خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت در پاسخ به ایلنا:

اگر صنعتی در تامین ارز مشکل دارد به من مراجعه کند/​ از نظر تامین برق در شرایط خاصی قرار گرفتیم

اگر صنعتی در تامین ارز مشکل دارد به من مراجعه کند/​ از نظر تامین برق در شرایط خاصی قرار گرفتیم
کد خبر : ۱۴۹۹۷۱۵

وزیر صمت در حاشیه مراسم روز ملی صنعت و معدن گفت: از صنایع خواسته شده که برنامه خود را ارائه کنند تا به آنها ارز داده شود البته نه اینکه برنامه دهند ارز بگیرند بلکه برنامه دهند تا بدانیم ارز را برای چه کاری می‌خواهند. با این حال در سال ۱۴۰۳ بیشتر از سال ۱۴۰۲ به صنایع ارز داده شده و اگر کسی مشکلی دارد به من مراجعه کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علی آبادی وزیر صمت، امروز در حاشیه مراسم روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره مشکلات برآمده از کندی تخصیص ارز به صنایع گفت: وقتی در تخصیص ارز محدودیت وجود داشته باشد اختصاص ارز را براساس یک برنامه پیش می‌بریم و در همین راستا از صنایع خواسته شده که برنامه خود را ارائه کنند تا به آنها ارز داده شود نه اینکه برنامه دهند ارز بگیرند بلکه برنامه دهند تا بدانیم ارز را برای چه کاری می‌خواهند، این امر در ابتدا تاخیراتی در تخصیص ارز ایجاد کرد اما با تهمیداتی که ایجاد شده وضعیت بهتر شده وضعیت بهتر می‌شود. 

وی افزود: در سال ۱۴۰۳ بیشتر از سال ۱۴۰۲ به صنایع ارز داده شده است و اینها مواردی است که به دلیل تغییر ریل دولت اتفاق افتاده و حل خواهد شد و هدف از آن مدیریت محدودیت ارزی است؛ من فکر می کنم مشکلی وجود ندارد و اگر کسی مشکلی دارد به من مراجعه کند. 

علی‌آبادی در پاسخ به سوال رسانه‌ای دیگر درباره مشکلات صادراتی صنعت فولاد گفت: ابرچالش کشور تنوع نرخ ارز است و تا زمانی که این تنوع وجود دارد محدودیت در صادرات و واردات و رفع تعهدات ارزی برقرار است، امیدوارم بتوانیم نظام تک نرخی را در ارز برقرار کنیم؛ فولادی‌ها هم اگر کالای رقابتی تولید کنند می‌توانند محصول خود را در بازار جهانی بفروشند و نیازهای ارزی خود را از این محل تامین کنند. 

وی تصریح کرد: نباید تنها به رانت تکیه کرد و از فرصت‌هایی بهره برد که به طور معمول در جهان در اختیار صنایع نیست، از سوی دیگر دولت در حوزه تامین انرژی و حقوق و دستمزد تسهیلاتی برای صنایع قائل شده ضمن اینکه صنایع باید خود را با شرایط بین المللی وفق دهند در غیر این صورت رقابت در بازار جهانی برای آنها سخت می‌شود. 

وزیر صمت درباره تولید و واردات خودروهای اقتصادی توضیح داد: در تلاش هستیم در بخش خودرو نظام رقابت را ارتقا دهیم تا خودروهای ارزان‌قیمت (اقتصادی) باکیفیت به دست مردم برسند، پیش از این ارز به واردات خودروهایی اختصاص می‌یافت که قیمت آنها بیش از ۱۲ هزار دلار بود اما در تلاش هستیم این قیمت را پایین‌تر بیاوریم البته رقابت یکی از ابزارهاست و باید وعده‌های تولید را منطقی‌تر کنیم و امکانات بیشتری برای تولید فراهم کنیم به شرطی که خودروسازان هم از فرصت‌ها استفاده کنند. 

وی درباره آخرین وضعیت واردات خودروهای جانبازان گفت: آیین نامه واردات خودروهای جانبازان ابلاغ شده و برای آن تامین ارز شده و برای جانبازان بالای ۷۰درصد کار در دست انجام است.  

علی‌آبادی در اظهار نظر درباره کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف اظهار کرد: چیزی به بنام کارت یک بار مصرف نمی‌شناسم و این سوء‌ استفاده از کارت بازرگانی است و اجاره و استفاده از آن توسط شخصی غیر از صاحب کارت خطاست و باید با آن مقابله شود. 

وی درباره برنامه وزارت صمت برای تامین برق صنایع در تابستان گفت: از نظر تامین برق در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم و تصمیم گرفته شده مردم در اولویت مصرف برق باشند اما اگر من تصمیم‌گیرنده بودم حتما صنایع را در اولویت قرار می‌دادم و فکر می‌کنم کشور در نهایت به این تصمیم خواهد رسید. 

وزیر صمت افزود: برنامه وزارت صمت برای حل مشکل تامین برق خوداتکا کردن برق صنایع است و بیش از نیمی از نیروگاه‌هایی که در سال گذشته وارد مدار شدند نیروگاه‌هایی است که صنایع برای آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در تلاشیم ایمیدرو و ایدرو را در این زمینه فعال‌تر کنیم و حتی در تلاشیم صنعت برق را به اندازه‌ای اقتصادی کنیم که عده‌ای در این صنعت برق بفروشند و همچنین ایجاد شهرک‌های انرژی را با تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار می‌دهیم در دستور کار داریم.  

علی‌آبادی همچنین از مشکلات صنایع در نگاه کلی گفت و توضیح داد: مشکلاتی که در صنعت وجود دارد مربوط به یک دوره خاص نیست و در هر دوره مشکلات خود را دارد و به دنبال آن انتظارات مقتضی وجود دارد. 

وی افزود: صنایع ما اغلب صادرات‌محور نیستند و وابسته به این هستند که به آنها کمک شود البته این به این معنا نیست که صنایع نباید درخواستی از دولت داشته باشند؛ دولت سیزدهم به حل مشکلات صنعت اهتمام ورزید و من دست‌کم از دوره‌ای که خودم وزیر بودم می‌توانم دفاع بکنم و بگویم که همت کردیم تا مشکلات صنعت را بشناسیم و اولویت‌بندی کنیم به اولویت‌ها بپردازیم و آنها را حل کنیم. 

وزیر صمت خاطرنشان کرد: زمانی که من وارد دولت شدم کل ارز تخصیصی به صنعت ۲۹.۵ میلیارد دلار بود در حالی که ما این رقم را به ۳۴ میلیارد دلار افزایش دادیم و البته مشکلاتی هم بوده که باید دنبال شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز