در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
راهآهن خواف- هرات برای طالبان مسیر استراتژیک تجاری است/ افغانستان از مسیر ریلی ایران به بندرعباس و چابهار متصل میشود
مدیرعامل اسبق شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با تکمیل راهآهن زاهدان – چابهار، افغانستان به دو بندر مهم شهید رجایی در بندرعباس و شهید بهشتی در چابهار متصل میشود. در حال حاضر از بافق به سمت کرمان، زاهدان و چابهار خط آهن وجود دارد و بخش عمدهای از راهآهن زاهدان- چابهار هم ساخته شده است. بنابراین از این مسیر ریلی افغانستان به بندرعباس و چابهار وصل میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره احتمال غیرفعال شدن خط آهن خواف – هرات با به روی کار آمدن طالبان اظهار داشت: خط آهن ایران و افغانستان از مسیر ریلی خواف – هرات برای هر دو کشور مسیر استراتژیکی محسوب میشود و طالبان هم وقتی به عنوان حکومت بر سر کار آید از طریق همین خط آهن نیاز به تجارت با ایران دارد چنانکه دیدیم بلافاصله فعالیتهای مرزی بین دو کشور از سر گرفته شد.
وی با اشاره به انفجار در این خط آهن که مسئولیت آن را طالبان بر عهده گرفت، گفت: آن عملیات یک انفجار کوچکی بود که طالبان از این عملیات به دنبال ایجاد هراس در منطقه بود اما باید توجه داشته باشیم زمانی که این انفجار در مسیر خواف – هرات رخ داد، طالبان شورشگر بود اما امروز حکومت را در دست گرفته و حاکمیت این کشور مجبور است برای تجارت با ایران مسیر هموار داشته باشد و از طریق راهآهن خواف- هرات میتواند نیازمندیهای بخش هرات را تامین کند.
مدیرعامل اسبق شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه معتقدم خط ریلی خواف- هرات فعال خواهد شد، بیان داشت: البته کارآمدی این خط آهن بستگی به اتصال کامل آن به هرات دارد. هنوز خط ریلی خواف به صورت کامل به هرات متصل نشده و حدود 60 کیلومتر تا هرات فاصله داریم و میدانیم که اتصال آن به مزارشریف بسیار سخت است و مزارشریف مسیر بسیار سختی دارد.
پورسیدآقایی ادامه داد: راهآهن هرات دو قطعه است که از ابتدا قرار بر این بود قطعه اول آن را ایران در قالب کمکهای بینالمللی به افغانستان احداث کند که این پروژه به اتمام رسید اما قطعه دوم که قطعه تکمیلی است بلاتکلیف مانده و پیش از این برنامه افغانستان این بود که برای ساخت قطعه دوم وام بگیرد و هرچه سریعتر این مسیر تکمیل شود.
وی تاکید کرد: البته مسیر بخش اول هرات را هم میتوان به عنوان ترمینال استفاده کرد و بار هرات و نیازمندیهای این منطقه میتواند در این نقطه بارگیری و یا تخلیه شود.
مدیرعامل اسبق شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تجارت ایران و افغانستان عدد قابل ملاحظهای است، خاطرنشان کرد: سال گذشته تجارت بین این دو کشور چیزی حدود 6 تا 7 میلیارد دلار بوده و امروز هم بار زیادی از مسیر دوغارون به سمت افغانستان میرود که این مسیر جادهای بسیار نزدیک به خط آهن خواف – هرات است و اگر این مسیر ریلی فعال شود بخش زیادی از بار جادهای دوغارون به سمت قطار باری خواف – هرات میرود.
پورسیدآقایی ادامه داد: از سوی دیگر با تکمیل راهآهن زاهدان – چابهار، افغانستان به دو بندر مهم شهید رجایی در بندرعباس و شهید بهشتی در چابهار متصل میشود. در حال حاضر از بافق به سمت کرمان، زاهدان و چابهار خط آهن وجود دارد و بخش عمدهای از راهآهن زاهدان- چابهار هم ساخته شده است. بنابراین از این مسیر ریلی افغانستان به بندرعباس و چابهار وصل میشود.
وی با اشاره به اهمیت معادن بسیار بزرگ سنگان در افغانستان برای اقتصاد این کشور گفت: بخش بزرگتر و طولانیتری از معادن سنگان در کشور افغانستان واقع شده است و حاکم این کشور چه طالبان و چه هر حکومت دیگری برای اقتصاد خود نیاز به این معادن دارد حال اینکه ایران تنها مسیری است که میتواند این حجم از سنگ آهن را از آن صادر کند.
مدیرعامل اسبق شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: هر حاکمی حتی طالبان برای اداره کشور نیاز به تجارت با کشورهای همسایه دارد و خط آهن خواف – هرات مسیر استراتژیکی برای طالبان محسوب میشود و نمیتواند از آن چشمپوشی کند.