در نشست خبری مطرح شد؛
به مسابقه بین تولید و مصرف بنزین پایان دهیم/ اگر برنامهریزی نشود تا ۱۰ سال آینده واردکننده سوخت خواهیم بود
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره ساخت پالایشگاه برای تامین نیاز کشور بیان داشت: اگر بخواهیم دنبال پالایشگاهسازی برویم، در صورتی که ارز و ریال آن هم فراهم باشد، 6 سال زمان میبرد بنابراین به صرفه است که مصرف خودروها اصلاح و سوخت CNG تقویت شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر عاشوریقلعهرودخانی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکتهای پالایشی وظیفه اصلی تولید فرآورده و همچنین تامین نیاز داخل کشور را برعهده دارند، اظهار داشت: ما فرآوردههای ویژه برای صنایع پایین دست را تامین کرده و بخشی را نیز صادر میکنیم.
وی ادامه داد: جایگاه شرکتهای پالایشی بیارتباط با امنیت داخلی و ملی نیست و در ایجاد آرامش و رشد اقتصاد جامعه نقش دارند، ضمن اینکه تاثیر بسزایی در درآمدزایی دولت در فضای تحریم داشتهایم.
جزء مودیان بزرگ کشوریم
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با بیان اینکه شرکتهای پالایشی جزء مودیان بزرگ کشور هستند که شفافترین صورتهای مالی را داشته و بدهی نیز ندارند، گفت: در حال حاضر تولیدات ما به صورت سه شیفت در حال انجام است به طوری که از نیمه دوم سال 97 کشور به لحاظ واردات بنزین و گازوئیل بینیاز شده و این رویه ادامه خواهد داشت بنابراین در حال حاضر مشکلی به لحاظ تامین سوخت کشور نداریم.
سیانجی را تقویت و مصرف خودروها را اصلاح کنیم
عاشوری به دولت جدید پیشنهاد کرد که ساز و کارهایی پیشبینی شود که نیازمند واردات نشویم. از جمله خودروی داخلی کممصرف تولید شود. سبد سوخت را به سمت استفاده از CNG تقویت کنیم و فرهنگ مصرف مدیریت شود تا مسابقه بین تولید و مصرف کشور پایان یابد.
وی ادامه داد: اکنون بیش از 100 میلیون لیتر تولید بنزین داریم ولی مصرف رعایت نمیشود و رقم مصرف سوخت در کشور به 90 میلیون لیتر رسیده است که اگر تا 10 سال آینده برنامهریزی صورت نگیرد، واردکننده خواهیم بود اما چنانچه همین رقم تولید 100 میلیون لیتری در شرایطی که تحریم هم ادامه دارد، تداوم داشته باشد، لطمهای به تولید وارد نمیشود.
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره ساخت پالایشگاه برای تامین نیاز کشور بیان داشت: اگر بخواهیم دنبال پالایشگاهسازی برویم، در صورتی که ارز و ریال آن هم فراهم باشد، 6 سال زمان میبرد بنابراین به صرفه است که مصرف خودروها اصلاح و سوخت CNG تقویت شود.
وضعیت فاز 4 ستاره خلیج فارس
وی در ادامه با اشاره به پروژه ستاره خلیج فارس گفت: اصلاحاتی در فاز چهار این پالایشگاه انجام شده و ظرفیت تولید از 160 هزار بشکه به 400 هزار بشکه رسیده و بناست که تا 440 هزار بشکه هم برسد. تمامی این فرآیند بدون سرمایه و کمبود اعتبار انجام شده است. همچنین یک واحد 120 هزار بشکهای در دست احداث است فعلا در مرحله طراحی قرار دارد.
عاشوری درباره صادرات بنزین و فرآورده اظهار داشت: ما فقط تولیدکننده هستیم دولت بر اساس سیاست نسبت به صادرات اقدام میکند. ما 40 محصول پالایشگاهی برای شرکتهای داخلی به عنوان خوراک و هم برای صادرات تولید میکنیم که از طریق بورس عرضه میکنیم.
وی ادامه داد: هر 15 روز یک بار بر اساس قوانین محصولات را قیمتگذاری کرده و در اختیار پالایش و پخش قرا رمیهیم.
چالش قیمت خوراک
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به مشکلات شرکتهای پالایشی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما قیمت خوراک است هر سه ماه یک بار باید صورتهای مالی ارائه دهیم و در پایان سال سود و زیان اعلام شود اما امسال مشکل این بود که قیمت خوراک به موقع اعلام نشد و ضمن اینکه خوراک به طور انحصاری توسط شرکت نفت تامین میشود و ما نیز بخش عمده تولید خود را (85 تا 90 درصد) به دولت تحویل میدهیم.
وی خاطرنشان کرد: فرآیند تعیین نرخ خوراک بسیار پیچیده است و درخواست ما این است که این پروسه سادهتر شود، قرار بر این است که نرخها برای هر سه ماه اعلام شود اما نرخهای 3 ماهه سال 1400 را هنوز دریافت نکردهایم.
وی با بیان اینکه 90 درصد تولید خود را به شرکت پخش به بهای نفت خام تحویل میدهیم افزود: 10 درصد محصولات را نیز خودمان جهت تامین نقدینگی برای تعمیرات اساسی و پروژههای جدید و توسعهای میفروشیم.
عاشوری حاشیه سود شرکتهای پالایشی را در سال 8 تا 10 درصد عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه ما اکنون با مشکل تامین مالی برای پروژههای جدید مواجهیم، خاطرنشان کرد: قرار است از مبحث تنفس صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنیم تا بتوانیم پالایشگاهها را به روز کرده پروژههای جدید تعریف کنیم و کمیت و کیفیت محصولات را افزایش دهیم.
مشکل تولید بنزین سوپر نداریم
وی درباره تولید بنزین سوپر گفت: شرکتهای پالایشی برای تولید مشکل و کمبودی ندارند اما اکنون مازاد مصرف داریم. ما تولیدات خود را به دولت تحویل میدهیم اما ممکن است در نحوه توزیع حمل و نقل جاده و انتقال مشکلاتی پیش بیاید که وزارت نفت باید آنها را حل کند.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر به دلیل افزایش کیفیت بنزین و تولید بنزین یورو 4 و 5 آلایندگی هوا نیز کاهش یافته است ضمن اینکه تفاوت قیمت بنزین سوپر و معمولی باعث شده که مصرف بنزین سوپر کاهش یابد اما به لحاظ تولید این نوع بنزین مشکلی وجود ندارد.
پروژههای جدید کدامند؟
وی پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه و یک پالایشگاه در استان فارس را از جمله پروژههای در دست احداث برشمرد.
وی با اشاره به نقش پالایشگاهها بر ارزآوری خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از پالایشگاههای کشور پیر هستند و نگهداری آنها هزینههای سرسامآوری دارد ضمن اینکه اگر تولیدات این پالایشگاهها نبود با وجود تحریم امکان تامین خوراک را نداشتیم.
وی همچنین یادآور شد: پالایشگاهها علاوه بر اینکه جزو مودیان بزرگ مالیاتی هستند بنگاههای بزرگ اقتصادی بوده و اشتغالزایی پایداری دارند ضمن اینکه تماما توسط نیروهای متخصص ایرانی اداره میشوند.
وی تاکید کرد: نگاه ما این است که پالایشگاهها چه متعلق به بخش خصوصی و یا دولت باشند سرمایه ملی هستند و باید به روز شوند و مشکلات آنها با ادوات جدید حل شود چراکه پالایشگاهها باید زنده باشند و با حداکثر ظرفیت کار کنند.
نظر یک فعال بخش خصوصی درباره وزیر پیشنهادی نفت
وی با اشاره به وزیر پیشنهادی نفت گفت: اوجی از بدنه وزارت نفت است و به صورت پلکانی رشد کرده و در تمامی حوزههای نفتی و پالایشی شناخت کافی دارد اما موفقیت او منوط به این است که همراهی پیکره صنعت نفت را داشته باشد.
اگر مصرف مهار نشود به واردکننده تبدیل خواهیم شد
عاشوری با بیان اینکه در حال حاضر تمامی پالایشگاههای کشور بالاتر از وضعیت اسمی در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت پالایشگاهی نیاز به منابع مالی دارد که ما فعلا از قانون تنفس خوراک استفاده میکنیم. ضمن اینکه برای افزایش ظرفیت دولت نباید انتظاری داشته باشد باید ساختار خودروها و میزان مصرف اصلاح شود چراکه معتقدیم اگر مسابقه تولید و مصرف ادامه یابد ما امکان ادامه دادن نداریم در حال حاضر با حداکثر سرعت تولید میکنیم اما اگر مصرف مهار نشود به واردکننده تبدیل خواهیم شد.