خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

نوکر مردم هستیم اما با قیمت دستوری بلیت نمی‌توان ایرلاین‌داری کرد

نوکر مردم هستیم اما با قیمت دستوری بلیت نمی‌توان ایرلاین‌داری کرد
کد خبر : ۱۵۰۲۹۱۸

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در ٣٣ ماه گذشته، ١٠٠ فروند هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شد که از این تعداد ۵۵ فروند در چرخه علمیات قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد محمدی‌بخش در نشست خبری امروز با بیان اینکه حوزه هوایی به دلیل اینکه در لبه فناوری قرار دارد، مردم‌پایه است و مشمول تحریم‌ها می‌شود بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: یکی از مولفه‌های توسعه کشورها، توسعه حمل و نقل است و تا کنون غربی‌ها هر آنچه که از تحریم‌ها بلد بودند را علیه صنعت هوانوردی ایران اعمال کردند و بسیاری از این تحریم‌ها با روح ایمنی متضاد بودند و در این مدت تحریم‌های ظالمانه علیه حوزه هوایی ایران را انجام دادند.  

وی ادامه داد: در حوزه هوایی دو مقوله ایمنی و امنیت را به طور جدی دنبال کردیم و همواره باید در این باره به ایکائو پاسخ‌گو باشیم و درباره این دو مقوله بسیار سختگیرانه عمل کردیم.

رییس سازمان هواپیمایی با اشاره به ورود ناوگان جدید در ٣٣ ماه گذشته گفت: در این مدت ١٠٠ فروند هواپیما و هلیکوپتر در این مدت وارد کشور شد که از این تعداد ۵۵ فروند در چرخه علمیات قرار گرفته است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در حال حاضر ٢٧٠ فروند هواپیمایی فوق سبک و هلیکوپتر در ناوگان هوایی کشور در حال فعالیت هستند.

محمدی‌بخش با بیان اینکه امروز ناوگان هوایی ٢٨ کشور خارجی به ایران پرواز دارند، گفت: هواپیماهای کشورمان امروز به ۵ قاره دنیا علمیات پروازی انجام می‌دهند، امروز نه تنها هیچ بالگرد ایرانی برای تعمیر به خارج از کشور اعزام نمی‌شود بلکه پذیرای بالگرد کشورهای دیگر برای تعمیر هستیم و بیش از دو هزار نوع قطعه در ایران با تیراژ بالای ٣٠٠ هزار قطعه تعمیر می‌کنیم و می‌سازیم این در شرایطی است که در جریان تحریم‌ها حتی نشریات هواپیما را به ایران نمی‌دادند.

وی تاکید تاثیرات موضوع هواپیمایی اوکراینی جزو تهدیدات صنعت هوانوردی ایران بود و نهادهای بین‌المللی اشکالی که می‌گرفتند این بود که بخش نظامی و غیر نظامی صنعت هوانوردی با هم هماهنگی ندارند از این رو از نمایندگان ایکائو دعوت شد تا ذهنیت منفی که علیه ایران وجود داشت، بازنگری شود و مجوزهای پروازی پس از آن افزایش یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: طبق قانون شورای عالی هواپیمایی باید قیمت‌گذار باشد و سالیان سال همین روال ادامه داشت اما در قانون برنامه پنجم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مصوب شد و تا سال ٩٩ این روند ادامه داشت اما در سال ٩٩ به دلیل کرونا سقف قیمتی تعیین شد. چند بار افزایش قیمت مصوب اعمال شد و در اردیبهشت ماه سال ١۴٠٢ به نرخ بلیت ٢٩ درصد اضافه شد. ورود ستاد تنظیم بازار به قیمت گذاری محل اختلاف بود و نظر صریح سازمان قیمت‌گذاری از طریق شورای عالی هواپیمایی است.

وی ادامه داد: رای دیوان مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت ابلاغ شد و ما باید از قانون تبعیت کنیم، آیین نامه‌‌ای برای نظارت داریم که لغو نشده است و آن را ابلاغ کردیم و قیمت‌هایی که در جلسه شورای عالی مطرح شد و برای اینکه بازار رها نشود ابلاغ کردیم هر ایرلاینی نرخ‌های بلیت پروازهای خود را در سایت‌ها بارگذاری کنند و همچنان برگشت قیمت‌گذاری به شورای عالی هواپیمایی را دنبال می‌کنیم.

محمدی‌بخش تاکید کرد: بارها اعلام کردیم که با توجه به شرایط به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز داریم و بدون تعارف امروز در سبد خانوار جایی برای بلیت هواپیما باز شده‌ است و آمارهای جابه‌جایی مسافران این موضوع را تایید می‌کند، در هفته برای امارات و ترکیه پروازها به بیش از ٣٠٠ پرواز می‌رسد و پروازها افزایش پیدا کردند اما نیاز بیشتر از عرضه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تغییر سوخت هواپیما گفت: قیمت الان بلیت هواپیما براساس نرخ سوخت ۶٠٠ تومانی است و اعداد جدید پیشنهاد شده‌است. نوکر مردم هستیم اما با قیمت دستوری امکان ایرلان‌داری وجود ندارد البته بازار را رها نمی‌کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز