خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تاثیر تعیین تکلیف شرکت ملی حفاری در روند افزایش تولید نفت و گاز/ جلوگیری از شرطی شدن تولید نفت

تاثیر تعیین تکلیف شرکت ملی حفاری در روند افزایش تولید نفت و گاز/ جلوگیری از شرطی شدن تولید نفت
کد خبر : ۱۴۹۶۷۵۵

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: خبر بازگشت شرکت ملی حفاری به پیکره وزارت نفت، موجب امیدواری خانواده بزرگ صنعت نفت و افزایش دوچندان انگیزه مجموعه تلاشگر ملی حفاری برای خدمت شد و این اتفاق تاثیر مثبتی در روند افزایش تولید نفت و گاز خواهد داشت.

علیرضا دانشی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا،  اظهار داشت: در سال ۱۳۸۷، پس از ابلاغ اصل ۴۴، مقرر شد بخشی از شرکت‌های دولتی خصوصی سازی شوند. در این میان، بعضی از شرکت‌های مهم و تاثیرگذار در تولید و زنجیره ارزش صنعت نفت و در راس آنها شرکت ملی حفاری نیز در گردونه واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت بی‌آنکه برنامه‌ای مدون و مشخص برای تداوم فعالیت آنها در ساختار جدید ارائه و یا اینکه تدبیری برای جبران خلاء ناشی از این انتقال اندیشیده شده باشد.

وی ادامه داد: در راس این شرکت‌ها، شرکت ملی حفاری بود؛ شرکتی که به درخواست نخبگان صنعت و دستور حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد. این تصمیم مهم تاریخی در شرایطی رخ داد که شرکت‌های خارجی کشور را ترک کرده بودند و اساسا بخش راهبردی حفاری متوقف و معطل مانده بود.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه ورود شرکت ملی حفاری با توان ایرانی به عرصه‌ فعالیت های صنعت نفت، یکی از اتفاقات و دستاوردهای بسیار مهم صنعت نفت بود که به استمرار راهبری و انجام فعالیت‌های گسترده حفاری، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی منجر شد، گفت: برای آنکه ارزش و جایگاه شرکت ملی حفاری به درستی شناخته بشود، باید به تاثیر فعالیت‌های این شرکت در دهه‌های اخیر و در جریان تحریم‌های ظالمانه نیز توجه ویژه داشت.

وی بیان داشت: به هر روی، تاثیرات منفی مصوبه واگذاری، در ۱۶ سال گذشته، باعث کندی در اتخاد تصمیمات راهبردی مرتبط با توسعه و بروز خلل در روند رو به رشد این شرکت مهم و اثرگذار در صنعت نفت شد، که انشاءالله با اتخاذ تصمیم عقلایی اخیر این شرکت موفق به جبران مافات، روزآمدی و حرکت در مسیر حرفه‌ای منطبق با چارچوب های بنگاه‌داری اقتصادی را پیگیری خواهد کرد.

دانشی تصریح کرد:‌ امروز شرکت‌های مطرح حفاری، تنها به عملیات حفاری چاه بسنده نمی‌کنند؛ بلکه سرویس‌ها و خدمات متعددی را در رابطه با فعال سازی چاه‌ها صورت می‌دهند که از آن جمله می‌توان به فعالیت‌های مرتبط با افزایش برداشت IOR اشاره کرد. مبحثی که به دلیل شرایط خاص و طول عمر مخازن مناطق نفتخیز جنوب، از نیازهای اساسی صنعت نفت کشورمان به شمار می‌آید.

وی افزود:‌ شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین دریافت کننده خدمات حفاری در کشور، برای تداوم تولید پایدار نفت از مخازن خود، افزون بر خدمات حفاری توسعه‌ای و تعمیری و ترمیمی، نیازمند استفاده از آخرین فناوری‌های مرتبط با افزایش و بهبود برداشت و استخراج نفت از مخازن است و ضرورت حضور فعال شرکت ملی حفاری ایران به عنوان بخش دولتی از حیث جلوگیری از شرطی شدن تولید نفت کشور و کاهش ریسک در بخش حاکمیتی تولید ضروری است.

وی تصریح کرد: یقینا یک بخش خصوصی فعال، روزآمد و فعال در عرصه‌‌های داخلی و بین‌المللی زمانی شکل می گیرد که بخش دولتی کارآمد، الهام بخش و تسهیل‌گر امکان پیشرفت و رقابت سالم را در شرایطی برابر فراهم کند. در این راستا ایجاد کنسرسیومی ویژه صنعت حفاری برای حضور جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین اللملی ضروری است.

دانشی گفت: شرکت ملی حفاری را در لیست واگذاری قرار داده بودند که کار صحیحی نبود به دلیل اینکه غالب فعالیت های زنجیره‌ی تولید و توسعه‌ در شرکت ملی مناطق نفتخیز وابسته به فعالیت های شرکت ملی حفاری و شرکت های حفاری کشور است. در ابتدای دولت سیزدهم مناطق نفت خیز جنوب با امضای توافق نامه‌ای با شرکت ملی حفاری، در راستای رفع مشکلات به وجود آمده، تمام قد در کنار آن شرکت ایستاد. بخشی مهمی از توفیقات ایجاد شده در دو سال اخیر رهین این توافقات بوده است.

وی تاکید کرد: امیدوارم این تصمیم مدبرانه، کمک کند که کاستی‌های ناشی از عدم تعیین تکلیف شرکت ملی حفاری، مرتفع و توجه به توسعه و ارتقای کمی و کیفی این شرکت با شتابی دوچندان پیگیری شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز