خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

یارانه سوخت به نفع قاچاقچیان است! / اقشار مرفه باید با نرخ آزاد بنزین تهیه کنند

یارانه سوخت به نفع قاچاقچیان است! / اقشار مرفه باید با نرخ آزاد بنزین تهیه کنند
کد خبر : ۱۵۷۵۶۱۰

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: راهکار اساسی و اصولی برای جلوگیری از قاچاق سوخت؛ حذف یارانه‌ها با مکانیزم درست است. اگر به یکباره نتوانیم به این هدف برسیم حداقل باید عزم و تصمیم آن وجود داشته باشد که در یک برنامه چند ساله یارانه را حذف کنیم و به شیوه مفید و صحیح و بدون هدررفت توزیع آن صورت گیرد.

احمد معروف‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی قاچاق سوخت و راهکارهای جلوگیری از آن اظهار داشت: متاسفانه به خاطر یارانه وحشتناکی که در حوزه سوخت داریم سال‌هاست که پدیده قاچاق در کشور خصوصا در نقاط مرزی که فاصله قیمتی ۳۰ تا ۴۰ برابر می‌شود؛ رخ می‌دهد.

وی افزود: راهکار اساسی و اصولی برای جلوگیری از قاچاق سوخت؛ حذف یارانه‌ها با مکانیزم درست است. اگر به یکباره نتوانیم به این هدف برسیم حداقل باید عزم و تصمیم آن وجود داشته باشد که در یک برنامه چند ساله یارانه را حذف کنیم و به شیوه مفید و صحیح و بدون هدررفت توزیع آن صورت گیرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه قاچاق سوخت هدررفت یارانه است که از سرمایه ملی مردم کسر می‌شود، گفت: راهکار اساسی و جدی این است که در یک برنامه مدون و مشخص طی یک بازه زمانی قاچاق از بین برود، راهکار کوتاه‌مدت هم اینکه ابزارهای نظارتی توزیع را قوی‌تر کنیم، به گفته رئیس‌جمهور وقتی تولیدکننده و توزیع‌کننده سوخت هر دو یک نهاد و سازمان است؛ متوجه می‌شویم برخی گپ‌ها وجود دارد از جمله اینکه یارانه‌هایی که به کارگاه‌های صنعتی که گاز و برق ندارد، تعلق می‌گیرد درست محاسبه و تخصیص داده نمی‌شود و در نتیجه درست هم استفاده نمی‌شود.

وی درباره تاثیر قاچاق سوخت روی اقتصاد و معیشت مردم خاطرنشان کرد: به طور کلی قاچاق درواقع هدررفت یارانه‌ای است که باید به مردم تعلق گیرد و در جای درست مصرف شود که نتیجه این هدررفت ناترازی اقتصادی، افزایش تورم، عدم رشد اقتصادی و معضلات اجتماعی است، در نتیجه به طور غیرمستقیم همه این آثار مخرب را در پی دارد.

معروف‌خانی گفت: یکی از راهکارها اینکه سهمیه‌ها حذف و به جای آن به این کارگاه‌ها یارانه نقدی پرداخت شود تا خودشان زیرساخت لازم را برقرار کنند، بعبارت دیگر نباید خود سوخت را تحویل دهیم تا این اتفاقات نیفتد، دلیل عمده دیگر بحث قاچاق این است که فرآیند توزیع و تحویل در نیروگاه‌ها هم درست نیست، این فرایند دستی و شخص‌محور است در نتیجه ممکن است ضریب خطا و اشتباه داشته باشد، پلمپ‌های هوشمند می‌تواند راهکار مناسبی باشد که نظارت توزیع را افزایش داده تا فراورده‌ها در محل درست خود تحویل و به مصرف برسد.

وی با اشاره به لزوم اصلاح قانون و وضع قوانین جدید در حوزه کنترل قاچاق سوخت  خاطرنشان کرد: خیلی از قوانین ما درحوزه کنترل قاچاق پیشگیرانه نیست در نتیجه باید این قوانین اصلاح و وضع قوانین جدید داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره احتمال تغییر نرخ بنزین سوپر وارداتی بیان داشت: در صورت اجرا کار کارشناسی درستی است، طبق مصوبه هیات دولت بناست که بخش خصوصی بنزین سوپر را وارد و به نرخ فوب خلیج‌فارس توزیع کند، در واقع در راستای حذف یارانه انرژی یک جامعه هدفی است که قشر مرفه هستند، درست نیست که همه اقشار به یک میزان از یارانه بهره‌مند شوند، بعبارت دیگر باید یارانه این اقشار حذف و با نرخ آزاد بنزین تهیه کنند و این اقدام می‌تواند مقدمه‌ای باشد که قیمت بنزرین معمولی و گازوئیل را هم اصلاح کنیم.

وی با اشاره به شیوه کنونی سهمیه‌بندی و توزیع با کارت سوخت گفت: تجربه اخیر کارت سوخت موفق نبود و هوشمندی و نظارت دقیق توزیع صورت نگرفت اما مشخصا با ابزارهای نوین و دیجیتالی می‌توان شیوه‌های دقیق‌تر و منظم‌تری مانند استفاده از پلاک خودرو، کارت ملی و یا گواهینامه را تعریف کرد. اکنون چند سناریو درحال بررسی است اما نهایی و ابلاغ نشده در هر حال اگر راهکارهای هدفمندتری برای توزیع یارانه در نظر گرفته شود هزینه اضافی و بوروکراسی تحمیل نخواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز