آقامحمدی:
فرصت همکاری اسپانیا-سایپا برای ساخت قطار سریعالسیر را از دست دادیم
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: در مقطعی برای راه اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری در ساخت قطار سریعالسیر داشته باشیم اما در آن زمان راهآهن اعلام کرد که زیر ساخت قطارهای سریعالسیر را ندارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی آقامحمدی در همایش اقتصاد دریامحور با بیان اینکه ایران یک کشور منطقهای است و همه لوازم برای توسعه در برنامه چشم انداز تعریف و دیده شده است، اظهار داشت: بخشی از این برنامه و سیاستها سامان یافته اما از بخشی از آن عقب ماندیم که این عقب ماندگیها در حوزه اقتصاد است.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در اقتصاد، موضوع اقتصاد دریامحور است و در همه دنیا کشورهای بزرگ و صاحب تولید در کنار دریا تشکیل شده و جوار دریا واقع شده است. اخیرا در نمایشگاه دهم بهمن ماه که با حضور رهبری برگزار شد به اهمیت توسعه دریا محور تاکید شد.
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: برای ارتباط با دریای مدیترانه از طریق عراق، لبنان و سوریه ورود کنیم که این کشورها از همسایگان استراتژیک ما هستند و دسترس قرار دادن امکانات ایران برای کل منطقه است. همچنین برای رسیدن به دریای سیاه به ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان نیاز داریم. از عمان و یمن هم به دریای عمان میرسیم از این رو این ارتباط کلیدی و استراتژیک است.
آقامحمدی تاکید کرد: وقتی درباره ارتباط با هند، روسیه و سایر کشورها صحبت میکنیم، توسعه منطقه اجتناب ناپذیر است و اگر توسعه نباشد منطقه ناامن میشود و غرب هم به همین دلیل به دنبال کشیده شدن تنش در منطقه است.
وی گفت: همکاریهای ایران و قطر در درباره گاز مشخص است از این رو روابط بین ایران و قطر حایز اهمیت است و باید از تنش دور باشد.
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه وقتی از اقتصاد دریامحور حرف میزنیم از یک نقشه کلان و بزرگ میگوییم، ادامه داد: اگر توسعه دریامحور به اجرا نرسد، سایر برنامههای توسعه به اجرا نمیرسد و اقتصاد دریا محور لازمه رشد و توسعه منطقه است.
آقامحمدی با بیان اینکه برای اجرای اقتصاد دریامحور نیاز به زیرساختهای انواع شقوق حمل و نقل داریم و نمیتوان با این سرعت قطار تقاضاهای ایجاد شده را پاسخ داد، گفت: در مقطعی برای راه اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری در ساخت قطار سریعالسیر داشته باشیم اما در آن زمان راهآهن اعلام کرد که زیر ساخت قطارهای سریعالسیر را ندارد.
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه امروز در مسیر دمام-جده قطار پرسرعت ایجاد شده، ادامه داد: باید برای هر تقاضا عرضه مناسبی داشته باشیم و اگر نیاز به قطار پرسرعت باشد باید زیرساخت آن فراهم شود. نمیتوان در کشورمان کشتی سازی داشته باشیم اما ورق و رنگ مناسب به آن را در کشورمان نداشته باشیم و حتما باید صنایع مرتبط با آن را در کشور داشته باشیم.
وی با بیان اینکه برای تحقق توسعه دریامحور باید بین ایران و کشورهای همسایه همکاریهای منطقهای شکل بگیرد، اظهار داشت: باید اقدامات علمی به صورت مشخص انجام شود نه توسط کسانی که مقاله مینویسند البته که تهیه موضوعات پروژهی و مطالعاتی مهم است اما باید این مطالعات به اجرا برسند و نیاز به سیاستگذاریهای یکپارچه دریایی و تقسیم کار ملی و چابک سازی و در نهایت به یک شبکه با محوریت بخش خصوصی نیاز داریم.
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه باید دولت بر این اقدامات نظارت کند و واگذاری مدیریت باید انجام بگیرد، ادامه داد: برنامهریزیها باید دقیق و با جزییات باشد و نظارت بر اقدامات باید مبتنی بر اصول انجام شود و این امور برای احراز جایگاه شایسته در جهان و رسیدن به رتبه اول منطقه باید انجام شود.
وی گفت: در منطقه کشورهای حاضر اقداماتی انجام دادهاند که ما به دنبال حذف آنها نیستیم بلکه باید کارهایی که آنها انجام دادهاند را ببینیم و مکمل آنها باشیم و نیاز به همکاریهای کارآمد با کشورهای همسایه داریم.
آقامحمدی قطبهای دریایی پیشران توسعه اقتصادی هستند، ادامه داد:اقتصاد دریامحور باید دو برابر نرخ رشد اقتصادی رشد داشته باشد و باید سالانه به رشد اقتصادی ١۶ درصد در اقتصاد دریامحور برسیم. وقتی درباره اقتصاد دریا محور حرف میزنیم درباره نقشههای بزرگ صحبت میکنیم که شامل تسهیل و توسعه سرمایهگذاری، مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی ، توسعه نرمافزاری و سختافزاری و مسائل حقوقی و امنیتی میشود و باید بستر این موضوعات را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه در مباحث مرتبط با ابلاغ سیاستهای دریامحور با عقب ماندگی مواجه هستیم، گفت: باید در این حوزه سرعت کار افزایش پیدا کند.
آقامحمدی تاکید کرد: در حوزه اقتصاد دریا محور به طور قطع محیط زیست روشهای خود را تغییر دهد چراکه نمیتواند درباره تمام مسائل «نه» بگوید و کار توسعه کشور را عقب بیندازد.
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزههای دریایی تاکید کرد: چند روز گذشته در استان هرمزگان حضور داشتم و شاهد کاهش دانشجوهای دانشگاه دریایی بودیم و اصلا در این دانشگاه رشتههای مرتبط با توسعه دریامحور وجود نداشت در حالی که نیاز به نیروی انسانی کارآمد، علمی، جوان و تازه نفس داریم. از این رو دانشگاههای معتبر باید پردیسهای خود را در این مناطق متمرکز کنند.
وی با بیان اینکه با کشورهای همسایه باید تقسیم کار داشته باشیم، گفت: هر چقدر هم که درباره هند و بندر چابهار صحبت کنیم اما تا زمانی که اقدامات چهارچوب دار مشخص نشود، اتفاقی در این حوزه رخ نمیدهد و با پاکستان هم درباره گوادر باید تقسیم کار داشته باشیم.
آقامحمدی محمدی درباره اهمیت بیمه کشتیهای تجاری تاکید کرد: امروز در بیمه مرکزی میلیاردها دلار پول وجود دارد که فقط برای حفاظت از بیمهها نگهداری میشود اما باید. از این ظرفیت برای بیمه کشتیها استفاده شود کما اینکه در سال ٨٨ بیمه مرکزی یک میلیارد دلار صرف بیمه کشتیها کرد و کشتیرانی به راه افتاد بدون اینکه دلاری از این بیمه خرج شود.
وی با اشاره به ظرفیت تولید داروهای گیاهی در استان هرمزگان گفت: امروز دانش تولید انواع دارو به سمت گیاهان دارویی است و نه تولیدات شیمیایی و این ظرفیت در استان هرمزگان وجود دارد که از جلبکهای این منطقه برای تولید انواع دارو استفاده کرد.
آقامحمدی با بیان اینکه با کمک بانکها و صندوق توسعه ملی و یا ایجاد بانک توسعه دریایی باید در این حوزه تامین مالی انجام شود، اظهار داشت: میتوان پروژههای اقتصاد دریامحور را با نرخ رشد ١۶ درصد در مدت ١٠ سال جلو برد و برای تحقق آن نیاز به برقراری روابط مستحکم با کشورهای همسایه داریم.