وزیر راه و شهرسازی:
در جمعآوری اطلاعات املاک مصیبت داریم/ آغاز عملیات راهآهن رشت- آستارا از ابتدای سال میلادی جاری
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: واقعیت این است که در جمع آوری اطلاعات املاک فاصله معناداری با حداقلها داریم و جمعآوری تعداد پروانههای صادر شده برای ساخت مسکن با مصیبت انجام میشود
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهرداد بذرپاش در رویداد تبادل فناوری در حوزه ساختمان و حمل و نقل با بیان اینکه میتوان از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در حوزه تامین مالی، مسکن سازی و نهضت ملی مسکن و حمل و نقل در وزارتخانه راه و شهرسازی که پیشران اقتصاد محسوب میشود، استفاده کرد، اظهار داشت: نهضت ملی مسکن یکی از بزرگترین پروژهها در حوزه ساختمانی در یک قرن گذشته در ابعاد مختلف کیفیت ساخت، تامین مالی و تامین اراضی است و در این دوره، ساخت مسکن ویلایی را در دستور کار داریم که در سال دیگر به متقاضیان تحویل میشود، نکته حائز اهمیت در اجرای نهضت ملی مسکن این است که در کل پروژه مسکن مهر ٨ هزار هکتار تامین شد اما امروز تامین زمین برای نهضت ملی مسکن از ۵٢ هزار هکتار عبور کرده که این عدد به غیر از احتساب اراضی روستایی است.
وی با بیان اینکه برای کاهش قیمت تمام شده در ساخت مسکن به سمت شرکتهای دانش بنیان دست دراز میکنیم، گفت: در مدل و روش ساخت و ساز باید به سمت شرکتهای دانشبنیان برویم و این موضوع باید در دستور کار مرکز تحقیقات مسکن و راه و شهرسازی قرار بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: واقعیت این است که در جمع آوری اطلاعات املاک فاصله معناداری با حداقلها داریم و جمعآوری تعداد پروانههای صادر شده برای ساخت مسکن با مصیبت انجام میشود و میدانیم که سوداگری در ملک بالاست و به واسطه آن ابتکارات سوداگرانه در این حوزه بالاست و در این حوزه این ابتکارات متمرکز شدهاست.
وی ادامه داد: یکی از مصوبههای موثر وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از سوداگریها تعیین تکلیف اراضی بوده که ١٠ سال از تحویل آن به متقاضیان گذشته اما اقدامی بر روی آن انجام نشده و کاربری این اراضی پس از ١٠ سال اگر اقدامی در آنها انجام نشود، از مسکونی به سایر کاربریها تغییر میکند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در کنار این، اقدام دیگر برای مبارزه با سوداگری و احتکار اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی بوده که البته این اقدام مختص ایران نیست و در تمام دنیا از این مدل برای عرضه مسکن در بازار استفاده میکنند.
بذرپاش تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم به حوزه کنترل قیمت مسکن ورود کنیم باید خانههای خالی شناسایی شوند تا بتوانیم جلوی احتکار را بگیریم اما میدانیم که سوداگران جلوتر از رگولاتوری حرکت میکنند تا بتوانند مقررات را دور بزنند.
وی با بیان اینکه برای شرکتهای دانشبنیان پروژه نقد داریم، گفت: امروز یکی از بزرگترین پروژههای وزارت راه و شهرسازی مسکن سازی است و برای توسعه صنعتی سازی، سقف این بخش را نسبت به سنتی سازی و نهضت ملی مسکن تا ٣۵ درصد افزایش دادیم.
وی ادامه داد: یکی از مصوبههای موثر وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از سوداگریها تعیین تکلیف اراضی بوده که ١٠ سال از تحویل آن به متقاضیان گذشته اما اقدامی بر روی آن انجام نشده و کاربری این اراضی پس از ١٠ سال اگر اقدامی در آنها انجام نشود، از مسکونی به سایر کاربریها تغییر میکند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در کنار این، اقدام دیگر برای مبارزه با سوداگری و احتکار اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی بوده که البته این اقدام مختص ایران نیست و در تمام ینا از این مدل برای عرضه مسکن در بازار استفاده میکنند.
بذرپاش تاکید کرد:برای اینکه بتوانیم به حوزه کنترل قیمت مسکن ورود کنیم باید خانههای خالی شناسایی شوند تا بتوانیم جلوی احتکار را بگیریم اما میدانیم که سوداگران جلوتر از رگولاتوری حرکت میکنند تا بتوانند مقررات را دور بزنند.
وی با بیان اینکه برای شرکتهای دانشبنیان پروژه نقد داریم، گفت: امروز یکی از بزرگترین پروژههای وزارت راه و شهرسازی مسکن سازی است و برای توسعه صنعتی سازی، سقف این بخش را نسبت به سنتی سازی و نهضت ملی مسکن تا ٣۵ درصد افزایش دادیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فناورپایه بودن پروژهها حایز اهمیت است، شاید صدها ایده و برنامه با همین رویکرد به شرکتها و سازمانها ارایه شود اما تازمانی که مدیران به این موضوع اعتقاد نداشته باشد این برنامهها در طاقچه شرکتها و سازمانها میمانند و به اجرا نمیرسند اما همگان میدانند که این برنامهها مورد پسند بنده هستند.
وی ادامه داد: یکی از مصوبههای موثر وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از سوداگریها تعیین تکلیف اراضی بوده که ١٠ سال از تحویل آن به متقاضیان گذشته اما اقدامی بر روی آن انجام نشده و کاربری این اراضی پس از ١٠ سال اگر اقدامی در آنها انجام نشود، از مسکونی به سایر کاربریها تغییر میکند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در کنار این، اقدام دیگر برای مبارزه با سوداگری و احتکار اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی بوده که البته این اقدام مختص ایران نیست و در تمام ینا از این مدل برای عرضه مسکن در بازار استفاده میکنند.
بذرپاش تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم به حوزه کنترل قیمت مسکن ورود کنیم باید خانههای خالی شناسایی شوند تا بتوانیم جلوی احتکار را بگیریم اما میدانیم که سوداگران جلوتر از رگولاتوری حرکت میکنند تا بتوانند مقررات را دور بزنند.
وی با بیان اینکه برای شرکتهای دانشبنیان پروژه نقد داریم، گفت: امروز یکی از بزرگترین پروژههای وزارت راه و شهرسازی مسکن سازی است و برای توسعه صنعتی سازی، سقف این بخش را نسبت به سنتی سازی و نهضت ملی مسکن تا ٣۵ درصد افزایش دادیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فناورپایه بودن پروژهها حایز اهمیت است، شاید صدها ایده و برنامه با همین رویکرد به شرکتها و سازمانها ارایه شود اما تازمانی که مدیران به این موضوع اعتقاد نداشته باشد این برنامهها در طاقچه شرکتها و سازمانها میمانند و به اجرا نمیرسند اما همگان میدانند که این برنامهها مورد پسند بنده هستند.
بذرپاش با بیان اینکه در بخش حمل و نقل ترانزیت به خوبی میدانیم که چه اقدامی در حال انجام داریم ، گفت: در تمام توافقات و مذاکرات بینالمللی اگر بحث ترانزیت موضوع اول نباشد اما به طور قطع موضوع دوم و سوم بوده و نتیجه مذاکرات با منطقه این بوده که ترانزیت ایران ٣٨ درصد افزایش پیدا کرده است و برای تقویت ترانزیت باید راهآهن کاسپین- رشت، راهآهن سرخس- چابهار، راهآهن شلمچه- بصره، توسعه فرودگاه امام و سایر پروژههای حمل و نقلی موثر در ترانزیت به اجرا برسند.
وی تاکید کرد: اخیرا در راستای تقویت مسیرهای ایران قرارداد راهسازی به ارزش ٧۵٠ میلیون دلاری در ارمنستان و ترکمنستان منعقد کردیم که این یک اقدام بینظیر بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با داشتن ١٨۵٠ کیلومتر ساحل ظرفیتهای بینظیر در بخش دریا داریم و پس از ابلاغ سیاستهای توسعه دریامحور از سوی رهبری فرصتهای بینظیری برای شرکتهای دانش بنیان ایجاد شده و متناسب با این توسعه زیرساختها در حمل و نقل باید نرمافزار هم توسعه پیدا کنند که برای تحقق این هدف دست به سوی شرکتهای دانشبنیان دراز میکنیم.
بذرپاش از آغاز عملیات اجرایی راهآهن رشت- آستارا از ابتدای سال میلادی جدید خبر داد و گفت: عملیات اجرایی پروژه رشت با آستارا در توافق با روسیه از ابتدای سال میلادی جدید آغاز خواهد شد و توافق با ارمنستان منجر شد که برای اولین بار با شرکتهای ایرانی قرارداد بیش از ۲۰ میلیون دلاری برای تکمیل کریدورهای گذرگاهی شمال به جنوب منعقد شود.
وی تاکید کرد: در حوزه بندری و هوایی اقدامات مثبت بسیاری انجام شده اما به دلیل تحریمها آنها را اعلام نمیکنیم تا این از توافقها تا کمتر آسیب ببنید و الان دولت چندین برابر سالهای گذشته کار میکند. بیش از 50 فروند هواپیما خریده و وارد ناوگان هوایی کردهاند ولی عموما مردم خبر ندارند، در صورتی که در گذشته اگر یک هواپیما وارد میشد تبلیغات گسترده انجام میدادند.