خبرگزاری کار ایران

۶ پیشنهاد برای مدیریت مصرف برق بخش اداری در سال آینده

 ۶ پیشنهاد برای مدیریت مصرف برق بخش اداری در سال آینده
کد خبر : ۱۵۴۴۵۲۹

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق با بیان اینکه در فصل گرم سال جاری دستگاه‌های اجرایی به صورت متوسط ۹۹۷ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی انجام دادند، افزود: میزان سهم مدیریت مصرف برنامه‌ریزی شده و مورد انتظار برای بخش اداری در فصل گرم سال جاری ۱۵۰۰ مگاوات بود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "سید سعید میرشریفی" در خصوص اقدامات وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در بخش اداری گفت: وزارت نیرو از ابتدای دولت سیزدهم و در ادامه در دولت چهاردهم برای جبران ناترازی موجود در صنعت برق دو راهکار کلی را در پیش گرفته است، یکی افزایش ظرفیت تولید برق از مسیر‌های گوناگون ممکن و دیگری مدیریت میزان مصرف برق در بخش‌ها(تعرفه‌ها)ی مختلف، تا از این طریق میزان تأثیر ناترازی بر تأمین نیاز مصرف برق را به حداقل برساند.

وی افزود: در همین راستا ایفای نقش مؤثر ادارات در مدیریت بار و بهینه‌سازی مصرف انرژی در دوران‌های اوج مصرف برق بر هیچکس پوشیده نیست. از طرفی صنعت برق به منظور تأمین برق پایدار در ایام گرم سال با چالش‌هایی روبرو می‌باشد که نیاز است کلیه دستگاه‌های اجرایی نسبت به کاهش مصرف خود اقدام مقتضی به عمل آورند.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق ادامه داد: بر اساس مصوبه لازم الاجرای هیأت وزیران دستگاه‌های اجرایی باید در فصل گرم سال جاری در ساعات اداری به میزان حداقل 30 درصد و در ساعات غیراداری به میزان حداقل 60 درصد  نسبت به مصرف دوره مشابه سال ۱۴۰۰ مصرف برق خود را کاهش می‌دادند.

میرشریفی ادامه داد: مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و حتی غیردولتی همچنین موظف به تأمین حداقل بیست درصد برق مصرفی ساختمان‌های خود از محل انرژی‌های تجدیدپذیر طی چهار سال از سال۱۴۰۲ و هر سال به میزان ۵ درصد هستند.

وی با اشاره به عناوین اهم اقدامات صنعت برق در بهینه‌سازی و مدیریت مصرف ادارات افزود: تدوین و ابلاغ دستورالعمل پایش و مدیریت مصرف برق دستگاه‌های اجرایی ادارات و نهاد‌های عمومی غیردولتی در دوره‌های اوج بار، تدوین سند راهبردی۱۸۰ اقدام وزارت نیرو و پرداختن خاص به این حوزه در مواد ۷۹، ۵۹، ۴۲ و ۱۵۶ و تشکیل کارگروه ناظران عالی وزیر نیرو و نظارت خاص بر عملکرد شرکت‌های توزیع در این حوزه به عنوان یکی از وظایف- بهمن ماه۱۴۰۲ از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت مصرف ادارات بود.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق پیرامون عملکرد وزارت نیرو در حوزه مدیریت مصرف برق ادارات در فصل گرم سال جاری توضیح داد: در تابستان سال جاری و به واسطه تداوم افزایش دما در نقاط مختلف کشور(متوسط ۲درجه)، شاهد شکستن مکرر میزان مصرف برق کشور تا ۴۷ مرتبه بوده و این در حالی است که در سال گذشته ۳۶ بار این رکورد شکسته شد و اوج نیازمصرف نیز به ۷۹۸۷۲ مگاوات با رشد 9 درصدی نسبت به سال قبل رسید.

وی افزود: در بخش ساختمان‌های اداری میزان سهم مدیریت مصرف برنامه‌ریزی شده و مورد انتظار، ۱۵۰۰ مگاوات در ساعات 13 الی ۱۶ بود و در عمل متوسط عملکرد در پیک روز (دوره ۱۶خرداد الی ۱۵شهریور)، معادل ۹۹۷ مگاوات و حداکثر عملکرد در پیک روز(سه‌شنبه ۱۶ مرداد)، معادل ۱۴۱۷ مگاوات بوده است.

میرشریفی بیان کرد: مدیریت مصرف امسال برای بخش اداری به میزان ۱۵۰۰ مگاوات تعیین شده بود که با اصلاح ساعت‌کاری و پایش مصارف سیستم‌های سرمایشی به طور متوسط بیش از ۶۶ درصد این هدف محقق شد.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق افزود: در تابستان سال جاری و در سایه همراهی خوب بخش اداری با صنعت برق اتفاق خوبی رقم خورد و معادل احداث یک نیروگاه بزرگ با ظرفیت ۱۴۰۰مگاوات در بحث مصرف انرژی تنها در این بخش صرفه‌جویی شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود پیشنهاداتی در حوزه مدیریت مصرف ادارات در سال آینده ارائه کرد و افزود: الزام به نصب و احیاء مولد برای مراکز حیاتی و متناسب با حداقل ظرفیت حیاتی مورد نیاز ادارات با اولویت نصب مولد‌های تجدیدپذیر، نظارت دقیق بر اجرای برنامه‌ها مورد نظر، دسته‌بندی ادارات با توجه به شناخت میزان مشتری محوری، تنظیم سیاست‌های تشویقی-تنبیهی مؤثر با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی، اصلاح دستورالعمل پایش و مدیریت مصرف برق دستگاه‌های اجرایی(ادارات) بر مبنای اقلیم‌شناسی و ثبت تقویمی موضوع مدیریت بار در تمام بخش‌ها و اطلاع‌رسانی عمومی از جمله اقداماتی است که می‌توان برای مدیریت بهتر مصرف برق دستگاه‌های اجرایی مورد تأکید قرار داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز