خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با ایلنا:

عرضه ۵ هزار کالا در سه فروشگاه ایرانی در ونزوئلا / رتبه ۱۴ ایران در صادرات به کاراکاس

عرضه ۵ هزار کالا در سه فروشگاه ایرانی در ونزوئلا / رتبه ۱۴ ایران در صادرات به کاراکاس
کد خبر : ۱۵۹۸۵۸۳

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: خط هوایی مستقیم بین تهران و کاراکاس برقرار است، در سفرهای شهروندان و بازرگانان نیازی به روادید نیست، خط کشتیرانی مستقیم بین دو کشور برقرار است و این امر به پایین آمدن هزینه‌های حمل و نقل انجامیده، و همچنین بانک مشترک ایران و ونزوئلا فعال است. سه فروشگاه بزرگ ایرانی در کاراکاس مستقر است و حدود ۵۰۰۰ کالای ایرانی و ونزوئلایی در آن عرضه می‌شود.

احمد فیروزی، مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که لزوم تقویت تجارت ایران و ونزوئلا و احیای موافقت‌نامه تجارت آزاد میان دو کشور چیست، اظهار کرد: ونزوئلا در آمریکای لاتین همواره مورد توجه کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده است، این کشور یکی از اعضای مهم اوپک است و بیشترین ذخایر اثبات شده نفت جهان را در اختیار دارد و تا پیش از بروز بحران اقتصادی یکی از پررونق ترین کشورهای آمریکای لاتین محسوب می‌شد اما در پی بحران اقتصادی و افت ناگهانی قیمت نفت، رکود اقتصادی در ونزوئلا به بالاترین حد خود رسید و میزان صادرات ایران به این کشور هم به شدت دچار نوسان و افت شد. 

وی افزود: ارزش تجارت ایران و ونزوئلا در ۹ ماهه ۱۴۰۳ بیش از ۴۰ میلیون دلار بوده و اقلامی مانند لوله و پروفیل، وسائل نقلیه موتوری، تراکتور، اجزای وسائط نقلیه موتوری، دارو، شیرخشک، دستگاه دیالیز و... از ایران به مقصد این کشور صادر شده است و در مقابل اجزا و قطعات موتورهای وسایط نقلیه هوایی، ماش سبز، کک نفت، لاستیک اتومبیل و... اصلی‌ترین اقلامی هستند که در این مدت از ونزوئلا به ایران وارد شدند. 

فیروزی اقتصاد دو کشور ایران و ونزوئلا را همواره مکمل هم دانست و عنوان کرد: در سایه روابط سیاسی دوستانه و با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه دو کشور در دوره‌های مختلف سعی شده از این امتیاز به نفع توسعه تبادلات تجاری، صدور خدمات فنی و مهندسی و سایر همکاری‌های راهبردی بهره‌برداری شود و تجارت به بالاترین سطح برسد. 

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت در تشریح اشتراکات دو کشور خاطرنشان کرد: خط هوایی مستقیم بین تهران و کاراکاس برقرار است، در سفرهای شهروندان و بازرگانان نیازی به روادید نیست، خط کشتیرانی مستقیم بین دو کشور برقرار است و این امر به پایین آمدن هزینه‌های حمل و نقل انجامیده، و همچنین بانک مشترک ایران و ونزوئلا فعال است. سه فروشگاه بزرگ ایرانی در کاراکاس مستقر است و حدود ۵۰۰۰ کالای ایرانی و ونزوئلایی در آن عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد: بهره‌برداری مناسب و مستمر از این فرصت‌ها روند تجارت را برای بازرگانان دو کشور تسهیل می‌کند.

فیروزی در ادامه به موضوع موافقت‌نامه تجارت آزاد بین دو کشور پرداخت و اظهار کرد: موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و ونزوئلا در سال ۱۳۸۳ امضا شده و در سال ۱۳۸۵ به تصویب مجالس دو کشور رسیده و اجرایی شدن آن می‌تواند به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم تجارت بین دو کشور عمل کند و حجم مبادلات تجاری فیمابین را افزایش بدهد؛ در این راستا در دو سال گذشته چندین دور مذاکرات فشرده برای تدوین فهرست کالایی و به‌روزرسانی سایر ضمائم موافقتنامه از جمله قواعد مبدأ برگزار شده تا زمینه دسترسی بیشتر به بازار دو کشور و کاهش هزینه تبادلات تجاری برای تجار فراهم شود.

نقش اقتصادهای بزرگ در ونزوئلا 

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت در ادامه از حضور کشورهای مختلف در بازار ونزوئلا خبر داد و گفت: براساس آمار مرکز تجارت بین‌الملل در سال ۲۰۲۳ چین، امریکا، برزیل، پاناما، کلمبیا و ترکیه به ونزوئلا کالا صادر کردند و ارزش کالاهایی که از این مبادی به ونزوئلا صادر شد به ترتیب ۳.۴ میلیارد، ۲.۵ میلیارد، ۱.۱۵ میلیارد،  ۰.۹۹ میلیارد، ۰.۶۷ میلیارد و ۰.۳۶۵ میلیارد دلار بوده است. 

وی اضافه کرد: ارزش صادرات ایران به ونزوئلا در سال ۲۰۲۳، ۱۳۲ میلیون دلار بود و در این سال ایران رتبه ۱۴ را در میان صادرکنندگان کالا به این کشور داشت. 

فیروزی از امریکا، چین، اسپانیا، برزیل و ترکیه به عنوان مقاصد صادراتی کالاهای ونزوئلایی یاد کرد و گفت: ونزوئلا در سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۳.۸ میلیارد، ۰.۷ میلیارد،  ۰.۶۷ میلیارد،  ۰.۴۱۲ میلیارد و  ۰.۳۶ میلیارد دلار کالا به این کشورها صادر کرد، ارزش صادرات ونزوئلا به ایران در این سال  ۰.۰۱ میلیون دلار بود و ایران رتبه ۳۴ را داشت.  

وی اقتصاد ونزوئلا را به تجارت خارجی وابسته دانست و در این باره توضیح داد: واردات و صادرات، بیش از ۶۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد همچنین صادرات ونزوئلا به شدت متکی به نفت است به طوری که ۹۰درصد آن را نفت تشکیل می‌دهد.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت در تشریح میزان نفوذ چین، روسیه و ترکیه به بازار ونزوئلا گفت:  در سال‌های گذشته بیشترین  محصولاتی که چین به ونزوئلا صادر کرده لاستیک (۱۳۱ میلیون دلار)، کولر گازی (۹۰.۱ میلیون دلار) و موتورسیکلت و دوچرخه (۸۷ میلیون دلار) بوده و ارزش صادرات چین به این کشور از ۱.۷۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۳.۰۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رشد کرده است، چین همچنین در طول بحران اقتصادی ونزوئلا کمک‌های بسیاری به این کشور کرده است. 

فیروزی ادامه داد: در سال‌های اخیر ترکیه همانند روسیه و چین نیم‌نگاهی به سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین داشته و آنکارا با اجرای طرح‌های جدید اقتصادی در آمریکای لاتین به دنبال تقویت جایگاه خود در این منطقه بوده  است. 

وی بیان کرد: فاصله جغرافیایی نه تنها لطمه‌ای به مناسبات میان دو کشور وارد نکرده بلکه با ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری از جمله موافقتنامه تجاری، روابط اقتصادی دو کشور در مسیر رشد قرار گرفته است؛ ونزوئلا و ترکیه بر همکاری عمیق در حوزه تولیدات کشاورزی و دامداری، صنعت داروسازی، تامین تجهیزات حمل‌ونقل، بخش هوانوردی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید دارند همچنین سرمایه‌گذاران ترکیه در حوزه‌های گوناگون اقتصادی و تجاری در ونزوئلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز