خبرگزاری کار ایران

صادرات نفت ۳ برابر شد/ ۸۰۰ تحریم جدید در ۳ سال

صادرات نفت ۳ برابر شد/ ۸۰۰ تحریم جدید در ۳ سال
کد خبر : ۱۵۰۰۴۰۹

وزیر نفت درباره آمار، تخفیف‌ها و مقاصد فروش نفت گفت: ما در جنگ اقتصادی و تحریم‌های تحمیلی هستیم و در این دولت این تحریم‌ها تشدید شده به طوری که بیش از ۸۰۰ تحریم جدید در این ۳ سال اعمال شده اما هم افزایش تولید ۶۰ درصدی و هم صادرات ۳ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جواد اوجی در حاشیه مراسم رونمایی از بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی اظهار داشت: وزارت نفت در دو محور اساسی برای رفع ناترازی انرژی کار کرده که از جمله آنها اینکه برای افزایش تولید نفت، گاز، فرآورده و پتروشیمی سرمایه گذاری صورت گرفت تا با افزایش تولید ناترازی را کاهش دهیم و دیگر اقدمات بهینه سازی و کاهش شدت مصرف انرژی بوده است. خوشبختانه در دولت رئیسی نزدیک ۱۵۵ پروژه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به بهره برداری رسیده که هم افزایش تولید و هم بهینه سازی مصرف انرژی رخ داده است.

وی افزود: به هر سرمایه گذاری در حمل و نقل نیروگاهی و صنایع و مجتمع های تجاری و خانگی سرمایه گذاری انجام دهد و موجب صرفه جویی و کاهش مصرف گاز شود گواهی صرفه جویی گاز داده می شود. بعبارت دیگر هرکسی در این حوزه سرمایه گذاری کند که مصرف انرژی کاهش یابد صاحب این گواهی می شود.

وزیر نفت گفت: در کل ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز در بازار بورس انرژی به فروش می رود و سرمایه گذاری که در این حوزه سرمایه گذاری کند هم بازگشت سرمایه صورت می گیرد و هم در اقتصاد تولید نقش بسزای دارد.

وی با اشاره به صرفه جویی گاز در سال ۱۴۰۲ بخصوص در بخش خانگی گفت: ما ۲۵ میلیون مشترک داریم که از این تعداد مشترکانی که نسبت به سال قبل کاهش مصرف گاز داشته اند، می توانند مشمول ۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی به صورت نقد و یا کالا و یا در قالب قبض بستانکاری شوند که این اقدام مشارکت مردمی در بحث پروژه های بهینه سازی و کاهش مصرف تلقی می شود.

اوجی تصریح کرد: ما برای ۴ میلیون بخاری کم بازده که مصرف بالای سوخت دارند نیز برنامه داریم، که در این رابطه اسنادی به امضا رسید یک میلیون بخاری کم بازده تبدیل به بخاری با راندمان بالا تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در بحث گواهی صرفه جویی گاز پیش بینی و برنامه ریزی ما این است که تا ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال اجرایی شود، گفت: برای اولین بار بعد از انقلاب این گواهی صرفه جویی گاز در بورس انرژی امروز به صورت رسما عرضه شد.

وزیر نفت درباره آمار و تخفیف‌ها و مقاصد فروش نفت تصریح کرد: ما در جنگ اقتصادی و تحریم های تحمیلی هستیم و در این دولت این تحریم ها تشدید شده به طوری که بیش از ۸۰۰ تحریم جدید در این ۳ سال اعمال شده است اما هم افزایش تولید ۶۰ درصدی و هم صادرات ۳ برابر شده است.

وی بیان داشت: تولید نفت در شروع دولت از  ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه امروز به ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است، صادرات هم از ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال گذشته رسیده است.

اوجی گفت: رشد گروه نفت و گاز در سال ۹۸ منفی ۳۵ درصد بوده و در سال ۱۴۰۲ این رشد به مثبت ۲۰ درصد رسیده است که به معنی افزایش تولید نفت و گاز و سرمایه گذاری در این بخش ها بوده است.

وی ادامه داد: تولید گاز مایع از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال به ۶.۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ما به بیش از ۱۷ کشور صادرات داریم و فروش نفت خام به اروپا هم رقم خورده است، گفت: هر دولتی در امریکا بر سر کار بیاید نخواهد توانست صادرات نفت ما را متوقف کند.

وی تاکید کرد: آمارها و ارقامی که در مورد تخفیفها اعلام می شود غلط است و میزان تخفیفها از انگشتان یک دست کمتر است.

اوجی درباره مقاصد صادرات اظهار داشت: هیچ فرمانده جنگی اطلاعات محرمانه را رو نمی کند، ما در جنگ اقتصادی هستیم، حتی در دولت قبل هم همه اطلاعات محرمانه بوده است.

وی گفت: اعداد ۸۷ میلیون بشکه میعانات روی آب و ۳۰ میلیون بشکه نفت سنگین و وضعیت فروش شروع دولت و امروز مشخص است.

وزیر نفت در ادامه گفت: ایران و روسیه صاحب ۶۰ درصد ذخایر گازی دنیا هستند، ما با ۳۴ تریلیون متر مکعب گاز رتبه دوم ذخایر گازی را داریم، اتفاق خوبی که با دیپلماسی انرژی رقم خورد اینکه بعد از ۱.۵ سال مذاکره هفته پیش شاهد بودیم که بین شرکت ملی گاز و گازپروم روسیه سند توافق انتقال گاز روسیه به ایران رقم خورد که انقلابی در حوزه صنعت و اقتصاد بوده است و پایداری گاز و امنیت انرژی کشورهای منطقه تامین می شود.

وی تصریح کرد: همانگونه که پوتین عنوان کرده ایران کشوری با ثبات و با توجه به ذخایر گاز و زیرساختهایی که داریم این توانایی و ظرفیت وجود دارد که هر میزان که روسیه بخواهد گاز را انتقال دهد که امنیت انرژی کشورهای همسایه را تامین کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز