در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛
عدم استقبال کامیونداران از حمل بار برای مقاصد جنوبی/ بار به سمت بندر امام به حداقل رسیده است/ در ناوگان اتاقدار مشکل داریم
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران اظهار داشت: اخیرا بار به سمت بندر امام به حداقل رسیده است و کامیوندار باید یک سر خالی به سمت استان خوزستان و بندر امام برود و کالاهای اساسی و نهادههای دامی را بارگیری و حمل کند که این جریان برای کامیونداران و شرکتهای حمل و نقلی صرفه اقتصادی ندارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در حال حاضر میلیونها تن کالای اساسی از جمله نهادههای دامی که خطر فسادپذیری دارند در بنادر جنوبی کشورمان رسوب کردند و به دلایل متعددی ترخیص این کالاها و انتقال آنها به سایر نقاط کشور کند شده است که یکی از دلایل انباشت کالا در بنادر جنوبی عدم استقبال کامیونداران و رانندگان کامیون از حمل بار از مبادی جنوب کشور است.
احمد کریمی، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در این باره به سه دلیل عمده کامیونداران از عدم استقبال از حمل بار از مقاصد جنوبی کشور گفت: اولین دلیل کمبود ناوگان متناسب با این کالاها است، تعداد ناوگان کامیونهای اتاقدار مشخص است و سالهاست که فریاد میزنیم متناسب با اقتضائات کشور و نیاز بازار نسبت به واردات انواع کامیون و تولید آن در کشور اقدام کنند. از سال 84 تا به امروز هر چه کشور چین تولید کرده ما وارد کردیم و عمده تولیدات چینی هم، کشندهها هستند و به همین دلیل امروز با مازاد این ناوگان در کشور مواجهیم و در مقابل آن تعداد کامیونهای اتاقدار بسیار کم است.
وی ادامه داد: از سال 84 تا به امروز فقط معدود تولیداتی در حوزه بنزهای دماغدار داشتیم و سه شرکت تولیدکننده کامیون سایپا دیزل، ایران خودرو دیزل و ماموت دیزل تولیدات مناسب با نیاز کشور را نداشتند. باید آقایان پاسخ دهند چرا کامیونهای اتاقدار وارد یا تولید نمیشوند که ما امروز با چنین مشکلاتی مواجه هستیم.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات اصلی بحث یک سر خالی بودن کامیونها است. در یک دورهای بار از استانهای مختلف به سمت بندر امام یا استان خوزستان زیاد بود و کامیونداران باری را به سمت بندر امام حمل میکردند و از آنجا نهادههای دامی و کالاهای اساسی را بارگیری و به سمت سایر استانها میآوردند و اصطلاحا دو سر بار تامین بود.
وی گفت: اما اخیرا بار به سمت بندر امام به حداقل رسیده است و کامیوندار باید یک سر خالی به سمت استان خوزستان و بندر امام برود و کالاهای اساسی و نهادههای دامی را بارگیری و حمل کند که این جریان برای کامیونداران و شرکتهای حمل و نقلی صرفه اقتصادی ندارد.
کریمی با اشاره به بحث افزایش نرخ کرایه حمل گفت: هر چند که نرخ کرایه حمل افزایش جزیی داشته اما باید توجه داشته باشیم که قیمت قطعه 200 هزار تومانی امروز به 18 میلیون تومان رسیده است بنابراین چقدر باید نرخ کرایه افزایش یابد تا بتواند این هزینهها را برای کامیونداران و رانندگان پوشش دهد.
وی با اشاره به مشکل سوم که باعث عدم استقبال کامیونداران از حمل بار استانهای جنوبی شده اظهار داشت: مشکل بعدی گرمای هواست این روزها گرمای هوا بیداد میکند و کامیونداران رغبتی به فعالیت در این مسیر و جاده ندارند.
کریمی با اشاره به مشوقهای سازمان راهداری به کامیوندارانی که بار بندر امام را حمل کنند، گفت: مشوقهای عرضه لاستیک 4200 تومانی و روغن موتور میتواند رانندگان به حمل بار بندر امام ترغیب کند چراکه متاسفانه در حال حاضر روغن موتور در بازار موجود ندارد و رانندگان یا از روغنهای تقلبی استفاده میکنند یا مجبور هستند روغن موتور خارجی بسیار گران را بخرند.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران در باره دلایل نبود روغن موتور برای ناوگان کامیونی اظهار داشت: متاسفانه در شرایطی که نظارت وجود ندارد، شرکتهای سازنده روغن موتور لوبرکاتی که برای تولید روغن موتور از وزارت نفت دریافت میکنند را صادر میکنند. وقتی سود صادرات لوبرکات سه برابر تولید آن است تولیدکننده ترجیح میدهد این کالای یارانهای را صادر کند. و نهاد ناظری هم برخوردی با این جریان نداشته است. متاسفانه سازمان حمایت از مصرف کننده هم تاکنون هیچ حمایتی نکرده است.
کریمی با اشاره به پیشنهاد به سازمان راهداری برای حل مشکل عدم بارگیری کالاهای نهادههای دامی در بندر امام گفت: پیشنهاد دادیم که برای تسریع بخشیدن در حمل کالاهای اساسی و نهادههای دامی در بندر امام از ظرفیت ناوگان درونشهری دارای معاینه فنی استفاده شود چراکه در حال حاضر کامیونهای اتاقدار زیادی در دورن شهرها و یا معادن فعال هستند که توانایی حمل نهادههای دامی را دارند به سازمان راهدای و وزارت راه پیشنهاد دادیم به مدت یک ماه به شرط دارا بودن معاینه فنی از این کامیونها استفاده شود.
وی تاکید کرد: ناوگان کامیونی کشورمان همچنان با موضوع ناوگان مازاد مواجه هست و در حال حاضر خواب کامیونهای زیاد است اما در ناوگان اتاقدار مشکل داریم از سوی دیگر ناوگان مازاد مشمول کامیونهای فرسوده میشوند که با یک بار جابجایی بار باید یک هفته در تعمیرگاه بمانند.
دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران با تاکید بر اینکه این طرحهای نوسازی ناوگان کامیونی به سرانجام نمیرسند و امکان اجرا ندارند، گفت: وقتی قیمت کامیون اروپایی دو و نیم میلیارد است چطور رانندگان کامیون بیش از سه میلیارد تومانی ایران خودور دیزل و ماموت را بخرد. متاسفانه شرکتهای خودروسازی در ایران از شعار سال برای تولید سو استفاده میکنند در حالی که توانایی ساخت یک واشر را ندارند.