رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی:
بلیت هواپیما وارد بازار سیاه شد/ مخالفت وزارت میراث گردشگری با دلاری شدن بلیت اتباع خارجی جزو عجایب بود/ تمام چارتریها از فروش بلیت عراق در ایام اربعین حذف میشوند
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: به دلیل افزایش هواپیماهای زمینگیر دوره انتظار برای بلیت هواپیما بالا رفتهاست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالرضا موسوی در نشست خبری امروز با اشاره به مشکلات صنعت هوانوردی اظهار داشت: امروز به اشتباه انجمنها و نهادهای دیگری از جمله انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خود را مرجع این صنعت میدانند و آمار اشتباه و غلط از این صنعت اعلام میکنند.
وی ادامه داد: میپذیریم که مشکلاتی در این صنعت وجود دارد اما تمام ایرلاینها به دنبال ارایه خدمات با کیفیت هستند و نه ثروتاندوزی.
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به تعداد هواپیما در ناوگان هوایی کشورمان گفت: در حال حاضر ٣٣٣ هواپیمای مسافری وجود دارد که تنها نیمی از آن فعال است و این وضعیت ریشه در مشکلات اقتصادی دارد و به طور قطع ایمنی از این شرایط تاثیر میپذیرد. از این رو باید به دنبال راه حلی باشیم که هواپیماها را به ناوگان برگردانیم .
موسوی با تاکید براینکه بلیت هواپیما وارد بازار سیاه شدهاست، گفت: به دلیل افزایش هواپیماهای زمینگیر دوره انتظار برای بلیت هواپیما بالا رفتهاست.
وی با اشاره به اثرگذاری نرخ ارز برروی بلیت هواپیما تاکید کرد : نرخ دلاردر محاسبات قیمت بلیت بسیار پایین تر از نرخ واقعی محاسبه میشود و اواخر سال ٩٩ قیمت دلار در بلیت ١١هزار تومان در نظر گرفتند و در حال حاضر با توجه به اینکه نرخ دلار در بازار ٣٢ هزار دلار تومان است ، قیمت دلار را برای بلیت هواپیما ٢۵ هزار تومان محاسبه میکنند.
موسوی افزود : این در حالی است که ۶٠ درصد هزینه های بلیت ارزی است و حتی روکش صندلی و موکت داخل هواپیما وارداتی است و تمام هزینه های تامین قطعات و تعمیرات و نگهداری ارزی و حتی هزینه بیمه پروازی های داخلی و خارجی ارزی است.
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: تمام این هزینه ها را در خارج از کشور به صورت نقد می پردازیم.
وی با بیان اینکه دستگاههای دولتی هزینه خدمات خود را هم از ایرلاین ها با نرخ دلاری و معادل ریالی آن را دریافت میکنند. ایرلاینها هزینههای نشست و برخاست هواپیما را بر مبنای دلار و معادل ریالی آن میپردازند. حتی هزینه پارکینگ برای هواپیماها ارزی است.
وی تاکید کرد: در ١٠ سال گذشته هزینه خدمات فرودگاهی برای ایرلاینها ٧٠ برابر افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر ١١ درصد هزینه بلیتها متعلق به انواع عوارضی است و سهم سود ایرلاینها از بلیت منفی شده است.
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه تنها هزینه تعمیر یکی از موتور هواپیما ۵ میلیون دلار است، اظهار داشت: با این شرایط قیمت بلیت نه برای ایرلاین ها و نه برای مردم اقتصادی نیست. از سوی دیگر اگر هواپیمای نویی وارد ناوگان شود دیگر امکان فروش بلیت صندلی ٣٠ دلاری وجود ندارد و قیمت هر ساعت صندلی باید به ١٠٠ دلار برسد.
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی صنعت هوانوردی چارت کنندگان هستند، گفت: چارترکنندگان از مشکلات اقتصادی و نبود نقدینگی ایرلاینها سوﯨ استفاده میکنند و بلیتهای شرکتها چارتر کرده و آن را با ٣ برابر قیمت وارد بازار میکنند و از ایرلاینها درخواست داریم به چارترکنندگان بلیت فروشی نکنند.
وی ادامه داد: حضور چارترکنندگان باعث اجحاف حق مردم شده این در حالی است که تنها ١٠ نفر در بازار چارتر بلیت سرشاخه هستند. درخواست ما همواره از وزرا و روسای سازمان هواپیمایی محدود کردن چارتر کنندگان بوده است.
موسوی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه با این شرایط شرکتهای هواپیمایی چرا درخواست برای تاسیس ایرلاین افزایش یافته، اظهار داشت: تمام ایرلاینها صورت مالی خود را به وزارت راه و شهرسازی ارایه کردند و براساس آن تمام شرکتها زیانده بودند. شاید ۵٠ درخواست برای تاسیس ایرلاین جدید وجود داشته باشد و برخی از آنها توانسته آمد موافقت اصولی بگیرند اما منجر به تاسیس ایرلاین جدید نشده است.
وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه علت مخالفت وزارت میراث و وزارت امور خارجه با دلاری شدن بلیت پروازهای داخلی برای اتباع خارجی چه بوده است، گفت: مخالفت وزارت میراث جزو عجایب بود و دلیل مخالفت را هم متوجه نشدیم.
موسوی گفت: در حالی که قیمت هتل از سال گذشته تا امروز ٢٠٠ تا ٣٠٠ درصد افزایش یافته و هتلداران از اتباع خارجی به ازای خدمات ارایه شده دلار میگیرند، میراث یا این تصمیم مخالفت میکند و به نظرم سازمان میراث فرهنگی باید بر مسئولیتها و وظایف خود نظارت داشته باشد و نه ورود سایر حوزهها.
رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: در حال حاضر واسطه گران بلیت مسیر آبادان - مشهد را معادل ٣٠ دلار از آژانسها خریداری میکنند اما آن را تا سقف ١٠٠ دلار به عراقی ها می فروشند.
وی همچنین درباره برنامه ریزی فروش بلیت عتبات در ایام محرم و اربعین گفت: قرار بر این است که تمام چارتری ها از بلیت فروشی در تمام ایام اربعین حذف شوند و بلیت عراق در ایام اربعین با نرخ مصوب و مشخص به فروش برسد.