خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

نباید از حقوق‌بگیران مالیات بگیریم/ اطلاعاتی از افراد با درآمد هنگفت نداریم

نباید از حقوق‌بگیران مالیات بگیریم/ اطلاعاتی از افراد با درآمد هنگفت نداریم
کد خبر : ۱۵۳۷۵۴۵

وزیر اقتصاد گفت: مشکل این است که از افرادی که درآمد هنگفت دارند اطلاعاتی نداریم و فشار مالیاتی کشور بر روی حقوق‌بگیران و مشاغل خرد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور با بیان اینکه نباید فشار مالیاتی بر روی دهک‌های کم درآمد و حقوق‌بگیران باشد، اظهار داشت: معتقدم نباید از افراد با حقوق ثابت با مشاغل خرد مالیات گرفته شود.

وی با بیان اینکه فرار مالیاتی در ایران بسیار بالاست، تاکید کرد: مشکل این است که از افرادی که درآمد هنگفت دارند اطلاعاتی نداریم و فشار مالیاتی کشور بر روی حقوق‌بگیران و مشاغل خرد است.

وزیر اقتصاد گفت: بانک مرکزی باید اطلاعات بانکی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد و قرار نیست که سازمان امور مالیاتی اطلاعات بانکی مردم را فاش کند.

همتی  با اشاره به رانت چند نرخی  بودن  ارز اظهار داشت : در حال کشور ٢۵ میلیارد دلار هزینه فاصله قیمتی، چند نرخی بودن ارز را پرداخت می‌کند و باید جلوی این وضعیت گرفته شود و این افراد باید مالیات این رانت را پرداخت کنند.

وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه در نظام امور مالیاتی مهمتر از وصول درآمد‌ها این است که باید شاهد ایجاد زمینه‌ای برای اصلاح مسیر اقتصاد کشور باشیم، اظهار داشت: می‌دانم که در ۶ ماه اول سال اتفاقاتی رخ داد وصول مالیاتی تا حدودی از قانون بودجه فاصله بگیرد و مدتی کشور در بلاتکلیفی بود و این عقب ماندگی قابل توجیه است اما دوستان در سازمان امور مالیاتی باید تلاش کنند تا پایان سال قانون مالیاتی تحقق پیدا کند.

همتی ادامه داد: دولت به دنبال این بود که با کاهش سهم نفت در بخش هزینه‌های جاری اقتصاد و و جایگزین شدن وصول‌های مالیاتی، اصلاح ساختاری را انجام دهد اما هزینه‌هاس دولت فراتر از انتظار بالا رفت و در آینده هم ممکن است که برای دولت چهاردهم هم این اتفاق بیفتد و اجتناب ناپذیر باشد. برای بودجه سال آینده هم در حال ارایه پیشنهادات مالیاتی خود به سازمان برنامه و بودجه هستیم.

وزیر اقتصاد با تاکید براینکه فرد سیاسی هستم اما در کار سیاسی نیستم و انتخابات افراد براساس شایستگی بوده و به همین دلیل به آقای سبحانیان گفتم که بماند و کار را ادامه دهد، گفت: لازم می دانم برای تلاش‌ها در سازمان امور مالیاتی تشکر کنم، علیرغم اینکه ۶ ماه اول مشکلاتی در کشور وجود داشت اما تلاش‌های خوبی در این سازمان برای وصول درآمدها انجام شد و از این به بعد هم در خدمت شما خواهیم بود.

همتی گفت: معتقدیم بستر سازی در مالیات می‌تواند برای تغییرات اقتصادی کمک کننده باشد و شناسایی ظرفیت‌های جدید اقتصادی در سازمان امور مالیاتی انجام شود. معتقدم باید افرادی که درآمد ثابت دارند اصلا نباید از آنها مالیات گرفته شود. البته در این شرایط فعلی سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند به آنها تکیه نکند اما نباید به افرادی حقوق ثابت دارند و جزو مشاغل خرد هستند، تکیه کنیم چراکه توان پرداخت مالیات ندارند. باید فشار را بر روی کم درآمدها کاهش دهیم و ظرفیت‌های جدید را شناسایی کنیم.

وی تاکید کرد: با کاهش فشار مالیاتی بر روی دهک‌‌های کم در آمد و حقوق ثابت و مشاغل خرد در واقع کمک یارانه‌ای به آنها کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه معتقدم فرار مالیاتی در کشورمان خیلی بالاست، گفت: در این مدت فعالیتم در بیمه و بانک مرکزی موارد زیادی از فرارهای مالیاتی را کشف کردیم، افرادی هستند که هویت تجاری ندارند و هویت اجاره‌ای دارند و درآمد کلان دارند را باید شناسایی کنیم باید به دنبال این باشیم که اطلاعات این افراد آنلاین باشد چراکه شناسایی این افراد بعد از چند سال و اخذ مالیات چند سال گذشته از آنان در شرایط تورمی بی‌خاصیت خواهد بود.

همتی با اشاره به ضرورت ارایه اطلاعات بانکی از سوی بانک مرکزی تاکید کرد: باید بانک مرکزی بداند که سازمان امور مالیاتی نمی‌خواهد اطلاعات بانکی مردم را فاش کند و در استفاده از این اطلاعات در شناسایی‌مودیان به صورت سیستمی کار می‌کنیم و همه می خواهیم در مسیر کمک به بودجه و نظام مالیاتی کمک کنیم.

وی گفت: نمی توان فشار مالیاتی را بر روی ٨٠ درصد جامعه بگذاریم که  این دهک‌ها به دلیل شرایط تورمی  هر روز وضعیت درآمدیشان بدتر می‌شود .

وزیر اقتصاد با اشاره به توجه رییس جمهور به موضوع مواد ١۶٩ و ١۶٩ مکرر هر دو بخشی از قانون مالیت‌های مستقیم ایران هستند، ادامه داد: رییس جمهور در دو ماده مالیات حساس است و همین دو قانون مالیاتی بسیاری از مشکلات اطلاعاتی و اقتصادی مرتفع می‌شود  اما مشکل این است که از وضعیت دارایی و اقتصادی همه مردم اطلاعاتی نداریم، چگونه می‌شود که فردی اعلام کرده خانه ندارد اما ۵ هزار میلیارد تومان تراکنش دارد، مشخص است که این فرد با هویت اجاره‌ای فعالیت اقتصادی دارد بنابراین باید حکمرانی داده داشته باشیم و این فرصت تاریخی است که رییس جمهور بر دو ماده مالیات تاکید دارد و باید از این فرصت تاریخی استفاده کنیم.

همتی تاکید کرد: در حال حاضر ۶٠ تا ٧٠ درصد حقوق مردم از محل درآمدهای مالیاتی تامین می‌شود، باید حقوق کارکنان این سازمان هم بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز