خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت مطرح کرد:

۴۰۰ میلیون دلار منافع ارزی؛ با اجرای پروژه گازرسانی به نیروگاه‌های کیش

۴۰۰ میلیون دلار منافع ارزی؛ با اجرای پروژه گازرسانی به نیروگاه‌های کیش
کد خبر : ۱۲۶۹۱۱۸

مدیرعامل شرکت ملی نفت اظهار داشت: امروز آرزوی دیرینه مردم جزیره کیش تحقق یافت، مردم این منطقه سال‌ها از اینکه نمی‌توانستند سوخت پاک داشته باشند رنج می‌بردند، همچنین فعالان اقتصادی به از استفاده از این سوخت به صرفه در مضیقه بوده و امکان دسترسی سهل الوصول را نداشتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن خجسته مهر در مراسم آغاز پروژه انتقال گاز به نیروگاه‌های جزیره کیش اظهار داشت: امروز آرزوی دیرینه مردم جزیره کیش تحقق یافت، مردم این منطقه سال‌ها از اینکه نمی‌توانستند سوخت پاک داشته باشند رنج می‌بردند، همچنین فعالان اقتصادی به از استفاده از این سوخت به صرفه در مضیقه بوده و امکان دسترسی سهل الوصول را نداشتند.

وی افزود: از جمله منافع طرح دستاورد زیست محیطی و گازرسانی به ۲ نیروگاه، رونق کسب و کار، رفاه اجتماعی و شاخص‌های مسئولیت اجتماعی است، همچنین ظرفیت تولید برق و آب شیرین با بهره برداری از این خط افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: اجرای این پروژه منجر به صرفه جویی یک میلیون لیتر سوخت مایع و همچنین جلوگیری از استفاده غیر بهینه ۷ هزار تن ال پی جی می‌شود که دستاورد صادراتی خواهد داشت.

وی مجموع کل هزینه طرح را ۳۵۰ میلیون دلار ذکر کرد و افزود ظرفیت خط ۲۸ میلیون متر مکعب گاز در روز است که متناسب با مصرف جزیره کیش استفاده می شود.

خجسته مهر با اعلام اینکه به زودی با برنامه شرکت گاز در سراسر کیش گازرسانی خواهد شد، گفت: با اجرای این پروژه راه قاچاق سوخت به طور کامل بسته خواهد شد.

وی منافع ارزی حاصل از افتتاح و بهره برداری از طرح را در طول یک سال ۴۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در کمتر از یک سال کل سرمایه گذاری برمی‌گردد و این به معنای درآمد صادراتی برای کشور است.

به گزارش ایلنا، انتقال گاز به نیروگاه‌های جزیره کیش به‌منظور تأمین سوخت نیروگاه‌های این شهر، امروز به‌طور رسمی افتتاح شد.

طرح انتقال گاز به نیروگاه‌های جزیره کیش با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیون دلار و به‌صورت بیع‌ متقابل اجرا و سرمایه‌گذاری انجام‌شده از محل صرفه‌جویی حاصل از جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع بازپرداخت می‌شود. بازگشت سرمایه این طرح با احتساب هر لیتر گازوئیل ۵۴ سنت و هر مترمکعب گاز طبیعی ۲۶ سنت، ۳۲۰ میلیون دلار در سال است.

اتصال جزیره کیش به شبکه پایدار گاز سراسری، تأمین انرژی پاک و پایدار، کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی، فراهم شدن احداث جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی برای سوخت خودروها و شناورها، توسعه شبکه گاز شهری، صنعتی، خدماتی، هتل‌ها و مسکونی و جلوگیری از قاچاق سوخت مایع از دستاورهای این طرح است.

اجرای طرح انتقال گاز به نیروگاه‌های جزیره کیش سبب صرفه‌جویی و آزادسازی بیش از ۷ هزار تن گاز ال‌پی‌جی و صرفه‌جویی در مصرف سالانه ۵۰۰ میلیون لیتر سوخت نفت‌گاز (روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر)، همچنین حذف هزینه حمل‌ونقل سوخت نفت‌گاز به جزیره بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان در سال و حذف هزینه حمل‌ونقل گاز مایع (ال‌پی‌جی) به میزان ۴ میلیارد تومان در سال می‌شود.  

تزریق گاز و انجام تست عملکردی به نیروگاه گازی کیش ۱۴ خردادماه امسال آغاز و یکم تیرماه به بهره‌برداری کامل رسید و گاز به این نیروگاه ارسال شد.

بر اساس این گزارش، طرح انتقال گاز به نیروگاه‌های جزیره کیش با استفاده از زیرساخت‌های طرح توسعه فاز یک میدان کیش، از دی‌ماه ۱۳۹۷ با مسئولیت کارفرمایی شرکت نفت وگاز پارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران آغاز و عملیات احداث خطوط لوله انتقال گاز، ایستگاه‌های مربوطه و یک رشته کابل فیبر نوری به طول کلی ۱۲۷ کیلومتر انجام شد.

شرکت‌های مارون کاران، تأسیسات دریایی ایران و ارشک مکانیک پیمانکاران این طرح با کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس بودند که آن را به منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت گاز استان هرمزگان برای بهره‌برداری تحویل دادند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز