راستاد مطرح کرد:
جزئیات حملات تروریستی در دریای سرخ/ اختلافی با اپراتور هندی در بندر چابهار نداریم
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: قرارداد با اپراتور هندی کماکان فعال است و این اپراتور در قالب قرارداد موقت در چابهار حضور دارد که با رفع یکسری مشکلات قرارداد اصلی منعقد میشود. اپراتور هندی 30 درصد از قرارداد 85 میلیون دلاری را محقق کرده و توانسته 6 دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی را وارد کند .
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد راستاد در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد با بیان اینکه ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در بهره گیری مزیت دریایی در منطقه صاحب جایگاه است ادامه داد: ایران دارای 5 هزار و 800 کیلومتر سواحل است و در شمال و جنوب دسترسی به دریا داریم همچنین در حال حاضر ظرفیت پایانه های بندری 260 میلیون تن است که تا پایان سال به 285 میلیون تن میرسیم.
وی افزود: همچنین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی رتبه ۱۴ را در جهان دارد و سایر شرکتها هم قابلیتهای زیادی برای ظرفیتهای بندری و دریایی دارند که تمام اینها ما در جایگاه مناسب در سطح جهانی قرار می دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ممنوعیت ورود کشتیهای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به بنادر چین گفت: از اردیبهشت ماه سال 97 تحریمهای شدیدی در صنعت دریایی کشور تحمیل شد که بخشی از آنها متوجه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود به طوری که تمام کشتیهای این شرکت مشمول تحریمهای غیرقانونی شدند و محدودیتهای زیادی برای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد.
راستاد بیان اینکه در حال حاضر ناوگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از پایانهها با محدودیتهای مواجه هستند گفت: البته با یک سری از تمهیدات توانستیم کشتیهای شرکت کشتیرانی را وارد سایر بنادر چین بکنیم و از این طریق فعالیتهای خود را انجام دهند و از طریق سایر پایانهها به بنادر اصلی چین متصل شوند.
وی با بیان اینکه قرارداد هندیها در بندر چابهار همچنان فعال است اظهار داشت: قرار با اپراتور هندی کماکان فعال است و این اپراتور در قالب قرارداد موقت در چابهار حضور دارد که با رفع یکسری مشکلات قرارداد اصلی منعقد میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اپراتور هندی 30 درصد از قرارداد 85 میلیون دلاری را محقق کرده و توانسته است 6 دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی را وارد کند .
راستاد در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه برخی از شرکتهای هند مبادلات کالا به ایران، پاکستان و افغانستان را متوقف کردند گفت: مراودات ایران و هند چه از طریق بندر چابهار و یا سایر بنادر با ایران ادامه دارد و این ارتباط ترانزیتی فعال است البته باید توجه داشته باشیم اپراتوری هندی که در چابهار حضور دارد یک اپراتور بین المللی است.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر جزییات حمله تروریستی به ناوگان شرکت جمهوری اسلامی ایران گفت: طی سالهای اخیر بعضا مزاحمتهایی برای ناوگان جمهوری اسلامی ایران در برخی از آب راه ایجاد شده است.
وی افزود: در این حمله اخیر خوشبختانه خسارتی ایجاد نشده و نیروی انسانی آسیب ندیده است و توانستیم به سرعت کشتی آسیب دیده را هم به گردان فعالیت برگردانیم.
راستاد تاکید کرد: این حمله تروریستی اخیرا در دریا سرخ رخ داده و متاسفانه عوامل این حمله تروریستی ناشناخته هستند واطلاعاتی از آنها نداریم.
وی درباره خواسته اپراتور هندی و بندر چابهار برای تعیین دادگاه بین المللی درباره یکسری از اختلافات گفت: اختلافی با اپراتور هندی نداریم و تمام قراردادها مادهای برای حل اختلاف وجود دارد در صورت اختلاف موضوع به آن واحد بین المللی ارجاع داده شود. در حال حاضر لایحه آن در دولت تصویب شد و منتظر تصویب آن در مجلس هستیم.
راستاد در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه چرا از ظرفیتهای بنادر شمالی کشور برای حمل بار به جای عبور از مرز زمینی و دور زدن کشور آذربایجان استفاده نمیشود، اظهار داشت: ظرفیت مجموع بنادر شمالی کشور در حال حاضر ٣٠ میلیون تن است که فقط از یک پنجم آن استفاده میشود و میتوان از حمل و نقل دریایی برای مسیر روسیه و کشورهای حوزه قفقاز استفاده کرد .
وی در پاسخ به این سوال که چرا لایروبی بندر آستارا انجام نشد و کشتی رو رو در بنادر شمالی موجود نیست که در این شرایط بتوانیم به سرعت مسیر دریا رو جایگزین آذربایجان کنیم، گفت: لایروبی بندر آستارا تا ٢٣٠ هزار متر مکعب انجام شده و تنها ٧٠ هزار متر مکعب باقی مانده که در حال انجام است.
وی افزود: متاسفانه شرکتهای ایرانی کشتی رو رو در اختیار ندارند و یک کشتی رو رو متعلق به شرکت روس وارد بنادر ایران شده است اما قرار بر این است که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک فروند کشتی رو رو خریداری کند که از این می توانیم بخش زیادی از مراودات تجاری را از طریق دریا انجام دهیم.