره انجمن سی ان جی کاهش تولید خودروهای دوگانهسوز را از جمله دلایل کاهش مصرف سی ان جی عنوان کرد و گفت: در گذشته، بخش قابلتوجهی از خودروهای داخلی بهصورت دوگانهسوز تولید میشدند، اما خودروسازان داخلی عملاً تولید این خودروها را متوقف کردهاند. این سیاست باعث شده تا تقاضا برای سوخت سیانجی بهشدت کاهش یابد و مصرف بنزین افزایش پیدا کند.
وی عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز را دیگر دلیل کاهش مصرف سی ان جی دانست و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸، شورای اقتصاد مصوبهای را برای تبدیل بیش از یک میلیون خودروی بنزینی به دوگانهسوز تصویب کرد که میتوانست مصرف بنزین را کاهش دهد. اما این طرح به دلیل عدم تأمین منابع مالی و نبود برنامه اجرایی مناسب، متوقف شد و ظرفیت بالقوهای که میتوانست در کنترل مصرف بنزین کمک کند، از بین رفت.
وی به موضوع عدم واردات خودروهای دوگانهسوز اشاره و اظهار داشت: در حالی که بسیاری از کشورها در حال توسعه و واردات خودروهای گازسوز و کممصرف هستند، ایران سالهاست که از واردات خودروهای دوگانهسوز غفلت کرده است. این در حالی است که ورود خودروهای گازسوز میتوانست به کاهش مصرف بنزین و رونق دوباره صنعت سیانجی کمک کند.
جوهری همچنین عدم حمایت از جایگاههای سیانجی را از دیگر دلایل کاهش مصرف این سوخت پاک برشمرد و تاکید کرد: جایگاهداران سیانجی با مشکلات جدی در تأمین هزینههای جاری، پرداخت حقالعمل و نگهداری تجهیزات مواجه هستند. بسیاری از این جایگاهها به دلیل ضرردهی در آستانه تعطیلی قرار دارند، و این امر باعث شده که دسترسی به سیانجی برای مصرفکنندگان سختتر شود.
وی با اشاره به افزایش شدید هزینههای جایگاههای سیانجی، بهویژه قبوض برق توضیح داد: در سال جاری، هزینه برق جایگاههای سیانجی بهشدت افزایش یافته است. در حالی که حقالعمل جایگاهداران متناسب با این افزایش هزینهها اصلاح نشده، پرداخت قبوض برق، دیون دولتی و حتی حقوق و مزایای پرسنل برای بسیاری از جایگاهها غیرممکن شده است.
رییس هیات مدیره انجمن سی ان جی گفت: کاهش مصرف سیانجی و افزایش وابستگی به بنزین مستقیماً باعث افزایش نیاز به واردات سوخت شده است. اگر دولت بهجای حمایت از سیانجی، میلیاردها دلار صرف واردات بنزین کند، نهتنها هزینههای کشور افزایش مییابد، بلکه امنیت انرژی کشور نیز به خطر خواهد افتاد.
وی با طرح این سوال که دولت چگونه برای واردات بنزین میلیاردها دلار بودجه دارد، اما برای حمایت از جایگاههای سیانجی هیچ اقدامی نمیکند؟، ادامه داد: آیا تأمین حقالعمل جایگاهداران سختتر از پرداخت هزینههای سنگین واردات بنزین است؟ یا مشکل، بیتوجهی به این صنف است؟"
جوهری گفت: چرا باید پول کشور صرف واردات بنزین شود، درحالیکه میتوان با حمایت از جایگاههای سیانجی، مصرف بنزین را کاهش داد؟
وی خاطرنشان کرد: اگر جایگاههای سیانجی تعطیل شوند، مصرف بنزین بیشتر شده و نیاز به واردات افزایش مییابد. پس چرا دولت بهجای پیشگیری، هزینههای بیشتری به کشور تحمیل میکند؟"
به گفته وی؛ این سیاست اشتباه است! اگر جایگاههای سیانجی حمایت شوند، نیاز به واردات بنزین کاهش مییابد، اما دولت بهجای حل ریشهای مشکل، هزینههای اضافی را به اقتصاد کشور تحمیل میکند!"
جوهری با اشاره به اعتراض جایگاهداران به حق العمل که چند روز پیش با نصب بنر در جایگاهها همراه بود گفت: "این بنرها یک پیام روشن دارند: دیگر توان ادامه دادن نداریم، دولت باید فوراً اقدام کند!"
وی خاطرنشان کرد: جایگاهداران همیشه کنار مردم و دولت بودهاند، اما حالا احساس میکنند دولت آنها را رها کرده است. اگر مطالبات آنها جدی گرفته نشود، چه کسی پاسخگوی مشکلاتی خواهد بود که در تأمین سوخت پیش خواهد آمد؟
جوهری یادآور شد: بحران سوخت تنها یک احتمال نیست، بلکه یک واقعیت پیشِرو خواهد بود. اینکه از این بحران پیشگیری شود و با هزینههای سنگینتر شود بستگی به تصمیم دولت دارد.