نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور در گفتوگو با ایلنا:
هیچ کامیون اسقاطی از ناوگان خارج نشد/ فروش گواهیهای جعلی اسقاط
نایب رییس کانون انجمن صنفی کامیونداران با بیان اینکه در شرایطی که هیچ کامیون اسقاطی از ناوگان خارج نمیشود، ورود کامیونهای جدید و نوسازی هیچ دردی را دوا نمیکند، گفت: همان کامیونهایی که گواهی اسقاط آنها به صورت جعلی فروخته شد در حال حاضر در بنادر بارگیری میکنند.
سید جلال موسوی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره نوسازی ناوگان باری و ورود 27 هزار کامیون کمتر از 5 سال کارکرده به کشور اظهار داشت: در شرایطی که هیچ کامیون اسقاطی از ناوگان خارج نمیشود، ورود کامیونهای جدید و نوسازی هیچ دردی را دوا نمیکند و این مدل نوسازی هنر نیست.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 60 هزار کامیون مازاد در ناوگان وجود دارد و در کنار آن شاهد حجم قابل توجهی از ناوگان فرسوده هستیم، گفت: در مقطعی 20 هزار دستگاه کامیون وارد کشور شد و قرار بر این بود که واردات کامیون منوط بر اسقاط یک کامیون دیگر باشد اما در همین حوزه هم شاهد زد و بندهایی بودیم بطوریکه یک گواهی اسقاط چند بار به فروش رسید و همین باعث شد که این شرط را بردارند.
نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران ادامه داد: هدف از نوسازی این بود که باید ترافیک را سبک کنیم چراکه میزان بار به اندازه تعداد ناوگان نیست و مدت انتظار نوبت بار طولانی شده است. یکی از دلایل بروز این شرایط هم این بود که ماشینهای اسقاط از ترافیک خارج نشدند و همان کامیونهایی که گواهی اسقاط آنها به صورت جعلی فروخته شد در حال حاضر در بنادر بارگیری میکنند.
موسوی تاکید کرد: اساسا هدف از نوسازی این بود که با صرفه جویی در مصرف سوخت هوای پاک داشته باشیم چراکه میزان مصرف سوخت ناوگان اسقاط بسیار زیاد است و میزان مصرف ناوگان با متوسط عمر با اسقاط تفاوت فاحشی دارند. اما اتفاقی که افتاده این است که به جای گواهی اسقاط، پول آن را دریافت میکنند. واقعیت این است که کیسه دولت خالی شده و اخذ پول به جای اسقاط محلی برای تامین درآمدها شده است.
وی افزود: باید توجه داشت به غیر از ناوگان فرسوده با بیش از 60 هزار ناوگان مازاد مواجه هستیم، وقتی کامیون اسقاطی از ناوگان خارج نمیشود، وارد کردن کامیون جدید هنر نیست و تنها ترافیک باری را بالا میبرد و تعادل بین توزیع بار و ناوگان را بیشتر از این وضعیت موجود، بهم میریزد و تبعات زیادی دارد.
نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران با اشاره به ورود ناوگان بیکیفیت در دهه 80 اظهار داشت: ابتدای دهه 80 وقتی که ایران با سایر کشورها برای راهاندازی کریدور شمال – جنوب به توافق رسید، بلافاصله 16 هزار کامیون وارد ناوگان شد که حداقل کیفیت را هم نداشتند بطوری که پلیس راهور اعلام ممنوعیت این ناوگان را داد.
موسوی گفت: واردات این ناوگان با کیفیت حداقلی با اعتراض رانندگان هم همراه بود چراکه کامیونهایی که در سالهای جنگ جهانی ساخته شده بودند امکان تردد داشتند اما کامیونهای هوو متوقف شدند. در آن سالها بعد از توافق کریدور شمال- جنوب از هول حلیم به دیگ افتادند و به سرعت 16 هزار کامیون بیکیفیت وارد کشور کردند و گمان میکردند که تمام بار منطقه به کریدور شمال – جنوب در مسیر ایران سرازیر میشود. در نهایت دیدیم که باری هم وارد این مسیر نشد و الان هم این ناوگان بی کیفیت همچنان در ناوگان مانده است و هنوز هم کامیونهای دوران جنگ جهانی کیفیت بسیار بالاتری نسبت به هووهای قدیمی دارند.