رییس سازمان بنادر :
تغییر مسیر دریایی شرکتهای بزرگ از باب المندب به جنوب آفریقا
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروز بنادر ایران آماده پذیرش کشتیها با ظرفیت ١٨ هزار تی ایی یو هستند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیاکبر صفایی در همایش اقتصاد دریامحور ایران با بیان اینکه سالانه ١۴٠ هزار کشتی در بنادر ایران تردد دارند، اظهار داشت: ناوگان دریایی ایران در بین ٢٠ کشور کشتیرانی بزرگ قرار دارد و بین ١٠ کشور برتر در این حوزه است .
وی ادامه داد: در ١٠ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجارت دریابرد ایران تا ٨ درصد رشد داشت و با رشد ٩ درصدی حمل و نقل کانتینری مواجه بودیم و امروز بنادر ایران آماده پذیرش کشتیها با ظرفیت ١٨ هزار تی ایی یو هستند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد حمل و نقل مسافر دریایی گفت: در چند روز تعطیلات ٢٢ بهمن ماه ۴۵٠ هزار نفر بین بنادر مسافری استان هرمزگان تردد داشتند که این عدد در ایام نوروز به میلیونها نفر خواهد رسید از این رو زیرساختهای بنادر هرمزگان را آماده افزایش پذیرش گردشگران دریایی کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ٨٠ هزار کشتی در جهان حمل و نقل یک میلیارد تن کالا را انجام میدهند، اظهار داشت: تردد دریایی حمل و نقل ارزان، ایمن، قابل اعتماد است که باعث شده که تجار در دنیا از این شیوه حمل و نقل کالا استفاده کنند.
صفایی با اشاره به بازارهای حمل و نقل دریایی گفت: حمل و نقل دریایی وضعیت متفاوتی دارد در حالی که نرخ کرایه ناوگان نفتی افزایش یافته نرخ کرایه کانتینری کاهش یافته که البته این تفاوتها به اتفاق بابالمندب برمیگردد. این وضعیت بابالمندب باعث شده که این ظرفیت پاسخگویی عرضه نباشد و فاصله بین قیمتها ایجاد شده باشد.
وی درباره افزایش سفارشات ساخت کشتی تاکید کرد: بازار کشتیسازی گرم شده و بعضا تا ٢٠٢٨ تقاضای پذیرش سفارش ساخت کشتی را تکمیل کردهاند و تمام یاردها اشغال شدهاست. هنوز کاهش کرایهها اثر خود را بر روی قیمت ساخت کشتی نگذاشته و قیمت کشتی بالا است.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تجربه نشان داده که مسائل سیاسی بر روی قیمت کرایه کشتی بسیار موثری است و اتفاقاتی در بابالمندب رخ داده باعث کشتیرانیهای بزرگ از جمله مرسک مسیر تردد خود را تغییر دهند و به سمت مسیر جنوب و آفریقا رفتهاند و همین باعث تغییر کرایهها شد.
همچنین در ادامه این همایش مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش معرفی راهکارهای توسعه واقعی و هم افزایی و اجرایی کردن منافع کریدور شمال-جنوب است، اظهارداشت: بعد از ٢٢ سال هنوز نتوانستیم تسهیلات لازم برای کشورهای ذینفع در این کریدور را تامین کنیم.
وی ادامه داد: بررسیهای میدانی انجام شده تا عوامل ایستایی برای عدم استفاده از این کریدور ارزیابی و شناسایی شود و اقدامات کارشناسی هم به دست آمدهاست. امیدواریم خروجی این همایش معرفی نقاط قوت برای اشتراک گذاشتن با کشورهای ذینفع کریدور شمال جنوب باشد تا منجر به رفع مشکلات موجود شود.
دبیر انجمن کشتیرانی افزود: توجه ویژه رییس جمهوری برای اصلاح حاکمیتی برای تسریع ترانزیت است که یکی از محوریترین موضوعات کریدور شمال جنوب همین موضوع ترانزیت است. در این کریدور بخش خصوصی هم فعال بوده و ورود همه جانبه در حوزه مدیریت و سرمایه گذاری داشته است.