معاون شرکت ساخت در واکنش به شکست ریل ملی:
شکست ریل غیرطبیعی نیست/ ریل اروپایی هم میشکند
ریل کالایی نیست که اصلا شکست در آن رخ نداد و ریل اروپایی هم دچار شکست میشود و شکستگی ریل فی النفسه ضعف تلقی نمیشود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس خطیبی در نشست خبری نمایشگاه حمل و نقل با بیان اینکه تمام پروژههای ریلی کشور با ریل ملی ریلگذاری میشوند، اظهار داشت: به جرات میتوان گفت اگر ریل ملی نبود ساخت پروژههای ریلی امروز متوقف میشد. از ابتدای ساخت ریل ملی تا به امروز ٧٠ هزار تن ریل ملی خریداری شده و در این ۴ سال مشکلی نداشتیم .
وی درباره اعلام شکست ریل ملی در یکی از پروژههای ریلی تاکید کرد: انتظار میرفت ذوب آهن درباره این موضوع پاسخ دهند اما باید توجه داشت که ریل کالایی نیست که اصلا شکست در آن رخ نداد و ریل اروپایی هم دچار شکست میشود و شکستگی ریل فی النفسه ضعف تلقی نمیشود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: سختترین استانداردها را برای ذوب آهن برای ریل ملی در نظر گرفتیم و از این مجموعه تعهد گرفتیم که تا ۵ سال در هر منطقه ای ریل ملی دچار شکست شد بدون هزینه ریل جایگزین را در محل نصب کنند .
خطیبی با تاکید بر اینکه از ٧٠ هزار تن مورد استفاده تنها یک مورد شکست رخ داده که این موضوع هم غیرطبیعی نیست و نباید نگران آن باشیم اما در آن خبر شکست ریل هم عدهای کم لطفی کردند چراکه آن پروژه هنوز تمام نشده بود و عملیات جوش کاری به اجرا نرسیده بود و در صفحه اتصال، تاج ریل دچار شکست شده بود.
خطیبی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی ریل ملی را گرانتر از ریل اروپایی و هندی خریداری میکند، اظهار داشت: پنج نوع قرارداد با ذوب آهن منعقد شده و قیمت خرید ریلی ملی از ذوب آهن براساس فهرست بهایی است که سازمان برنامه و بودجه تعیین میکند و آن را مبنا قرار میدهیم.
وی ادامه داد: البته بحث حمایت از تولید ملی هم مطرح میشود اما با این وجود هم این اطمینان را میدهیم که ریل ملی گرانتر از ریل خارجی نبوده و باید توجه شود که در حال حاضر بدهی سنگینی به ذوب آهن وجود دارد که اساسا جایی مطرح نشدهاست.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر در خواست برداشت مجدد از صندوق توسعه ملی برای ساخت مرحله دوم راه آهن زاهدان-چابهار گفت :برای ساخت قطعه دیگر از راه آهن زاهدان - چابهار به طور رسمی درخواست استفاده از صندوق توسعه ملی را اعلام کردیم چراکه برای تکمیل ۶٨٢ کیلومتر ریل این پروژه نیاز به تامین منابع مالی داریم که یکی از روش های تامین مالی برای این پروژه استفاده از منابع صندوق توسعه است.
وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه با برداشت از صندوق توسعه برای قطعه دیگر راه آهن زاهدان- چابهار موافقت کرده است، ابراز داشت: باید توجه داشت که کریدورهای رقیب در منطقه وجود دارد و ایران نباید برای تکمیل کریدور شرق و ساخت این پروژه ریلی مهم زمان از دست بدهد و یکی از راههای سریع تامین مالی استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی است.
به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، تامین مالی از صندوق به صورت ریالی است یعنی بابت ٣٠٠ میلیون یورو استفاده شده از صندوق معادل ریالی آن را دریافت کردیم و طبیعتا برگشت آن هم به صندوق به صورت ریالی خواهد بود.
خطیبی با بیان اینکه پروژه ساخت قطار سریع السیر اصفهان قم تهران تعطیل نبود، اظهار داشت: این پروژه تعطیل نبود اما باید سرعت آن افزایش پیدا میکرد. در این پروژه از ٢۴۵ کیلومتر فاصله قم اصفهان تهران ١۵٠ کیلومتر زیرسازی شدهاست و در حال حاضر طرف چینی برای فاینانس این پروژه و تامین مالی آن ندارد . بانک عامل منتظر مصوبه شورای اقتصاد درباره بازنگری این طرح است و به محض مصوبه شورای اقتصاد بانک عامل اقدامات مربوط را انجام خواهد داد.