معاون وزیر نفت تأکید کرد:
نقش تحولآفرین همکاری وزارت صمت و پالایش و پخش در رفع ناترازی بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه سالانه رقم قابلتوجهی از منابع ملی صرف واردات بنزین میشود، گفت: این شرکت و وزارت صمت با دیدگاه راهبردی در حوزه مدیریت مصرف سوخت و با همکاری یکدیگر میتوانند ایفای نقش مؤثری برای مقابله با ناترازی سوخت در دولت چهاردهم داشته باشند.
به گزارش ایلنا، محمدصادق عظیمیفر صبح امروز (سهشنبه، ششم آذر) در نشست هماندیشی با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل شرکتهای خودروسازی کشور با بیان اینکه مصرف بنزین امسال نسبت به پارسال ۶ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: باید برنامهریزیهای مرتبط با ناترازی انرژی در افق بلندمدت و کوتاهمدت تدوین و بخشهای مختلف نسبت به عملکرد خود در این زمینه پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه باید از تجربههای کشورهای موفق در زمینه ناترازی انرژی بهره بگیریم و ناترازی تولید و مصرف را به حداقل برسانیم، افزود: امکان اینکه بتوانیم ناترازی تولید و مصرف را به حداقل برسانیم وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه در سه ماهه دولت چهاردهم بهصورت پایدار ۱۰ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور افزوده شد، اظهار کرد: تنها با تکیه بر تولید نمیتوان ناترازی را کاهش داد و افزایش تولید تنها راهکار مقابله با ناترازی نیست بلکه باید در بخش مصرف بهدنبال راهکارهای مدیریت ناترازی باشیم.
عظیمیفر با بیان اینکه ۵۲ درصد ناوگان خودرویی کشور فرسوده است و این ناوگان فرسوده ۲ برابر استاندارد جهانی مصرف سوخت دارد، تصریح کرد: روند اسقاط خودروهای فرسوده بهصورت مطلوب انجام نمیشود و خودروهایی که بهعنوان جایگزین خودروهای فرسوده وارد میشوند مصرف سوخت بسیار بالایی دارند.
وی با تأکید بر اینکه بحث متنوعسازی سبد سوخت باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: ۸۷ درصد سبد سوخت خودروهای کشور بنزین است و از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ حدود ۱۷ درصد مصرف سیانجی کاهش و به همین نسبت مصرف بنزین افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به استفاده از سوخت الپیجی در سبد سوخت حمل و نقل کشور، بیان کرد: بخش قابلتوجهی از سبد سوخت حمل و نقل کشورهای همسایه الپیجی است و براساس محاسبههای اقتصادی اگر بتوانیم تنها ۳ میلیون تن از سوخت الپیجی که سوختی مازاد در کشور است و به کشورهای دیگر صادر میشود را جایگزین واردات بنزین کنیم، سالانه منابع مالی قابل توجهی ذخیره میشود که تحولی بزرگ در ذخیره منابع مالی کشور و جلوگیری از ناترازی به همراه دارد.
عظیمیفر با بیان اینکه سالانه رقم قابلتوجهی از منابع ملی صرف واردات بنزین میشود، یادآور شد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت با دیدگاه راهبردی در حوزه مدیریت مصرف سوخت و با همکاری یکدیگر در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل، افزایش استاندارد تولید خودروهای داخلی و متنوعسازی سبد سوخت میتواند ایفای نقش مؤثری برای مقابله با ناترازی سوخت در دولت چهاردهم داشته باشد.
طرحهای مؤثر خودروسازان برای کاهش ناترازی بنزین
علیمردان عظیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو در ادامه این نشست با بیان اینکه کشور با بحران ناترازی انرژی روبهرو است و باید این موضوع را بپذیریم، گفت: صنعت خودروسازی دارای طرحهای مؤثر برای کاهش ناترازی بنزین است که برای اجرای این طرحها نیازمند منابع مالی و حمایت وزارت نفت است.
وی با بیان اینکه ایران خودرو همسو با بهینهسازی مصرف سوخت و مقابله با ناترازی انرژی پروژههای موثری را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: پروژه موتور توربوشارژر گازسوز از جمله پروژههای مهم شرکت ایران خودرو برای کاهش مصرف سوخت است.
مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: موتور توربوشارژر محصولی پرتوان با پایه گازسوز است که از کاهش توان گشتاور موتور پیشگیری میکند و تحولی عظیم در صنعت خودروهای گازسوز است و مصرف سوخت را تا ۲۵ درصد کاهش میدهد و تا بهمنماه امسال به بهرهبرداری میرسد.
همچنین در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت سایپا طرحهای تولید خودروی هیبرید برقی و پایه گازسوز این شرکت و مدیرعامل شرکت کرمان موتور طرحهای کاهش مصرف سوخت از طریق طراحی موتورهای کممصرف را تشریح کردند.