خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

ماجرای عصبانیت «شهید جمهور» در آخرین جلسه با وزاری اقتصادی / مذاکره با روسیه برای برقی‌سازی خطوط باری

ماجرای عصبانیت «شهید جمهور» در آخرین جلسه با وزاری اقتصادی / مذاکره با روسیه برای برقی‌سازی خطوط باری
کد خبر : ۱۵۱۳۵۳۲

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:‌ در آخرین جلسه شهید جمهور با وزرای اقتصاد که ١٠ روز قبل از شهادت ایشان برگزار شد، گزارشی از مزایای قطار سریع‌السیر را ارایه دادم اما برخی از حاضرین قصد داشتند دوباره پروژه برقی‌سازی فعال کنند که شهید جمهور شروع کرد به فریاد بر سر آنها و خطاب به آنها گفتند که بنده به حضرت آقا قول دادم و باید قطار سریع‌السیر به اجرا برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سبد میعاد صالحی در نشست خبری امروز اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در بحث حوزه ریلی هزینه‌های ارزی است که با تغییر نرخ ارز هزینه‌ها هم تغییر می کند. در سالهای ٩۴ ،٩۵ و ٩۶ با دلار ٣۵٠٠ تومانی بودجه بخش ریلی حدود ٢٧٠٠ میلیارد تومان بوده و در سال ٩٧ با دلار ١٢٠٠٠ تومان بودجه بخش ریلی ٧٠٠ میلیارد تومان کاهش و به ٢٠٢٠ میلیارد تومان رسید. در سال ٩٨ بودجه به ١۵٠٠ میلیارد تومان رسید و در سالهای ٩٩ و ١۴٠٠ که دلار به ٣٠ هزار تومان افزایش یافت بودجه راه‌آهن ٢۴٠٠ میلیارد تومان بود و این اعداد و ارقام می‌بینیم که چه بلایی بر سر تعمیرات و نگهداری خط و ناوگان آمده است. 

وی ادامه داد: از سالهای ١۴٠١ تا ١۴٠٣ بودجه راه‌آهن سالانه ۵٠ درصد افزایش پیدا کرد و این میزان افزایش در حالی بود که میزان افزایش بودجه بخش عمرانی کشور در سال ١۴٠٣ تقریبا صفر بوده است اما در حالیکه بودجه ریلی ۶ هزار میلیارد تومان بوده اما در بودجه بنزین به ١۴٠ هزار میلیارد تومان می‌رسد و توجه به بخش ریلی برای تحقق اهداف اسناد بالادستی ضروری است. 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین درباره افزایش تخصیص بودجه در سه سال گذشته گفت:  سال ١۴٠٠ میزان تخصیص بودجه به ١٣۶ درصد، در سال ١۴٠٢ تخصیص به ١۵٢ درصد و در ٣ ماه اول امسال به ۴٧ درصد افزایش پیدا کرد.

صالحی همچنین با اشاره به تزریق نقدینگی به راه‌آهن از بخش تهاتر نفتی اظهار داشت: با لطف رهبری و بحث استجازه ایشان اسفند ماه سال گذشته اولین نقدینگی از محل تهاتر نفتی، دومین آن اردیبهشت ماه تزریق شد و سومین آن بزودی تزریق خواهد شد. این نقدینگی هم ریالی و هم ارزی است و می‌توان از طریق آن بخشی از قطعات مورد نیاز بخش ریلی را وارد کشور کرد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مشکل تامین مالی برای تعمیرات لوکوموتیوهای زیمنس گفت: از سال ٩٠ تا ٩۵ سالانه ٣٠ دستگاه لوکوموتیو زیمنس وارد کشور شد که در این مدت تعمیر نشدند و در حالی که هر ٢۴ هزار ساعت یکبار تعمیر اساسی باید شوند بعضاً با ۴٨ هزار ساعت هم تحت تاثیر قرار نگرفتند و در در نهایت از ١۵٠ لوکوموتیو زیمنس تنها ١٧ لوکوموتیو در سیر بودند و با حجم بالایی از تامین مالی برای تعمیرات مواجه بودند. 

وی ادامه داد: در ٣٣ ماه گذشته در بخش لوکوموتیوهای باری نوسازی و بازسازی انجام شد و در مجموع ٩٣ لوکوموتیو بازسازی و نوسازی شده وارد ناوگان شد و ۴.۵٨ عدد واگن باری نو با استفاده از توان داخل و تولید داخلی را به شبکه ریلی اضافه کردیم. 

مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد : در این مدت مجموع سرمایه‌گذاری در ناوگان بیش از ٢۴ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین در خطوط راه‌آهن، ٨٨٣ کیلومتر خط ریلی را احداث و بهره‌برداری کردیم که ٣٢٠ کیلومتر  آن جزو خطوط دوم بوده‌است. 

وی با بیان اینکه در این باره زمانی رکورد ترانزیت شکسته شد، اظهار داشت: در این مدت در بخش ترانزیت و در بخش کالاهای جابه‌جا شده رشد ٧١ درصدی را تجربه کردیم و توانستم مسیر تمام ریلی از روسیه تا بندر عباس را راه‌اندازی کنیم که از ادامه این مسیر بار روسی از دریا به هند می‌رسد و توانستیم مدت زمان سیر را به ١٧ روز برسانیم که مورد تقدیر روسیه هم قرار گرفت. سالانه ١٠ میلیون تن زغال سنگ از روسیه به هند ترانزیت داریم که قبلاً این جابه جایی دریایی بود اما این مسیر را به ریلی تغییر دادیم و در ٧ هفته اخیر هفته‌ای یک قطار زغال سنگ ترانزیت می‌شود. 

صالحی ادامه داد: همچنین قطار دو سر بار چین را به اجرا رساندیم و  برای اولین بار قطار کانتینری دو سر بار چین در کشور راه‌اندازی شد، قبلا این قطار در ایران  یک سر بار بود که شکست خورد، ما این بار توانستیم برای اولین بار  با توافقنامه چهارجانبه ایران،چین، ترکمنستان و قزاقستان منعقد شد و در ایران محموله‌های معدنی به سمت چین رفت و در چین قطار با حمل کانتینرهای قطعات خودرو به سمت ایران آمد و در منطقه اینچه برون قطارها تبادل شد. زمان سیر این قطار یک سوم مسیر دریایی است و در این مدت هم تقاضاهای خوبی هم برای استفاده از این مسیر  به ویژه در بخش محصولات پتروشیمی داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا درباره راه‌اندازی و ساخت قطار سریع‌السیر تهران- مشهد و محل تامین مالی ٢٠ میلیارد دلاری برای این پروژه گفت: همواره از سال ٨٢ که قرارداد برقی‌سازی راه‌آهن تهران -مشهد منعقد شد بین پروژه‌های برقی‌سازی و قطار سریع‌السیر موافقان و مخالفانی وجود داشت. سرعت برقی سازی ٢٠٠ کیلومتر بر ساعت و قطار سریع‌السیر ٣٠٠ کیلومتر بر ساعت است. در آخرین جلسه شهید جمهور با وزرای اقتصاد که ١٠ روز قبل از شهادت ایشان برگزار شد، گزارشی از مزایای قطار سریع‌السیر را ارایه دادم اما برخی از حاضرین قصد داشتند دوباره پروژه برقی‌سازی فعال کنند که شهید جمهور شروع کرد به فریاد بر سر آنها و خطاب به آنها گفتند که بنده به حضرت آقا قول دادم و باید قطار سریع‌السیر به اجرا برسد. 

وی تاکید کرد: راه آهن همزمان با این پروژه، برقی‌سازی شبکه ریلی به ویژه مسیر بافق-بندرعباس را دنبال می‌کنیم و با راه‌آهن روسیه مذاکراتی برای همکاری‌ برای برقی‌سازی مسیر بافق- بندر عباس و در ادامه آن در سه مسیر دیگر انجام داده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره اینکه چرا در طول دولت سیزدهم تعداد لوکوموتیوهای آماده به کار در ناوگان کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: تعمیرات و تامین قطعات موتوری یک لوکوموتیو یک سال زمان‌ می‌برد در حالیکه ساخت یک واگن باری بین ٣ تا ۶ ماه و واگن باری بین ۶ ماه تا یکسال زمان می‌برد. بنابراین به دلیل زمان بر بودن تعمیرات لوکوموتیوها، این اتفاق افتاد .

صالحی ادامه داد: باید توجه داشت که از ١۵٠ لوکوموتیو زیمنس موجود در ناوگان تنها ١٧ لوکوموتیو کار می‌کند و نکته این است که از ٢۵٠ مدل از این لوکوموتیو که در دنیا ساخته شده ١۵٠ دستگاه وارد ایران شده بنابراین تامین قطعات این مدل از لوکوموتیو ها سخت است و ضمنا یک سوم این لوکوموتیوها هم قطعه‌خواری شده‌اند.

مدیرعامل همچنین درباره محدودیت فروش بلیت قطار ترکیبی کربلا گفت: در ایام زیارت اربعین اساسا قطارهای کشور عراق به این صورت نیست که بلیت فروشی کنند بنابراین امکان اینکه در این ایام مشخص برای جابجایی زائران قطار را در اختیار قرار دهند، وجود ندارد و با توجه با توجه به این‌که شرایط کشور عراق، برای بازه زمانی ١٠ تا ٢٠ صفر یعنی٢۵ مرداد تا ۴ شهریور بلیت قطار تهران-کربلا فروخته نمی‌شود.

وی همچنین درباره قیمت این بلیت گفت: قیمت بلیت قطار تهران-خرمشهر برای ایام اربعین کمتر از  ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز